Handikaptur

Bjørn er kreativ fotograf

Været var så fint, og jeg ville så gjerne ut på søndagstur med samboeren min. Tre dager med hodepine hadde endelig forlatt meg, og formen føltes litt bedre. Av erfaring vet jeg at jeg vil bli veldig utmattet av en rusletur, og for å spare på kreftene, valgte jeg å ta med el-scooteren. Dvs. det var den som tok med meg. Det føles litt bedre å si det sånn, tøyse litt, siden jeg synes det er flaut å dra på handikaptur.

Jeg har gitt el-scooteren navn, Elvira. Det skrev jeg om HER. Elvira blir alltid glad for å få turer, og denne søndagen var hun spesielt hoppende glad. Hun har stått under ei trapp i hele vinter, og har ikke sett sola på flere måneder. 

Til tross for at jeg synes det er flaut å være så handikappet at jeg må bruke et hjelpemiddel, har jeg innsett at el-scooteren er bra for meg. Jeg kommer meg ut mer, kan dra på turer i nærmiljøet, og får frisk luft. Om jeg skal ned til sjøen, har jeg gjerne tatt bilen, selv om det bare er fem minutter å gå ned. Oppoverbakken på hjemturen kan medføre at jeg blir liggende flatt ut pga utmattelser og vondt i hofter og bekken i lang tid etterpå. 

Handikap kan være så mye. Det er ikke alltid man ser så handikappet ut heller. Du kan ikke se at jeg er utmattet, med mindre du kjenner meg godt og ser det på kroppsspråket mitt eller i øynene mine. Du kan heller ikke se det når jeg har smerter eller betennelser i hoftene, med mindre det er så ille at jeg må bruke krykker.

Synes du jeg ser handikappet ut på bildet under? Hva med neste bilde, der jeg har tunga hengende ut? Har bakgrunnen noe å si? Holdning, kjørepose, fokus generelt? Dette tror jeg kunne blitt en fin refleksjonsoppgave for en ungdomsskoleklasse…

 

Handikappet?
Mer handikappet?

Da vi kom hjem, sa jeg til Bjørn at det var veldig deilig å kjenne på at jeg ikke var totalt utmattet etter turen. Vi hadde vært ute i over en time. For en gangs skyld, trengte jeg ikke flate ut på sofaen umiddelbart. Jeg kunne sitte og nyte en kopp te. Etter et par timer kom likevel utmattelsen og ME-feberen, samt hodepine sigende. Det er prisen jeg må betale. Jeg er i ettertid overrasket over meg selv, for at jeg hadde trodd at jeg skulle slippe ustraffet fra aktiviteten. Tja, men jeg glemmer lett…

Like før leggetid, etter noen timer på sofaen, kjørte jeg ned til sjøen igjen, med bil denne gangen. Det var nemlig kommet nordlysvarsel, og jeg ville ned og se. Kanskje få et fint nordlysbilde. Bjørn syntes ikke det var lurt med denne turen, siden han så at fomen ikke var helt god. Men jeg ville absolutt, og fikk selvsagt viljen min. Vi så glimt at nordlyset et par ganger, men bare kort, nokså svakt pga skyer, og rakk ikke å få tatt bildebevis. Vel hjemme igjen ble jeg liggende lenge, før jeg klarte å samle nok krefter til å pusse tenner og gå og legge meg.  

Den kuleste typen i mils omkrets

Det kommer flere bilder fra turen i neste blogginnlegg. Og der blir fokus ikke på handikap, men det vi så og opplevde. 🙂 

Takk for at du svingte innom bloggen, og velkommen tilbake! 🙂 

19 kommentarer
    1. Ja, Elvira er en trofast venn. Da har jeg i alle fall muligheten for snutelufting litt oftere 😀 Mulig Elvis får komme ut snart også. Ja, det er fantastisk å ha så kort vei ned til sjøen, nesten like kort som det du har nå 😉 Oi, da må jeg lade masse, og kanskje blir det ny nordlysjakt i kveld. Har lagt inn en nordlysapp på telefonen, så skal følge med. 😀

    2. Du skal ikke være flau over å bruke el-skuteren, for den er bare et fint hjelpemiddel for å komme deg ut på tur. Å når du nå først kom deg ut, så hadde du det jo fint 🥰

    3. Jeg synes det er fint med en slik hjelpemiddel. Jeg kunne tenke meg også en slik en. Fint at du kom deg ut selv om man må betale en pris. Du fikk glede I de stundene i hvert fall. God kveld.

      1. Ja, det gir jo muligheter. Det var ergoterapetuen som anbefalte meg å søke om en slik fra HMS/NAV. Jeg sa først nei takk, men ombestemte meg, og plutselig flyttet Elvira inn i kjellergangen her. God kveld til deg og dere! ❤

      1. Vet at det er dumt av meg å føle det sånn. Har nok vanskelig for å akseptere situasjonen fullt ut… Men jeg øver på å godta, og benytte meg av muligheten! Kommer bilder av bekker, elver, sjø og ender i morgen 😀

    4. Elvira needs to get out more, she looks way too new and shiny 😄 nice to get the fresh air with Elvira doing all the work. Would love to see the northern lights, you are so lucky to get to see them in Norway, send pics if you see them again ☺️

      1. Hahaha, you are right. Elvira needs to get dirty and she hasn’t got a single scrape or bruise yet 😀 Nice way to see it… Elvira doing all the work. Thanks! ❤ Sure, will send you pictures of the northern lights the minute I have taken them! 😉

    5. Godt du har Elvira😊 Jeg har HC parkeringskort som jeg gjemte bort og da selvfølgelig ble det avglemt noen ganger. Det har blitt noen bøter. Har følt på skam til og med. Nå har jeg det liggende framme hele tiden. Jeg ser heller ikke handikappet ut og som deg vises det ikke på meg at bl.a å handle matvarer fører til forverring av symptomene mine. Får noen rare blikk innimellom og jeg jobber med å ikke bry meg om dem. Takk for at du gir ME en stemme😊😊😊

      1. Ja, jeg er faktisk heldig som har Elvira. Ikke maser hun heller, jeg hører aldri klager, bare hvining når hun får ut 😊 Jeg har hatt HC-parkeringskort i mange år. Det ligger fast i bilen, men ikke i frontvinduet. Tar det frem når jeg trenger det. Føler litt på skammen, og prøver alltid å parkere på “vanlig plass” hvis mulig. Tenker at andre kanskje trenger plassen mer enn meg… Men noen ganger trenger jeg virkelig å parkere på HC-plass, som ved mathandling, og da gjør jeg det med god samvittighet. Kjipt å få bøter. Kanskje blir det liggende fremme fast etter at jeg har fått min første bot også 😄 Tusen takk for kommentaren din, Mona. Fikk meg til å tenke litt. ❤

    6. Det er godt å ha et hjelpemiddel 🙂

      Men jeg tenker også at det ikke er noe morsomt om man hadde det… da ser man jo syk ut med en gang… men så er det det med å kunne bruke det så man unngår å bli sliten og tom 🙂 Det tar bare litt tid å venne seg til slike hjelpemidler som Elvira osv… Vi er så redde for hva andre tenker og tror… og jeg er en av de som overtenker…
      Men om hverdagen blir bedre så må man benytte seg av det som finnes 🙂 Vi er heldige som kan få slike midler 🙂

      Herlige bilder av dere 🙂

      Lag deg en fin tirsdag 🙂

      1. Ja, jeg har innsett at hjelpemidler er til for å lette hverdagen vår, for å klare mer. Jeg klarte meg uten i mange år, mest pga. stahet, men har nå takket ja til flere, bl.a. en arbeidsstol inne. Jeg blir kanskje vant til Elvira etter hvert. Hun er jo “gulle god” og stiller alltid opp for meg 😀 Vi er nok mange som overtenker, ja, og vi vil jo bare helst være friske og raske, som “alle andre”. Tusen takk 😊 Lag deg en fin tirsdag, du også! 😊

    7. Kjempeflott at du har fått hjelpemiddel, for det er jo for å lette hverdagen din. Det skal du ikke skjemmes over. Kjenner flere som har fått innvilget hjelpemidler slik at de kan få hjelp til hverdagene sine.

      Ønsker deg en kjempefin tirsdag ❤😊

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

      1. Takk! Ja, det er jo for å lette hverdagen min, og for at jeg faktisk skal komme meg ut på turer, ikke bare sitte inne. Tirsdagen min ble veldig fin, takk. Håper din også var det. Lykke til på den store vaksinasjonsdagen for pusene i dag! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg