Gule stafylokokker i sår

Sårstell

Siden sårene mine etter fjerning av føflekker fortsatt ikke ville gro noe videre, var jeg på ny hos legen på Aleris klinikk før helga. Sår og infeksjoner hadde spredt seg, og jeg har vært bekymret for at dette kunne bli et langt lerret å bleke. Kanskje ville det også få konsekvenser for Spania-ferien om et par uker.

Legen kunne fortelle at det var funnet gule stafylokokker i bakterieprøven. Det kan være at jeg fikk med de gule stafylokokkene “på kjøpet” da jeg var på Aleris for å skjære bort føflekkene, eller at de allerede var på huden min fra før. Så har bakteriene kanskje sett sitt snitt til å hoppe ned i sårene for å lage krøll og infeksjoner. Noe sånt. Gule stafylokokker er selvsagt ikke noe man vil ha i sår, og de kan være aggressive. Men på en måte ble jeg lettet over å høre resultatet av bakterieprøven.

Nå vet jeg i alle fall at det er en årsak og forklaring på at sårene ikke ville gro, og at det går an å gjøre noe med det. Legen forklarte at når det er funnet gule stafylokokker i den ene bakterieprøven, er bakteriene også i de to andre sårene. Gule stafylokokker kan være resistente mot antibiotika, men forhåpentligvis vil den stammen jeg har, snart gå over til de evige jaktmarker. Etter rensing av sår, fikk jeg på en antibakteriell krem og nye bandasjer. Med resept på antibakteriell salve og lovnad om at nå ville sårene gro, gikk jeg litt senere glad og lettet ut døra fra legekontoret. Jeg takket for meg og sa til legen at jeg håpet det ble lenge til jeg får se han igjen.

Om dette går så bra som legen forespeilet meg, kan jeg kanskje roe ned sårskift og behandling om ei ukes tid. Ett problem mindre vil gjøre hverdagen mer håndterlig. Det eneste positive med disse sårene, og spesielt det på foten som har gjort det vondt å gå, er at jeg har hvilt mer og gjort mindre. Det har bidratt til at formen har vært jevnere, og jeg har hatt mindre PEM (ME-krasj). 

Venteområdet på Aleris

Dersom du er interessert i å lese om gule stafylokokker, finner du mye info i Store medisinske leksikon HER.

 

Takk for at du er innom og besøker bloggen min, og velkommen tilbake! 🙂
Her kan du like/følge facebook-siden til bloggen: https://www.facebook.com/MEogMEning/

20 kommentarer
    1. Stakkars deg, likevel…håper de går fort over. Ser du er glad for at «bare» var dette. Det er bra det. Ønsker deg god bedring og at du er helt bra om to uker. Men ME’n kan fortsatt fortsette med å oppføre seg bra <3

      1. Tusen takk for omsorgstanker ❤️ Jeg ser at det største og verste såret har begynt å gro litt nå, så da har jeg tro på at det blir bra til slutt! Haha, ME’n er mye mer uforutsigbar, dessverre, og det må jeg visst bare leve med, dessverre.

      1. Ja, skikkelig herk! Heldigvis er det antydning til bedring nå, så det går seg vel til. Tusen takk, og klem til deg ❤️

    2. Uff da, Kari! Så leit at du fikk en så alvorlig infeksjon. Krysser fingrene for at det skal gå bra med deg!
      God bedring! 🌹🌹

      1. Ja, er det ikke det ene, så er det det andre. Story of my life… Men det er greit med det som går over. 😉 Tusen takk, og klem til deg 🥰

    3. It’s great that you seeing an improvement now, infections can progress quickly but now antibiotics are getting to work, the healing will happen. Hope you’re feeling well again soon Kari 😊🤗

      1. I was so relieved when I noticed the improvement! However, the healing seems to have stopped now. I guess I need to give it more time, but it could also be that the cream they used at the clinic is stronger/better than the one I got from the drog store to use for the days to come. Thanks, Mary! 🥰

      1. Tusen takk, Mette! 🥰 Sårene har vist at de er villige til å gro. Imidlertid synes jeg det har stoppet opp litt de siste to dagene, men jeg får bare fortsette å være tålmodig!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg