Gravide plager på livstid

Å se opp i himmelen…

Har du hørt om noen som har gravide plager på livstid? Jeg har det. Vel, ikke alle plagene da, men det som vi kaller bekkenløsning. De siste to dagene har jeg slitt med plager som normalt gravide kvinner har. Under begge mine svangerskap hadde jeg alvorlig bekkenløsning. Var omtrent sengeliggende, gikk med museskritt og med store smerter når jeg var på det verste. Bare det å løfte en melkekartong ga smerter i bekkenet. Jeg gledet meg til det første svangerskapet var “overstått” pga av smertene med bekkenløsningen. Men bekkenløsningsplagene fortsatte mens jeg ammet. I de første par ukene etter at jeg var ferdig med amming, ble jeg litt bedre.

Men så ble det verre igjen. Det viste seg at jeg var gravid på nytt. Jeg merket økning i bekkenløsningsplagene før jeg visste at jeg var gravid. Ganske sprøtt. Jeg hadde fått ei flott jente etter det første svangerskapet, og tenkte at en lekekamerat til henne ville bli perfekt. Jeg kunne like godt gjøre unna perioden med bekkenløsning når jeg var i gang, i stedet for å bli bra og deretter like ille igjen senere. Det ble verre under svangerskap to, men jeg overlevde og angrer ikke et sekund på at jeg bar frem to vidunderlige døtre. Bekkenløsningen, eller hva man enn velger å kalle det, gikk imidlertid aldri over.

Noe trening kan lindre på symptomer, men med ME, er ikke dette lett. Jeg må alltid passe på å ikke gjøre bevegelser som kan utløse smerter og gangvansker. Tunge løft kan utløse betennelser i hofteområdene som er svært smertefulle. Som regel går betennelsene over av seg selv etter noen dager, men et par ganger har jeg vært nødt til å oppsøke lege og fått prednisolon. Ellers klarer jeg meg med smertestillende når betennelsene kommer.

Og hvorfor skriver jeg om dette akkurat i dag? Jo, det er fordi jeg har fått en slik betennelse i høyre hofte. Jeg merket det på kvelden for to dager siden, og i går morges var jeg nesten ikke i stand til å bevege meg. Ble sengeliggende frem til sent på ettermiddagen, og da forflyttet jeg meg ved hjelp av krykker til sofaen. Snille Bjørn hentet ting til meg, laget mat, serverte kalde og varme drikker, mens jeg nøt godt av hans tjenester. 😊

I dag merker jeg litt bedring. Godt er det, for i dag måtte Bjørn reise hjem til Norge, og jeg må klare meg selv. Skulle gjerne hatt et par ting på butikken, men det må vente til jeg klarer å gå uten store smerter. Det er lenge siden forrige runde med bekkensmertene nå, kanskje et år. Muligens er det et varsel om at det er lenge siden jeg har gjort qi gong og tai chi. Jeg merker nemlig at styrking av bindevev, muskler osv. virker forebyggende. 

Men jeg ligger ikke bare og ser i taket, og hodet fungerer heldigvis ganske bra. I kveld skal jeg delta i et gruppeintervju på Teams om klimakommunikasjon. Det er ei venninne av min eldste datter som har invitert meg. Intervjuet er en del av mastergradoppgaven hennes. Det aner meg at jeg ikke har veldig mye å bidra med, men kanskje lærer jeg noe nytt, og i beste fall kan jeg være et bittelite bidrag. 🤗

Å se i “taket”…

Takk for at du kikket innom bloggen, og velkommen tilbake!
Del gjerne blogginnleggene med de du tenker kan ha interesse av å lese 🙂
Her er link til blogginnleggene på Facebook, og her er link til innlegg på Instagram (story)

 

14 kommentarer
    1. Glad jeg ikke har vært gravid på en måte… Ja, du skjønner hva jeg mener 😀 Sliter med kink i ryggen om dagen, så går ikke noe særlig selv… 😛

      1. Jepp, skjønner godt. Da får du ha kroppen din for deg selv. Men ikke alt går smertefritt uansett. God bedring med ryggen! 🙂

    2. Bekkenløsning er ikke til å spøke med nei. Jeg fikk bekkenlåsning på ene siden under svangerskapet. Tar øvelser jeg også jevnlig for å forebygge plager både i rygg, bekken og hofte 🙂 Det var faktisk en osteopat som hjalp meg med min bekkenlåsning. Nyt dagene videre i sol og varme selv om Bjørn nå må reise hjem 🙂

      1. Bekkenlåsning er kanskje hakket verre. Og har man opplevd det, ser man nok nytten av forebygging. Osteopater er gode på mye. Jeg fikk fysioterapi. Hjalp bittelitt, men etter å ha gått hjem eller på jobb etterpå, ble det minst like ille, siden all gåing gjordet det verre. Tusen takk, og fortsatt god sommer til deg! 😊

      1. Ja, det dukker opp med ujevne mellomrom. Så bra at du ikke er plaget i ettertid. De aller fleste blir jo helt friske igjen, enten etter fødselen eller etter at de er ferdige med amming. Tusen takk! 😊

    3. Hadde det også med alle tre, og heldigvis har det gått helt tilbake. Noen ganger kan jeg kjenne tendenser, og det er veldig merkelig, men som deg så er trening av kjernemusklaturen veldig viktig ikke bare for det, men for mye annet også, Riktig god bedringsklem 😍

      1. Tøft gjort å gå på en tredje runde med graviditet når du visst hva som ventet deg, da. Ja, kjernemuskulaturen er det lurt å holde sterk, for å klare dagens strabaser 😉 Tusen takk! 😍

    4. Ja bekkenløsning kjenner jeg til…. det er ikke noe særlig – hadde det “bare” med nr. 2 … Jeg gikk aldri med krykker… men det var vel nummeret før :-/ God bedring til deg du! klems

      1. Huff, ille nok å ha bekkenløsning “bare med nummer 2” også! Jeg var forresten så hoven i hendene (“vann”) at jeg knapt klarte å bruke krykkene. Legen vurderte å legge inn dren i håndleddene for å unngå nerveskader. Slapp det, da babyen plutselig kom 🤗

    5. Det var ikke artig å høre at du har slike plager, Kari. Håper smertene forsvinner snart, fryktelig kjedelig når en ikke fikk bli ferdig den gangen de kom. Hadde sjøl problemer med bekkenbunn, så det sammen med svangerskapskløe gjorde at fødselen til yngste ble igangsatt. Ellers tror jeg at det teams-intervjuet høres interessant ut. God bedring <3

      1. Takk, smertene er mer eller mindre bort nå. 😊 Kanskje sola fremskyndet helingsprosessen? Trasig at du også slet under svangerskapet. Sikkert bra at de satte i gang fødselen. Hos meg ble begge født for tidlig, og glad var jeg for det. Ja, det intervjuet var faktisk veldig interessant. Jeg lærte også noe nytt, og fikk innspill til nye tanker. Dessuten var det kult å oppleve mastergradsstudenten i London in action. Jeg har jo kjent henne fra hun var seks år. 😀

      1. Mm, er det ikke det ene så er det det andre. Greit å fordele det litt utover, da… 😄 Ja, det er ofte sammenheng mellom problemer med hofter og rygg, og det som skjedde før og det som skjer nå. Ha en fin torsdag kveld! ❤

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg