Gigantmaleriet i Ila og skylapper

Foto: Adressa/Skoglund

 

Det er vanskelig å overse et kunstverk som er over 600 kvadratmeter stort. Det var i alle fall det Adressa skrev om dette kunstverket i 2018. Jeg passerer dette gigantmaleriet i Ila hver gang jeg skal på tai chi. Den italienske gatekunstneren Millo (Francesco Camillo Giogino) har malt bildet av “Ilapia”, jenta med englevinger.

Men jeg klarte det kunststykket å overse dette kunstverket i flere uker, kanskje måneder. Det var rett foran øynene mine hver gang jeg kjørte til tai chi-trening, og jeg så det ikke. Snakk om å ha skylapper på! Da noen på treninga snakket om gigantmaleriet utenfor og jeg kikket uforstående på dem og spurte hvor det var, kikket de på meg med vantro. Har du ikke SETT det, spurte én? En annen geleidet meg bort til vinduet i treningsrommet, som for å sikre seg at jeg fant frem, og pekte på veggen utenfor. Jo, der var det sannelig kommet et digert kunstverk på veggen av siloen! Som visstnok hadde vært der lenge.

Jeg var på tai chi i går kveld, for første gang på tre måneder faktisk. Da jeg kjørte forbi gigantmaleriet, kom jeg til å tenke på hvordan jeg ofte har på skylapper. Ikke ser det som er rett foran nesen min. Tanken fikk meg til å skjerpe meg, være ekstra oppmerksom på bygninger og utsikten fra bilvinduet. Og sannelig fikk jeg øye på mye som jeg vanligvis kjører forbi, men ikke har lagt merke til før!

Det var først da jeg kikket nærmere på bildet jeg tok av kunstverket i går at jeg oppdaget at jenta har vinger. Det er ikke første gangen jeg har gjort oppdagelser gjennom fotolinsa. Gjennom å ta bilder kan jeg bli mer bevisst på detaljer rundt meg. Hvordan er det med deg? Er du bevisst på det som dukker opp foran øynene dine? Legger du merke til nye bygninger langs veien og steiner på stien som ikke har vært der før? Er du våken og oppmerksom når du beveger deg rundt? Til stede der du er?

Metaforisk er jeg derimot ikke en person som har skylapper på. Jeg liker å ha bredt fokus og har evnen til å se det større bildet. I konflikter evner jeg f.eks. å se saken fra flere sider, ikke ensidig fra bare én persons side. Og jeg er åpen for nye innfallsvinkler i kommunikasjon med andre. Jeg kan til og med synes at det er ganske interessant å bevege meg inn i konflikter for å forstå ulike personers forståelsesverden og sannhet. Men som for det fysiske rundt meg, må jeg åpne øynene og “se”. Ta på de brillene som vekker oppmerksomheten, analysere, sortere, vurdere, observere og gjøre meg i stand til å forstå hvordan ting henger sammen.

I går postet jeg en quote her i bloggen som også handler om bevissthet, men på et annet plan. Du finner innlegget HER.

 

Foto: Kari

 

Takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake!
Du finner blogginnleggene mine på Facebook: Link
På Instagram finner du innleggene på “story”: Link
Blogginnleggene kan deles med de du tenker kan kan ha interesse av å lese 🙂

14 kommentarer
    1. Kult maleri!
      Det er veldig lett å ikke se det som er rett foran nesa, bare det å se litt oppover når man går i byer gjør at man får se hvor forseggjort de bygde før!

      Ha en sprudlende dag!

      1. Enig! 😀 Ganske mye som “åpenbarer” seg om man løfter hodet og kikker oppover, ja. Spesielt på gamle bygninger. Takk, og en glitrende dag ønskes deg 😊

    2. very nice piece of art, I really like it. t’s amazing what we miss as we go about our daily lives. We don’t always see what is around us. I have been travelling though a town recently, once a week and have seen a huge building being built and wondered what it could be, so last week I popped into the petrol filling station to find out as I couldn’t bare any longer not knowing. The nice man there told me it’s a new secondary school. I’m sure I miss lots of things on my travels but this building was huge 😀 Of course you will see that picture now every time you pass by 🤗

      1. I can understand you got curious as you pass that building being built ever so often. I can picture you stepping out of your car, walking with quick steps, in your pumps, into that petrol station with your handbag in your hands, asking and chatting with that guy 🤗 Yep, I pay attention to that piece of art every time I pass it now 😁

    3. Når det blir veldig mange inntrykk blir det vanskelig å få med seg detaljene.😅
      Når jeg kjører bil er fokuset på veien, så da får jeg ikke med meg så mye annet, men ellers liker jeg å studere detaljer i naturen og ellers rundt meg. Jeg liker også å se saker fra flere sider og synes det er lærerikt å høre på andres meninger om ting. Det får meg til å få et videre syn og det liker jeg.
      Ha en detaljrik fredag!🤩👍🏻

      1. Ganske lurt å ha fokuset på veien når man kjører, ja 😀 Jeg tror du er flink til å se detaljer, og jeg har inntrykk av at du også liker å vurdere det som skjer i livet ditt fra flere sider. Det er fint at vi har muligheten til å lære og få ny forståelse så lenge vi lever 🤗 Tusen takk! Håper din fredag også blir detaljrik! 😅

    4. Er ikke det rart?
      Jeg har veldig fokus, og ser mye med mine fotomotivøyne, men husker godt da jeg jobbet på Hotell St. Olav og jeg plutselig så et stort bilde på veggen.
      “Det er nytt ” sa jeg…men neida det hadde hengt der hele tiden 😄
      Veldig fint bilde på veggen her da 😀

      1. Da var du litt som meg på jobb 😁 Jeg kunne gå rett forbi nye bilder på veggene uten å legge merke til dem. Kollegaene mine lurte på hva jeg syntes om det og det bildet, og da måtte jeg gå på gangen for å se hva de snakket om… 😄

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg