Halloween på norsk

Halloween på norsk kan være annerledes enn både den keltiske og amerikanske versjonen, men like morsom. Halloween er en ganske ny tradisjon for oss nordmenn. Jeg husker godt da jentene mine gikk i barnehagen og jeg for første gang fikk høre om markering av Halloween her hos oss. Mine kollegaer på sykehusskolen hadde ikke så mye til overs for Halloween, men vi hadde leid inn en ansiktsmaler på jobb i anledning dagen. Hun malte mange av elevene og ville dessuten gjerne male meg også. Jeg stilte selvsagt. Og ble seende ut som djevelen selv etter at hun var ferdig med meg. Grønn i hele ansiktet og med huggtenner og blod tytende ut. Bildet har jeg nok “forlagt” et sted.

På den tiden syklet jeg til jobb, i alt slags vær og på alt slags føre. Jeg hadde fått på piggdekkene på sykkelen denne dagen, og det knatret godt i asfalten på vei opp alle bakkene. Mange av de som jeg passerte, sperret opp øynene av denne djevelske syklisten. Det så ut som øynene holdt på å sprette ut av hodet på noen av bilistene som kom kjørende mot meg. Men jeg var fast bestemt på å overraske ungene da jeg hentet dem i barnehagen, og det klarte jeg! 

Men tilbake til den norske versjonen av Halloween. Uttrykket halloween består av to ord, “hallo” og “vin” på norsk. Dermed kan man som norsk (og over 18 år) trygt banke på naboens dør denne kvelden og be dem om å fylle opp vinglasset sitt. Jeg har prøvd det. Ikke alle var like villige til å by på vin da jeg stod der med det tomme glasset utenfor og sa “Hallo – Vin?”, men kanskje er dine naboer mer gjestfrie?

 

My contribution on Tik Tok for Halloween: Norwegian halloween 😀

 

Takk for at du kikket innom bloggen, og velkommen tilbake!

Link til blogginnlegget på Facebook.
Link til innlegg på “story ” på Instagram.
Blogginnleggene kan deles med de du tenker kan kan ha interesse av å lese 🙂

18 kommentarer
      1. 😁 Jeg sitter her klar for å skremme evt. skumle barn som ringer på, med Dumble-karameller 😇 Håper kvelden din er god! 😊

    1. Hahaha, kan tenke meg at du var et skremmende syn den gangen! Hallo vin ja – det hadde vært moro å prøve det i gata her – da hadde de vel skjønt at jeg var enda galere enn de trodde….. klem <3

      1. Jeg ble til og med ganske skremt av å se meg selv i speilet 🤗 Ungene var skeptiske, så etter “overraskelsen” i barnehagen, måtte de få tilbake mammaen sin 😇 Fint om naboene får litt å lure på 😄

    2. 😂😂😂
      Kan tenke meg at det var mange som sperret opp øynene når du kom syklende, ja.👍🏻🤗
      Her har det vært mer tradisjon at de voksne har gått julebukk og hatt med seg tomme glass og bedt om påfyll.🍻🥂🍷
      De har visst blitt riktig så lystelige utover kvelden.😅
      Du får ta deg en ny Hallo-vin runde og se om de ikke har fått med seg den nye tradisjonen.🤗🎃🍷

      1. Jeg var vel ikke akkurat “nøytral” som syklist den dagen, nei 😆 Julebukk er en artig tradisjon, som dessverre har gått litt i glemmeboka 🤗 Jeg vet knapt hvem naboene her i blokka er, så de hadde nok blitt forundret av flere grunner om jeg hadde stått forventningsfullt utenfor døra deres med et tomt vinglass 🤣

    3. Haha, jeg syntes jeg ser deg for meg, der du tråkker i vei med malt ansikt 🤣 Hadde jeg møtt deg ville nok mine øyne bult ut også, i alle fall den gangen. Nå er det jo nesten ikke noe som overrasker. Hm, kjenner ikke naboene i oppgangen så godt, så om noen av de hadde kommet med vinflaska vet jeg ikke 🤔 Kanskje jeg skal prøve neste år. Ha en fortsatt fin tirsdag, klem 🤗

      1. Jeg visste ikke helt om jeg skulle føle meg anonym eller ikke 😅 Men det er sant, nesten ingenting overrasker nå lenger. Jeg har ei datter som er en mester på å sminke seg og lage kostymer til halloween. Skikkelig skummelt, men flott! Jeg kjenner ikke naboene her jeg bor nå heller, så det ble ingen runde meg vinglasset i går 🤗 Men hadde noen tatt “trikset” på meg, skulle jeg ha inviert dem inn 😀 Fin tirsdag videre til deg også! 🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg