Har du en gul bil til oss?

En gul bil

Siden leasing-avtalen på bilen vår snart går ut, må vi begynne å bestemme oss for hvordan vi vil gjøre det med bilhold videre. Jeg skrev en mail til vår bilforhandler Nina på Toyota med følgende bestilling: Har du en gul bil til oss?

Vår trivelige og dyktige Toyota-dame Nina er god på hestekrefter både i bil og når hun setter seg på hesteryggen. Man aner kanskje også at hun liker rosa?

Vi fikk komme og prøvekjøre. Siden den eneste bilen de hadde i gul farge var Toyota Yaris Cross, ble det denne vi kjørte av gårde i først. Prøvebilen var oransje, og den var – om mulig – enda kulere! Etter prøvetur med den oransje yarisen, tok vi en liten runde med en blå bil også, en bZ4X. Fy, for et komplisert navn! Den så enorm ut på utstillingen inne i butikken, men ikke fullt så diger ut da vi fikk den på veien.

De første to prøvekjøringsturene var på samme ettermiddag for halvannen uke siden:
Yaris Cross (oransje)
Toyota bZ4X (blå)
De neste to prøvekjøringsturene foregikk over to ettermiddager denne uka:
Lexus UX 300e (sølvgrå)
Toyota bZ4X (sølvgrå)
I tillegg vurderer vi alternativet Toyota C-HR, som er som en liten SUV. Det er denne vi har hatt på leasing i tre år nå.

Konklusjonen per i dag er at Yaris er kul, spesielt når den er gul, men samboeren min følte denne bilen ble for liten. Han fikk knapt plass til kroppen og beina inni dette lynet, og det er ingen god følelse. Det vi må ta en avgjørelse på denne helga er da hvorvidt vi skal gå for Toyota bZ4X eller Lexus UX 300e. Toyota C-HR som vi har nå, blir litt uaktuell siden den er dyrest på leie (leasing). Leasingpris på alle biler har forresten gått opp pga. renteøkning.

Denne snertne Toyotaen var den første vi prøvekjørte

 

Denne Toyotaen var den andre vi prøvekjørte

 

Denne Lexusen var den tredje bilen vi prøvekjørte

 

Joda, en Lexus kan posere

 

Denne Toyotaen var den fjerde bilen vi prøvekjørte

 

Som du ser i bakkant av denne Toyotaen, fikk vi oppleve Frosta-lysfenomenet på turen. I det vi svingte ned mot Grilstad, dukket lyset opp i horisonten, og det måtte selvsagt foreviges, sammen med bilen med det kompliserte navnet.

Leasing er forresten veldig kjekt synes vi, siden vi får leieavtale på en helt ny bil og  bilfirmaet tar seg av alt av evt. reparasjoner og service. Null stress! Og vi klarer oss med én bil på deling. 

På de to siste prøvekjøringene la jeg merke til hvor lite bilene bråkte, og at det var veldig behagelig. Begge er el-biler. Jeg kan være sensitiv for bråk, spesielt når formen er ekstra dårlig, så dette likte jeg. Tidligere har jeg vært litt skeptisk til el-bil, siden jeg tenker det er prakk å stadig måtte sette bilen på lading. Jeg visste jo fra før at el-biler lager lite lyd, men jeg har aldri tidligere opplevd fordelen med det som nå. Dette er et pluss i boka!

Lexusen fikk vi faktisk foreslått av Toyota-forhandleren vår fordi jeg er en smule opphengt i farge. Da bilforhandler Mona hos Lexus kunne friste med en oransjelakkert bil med hasselnøttbrunt interiør, ble jeg ivrig. Høres ikke det lekkert ut? Toyotaen kan vi i beste fall få i en fin rød farge. Grå, svart, blå og hvit blir simpelthen for kjedelig. Begge de to siste bilene som vi prøvekjørte, er supergode å kjøre, komfortable å sitte i og spreke. Toyota bZ4X har en skjerm som stikker for mye opp etter min smak, og dette gir dårligere sikt for lille meg. Men den er billigere å lease og bagasjerommet er større. Lexusen er rett og slett luksus, og jeg fant ikke noe å utsette på den med unntak av at den vil koste oss litt mer per måned.

Klarer vi å bestemme oss innen helga er slutt, tro? Det er i alle fall målet. Innspill og gode råd mottas med takk! 😊

 

Takk for at du er innom og besøker bloggen min, og velkommen tilbake! 🙂
Her kan du like/følge facebook-siden til bloggen: https://www.facebook.com/MEogMEning/

18 kommentarer
    1. Så artig! Siden dere har lease førz så regner jeg med dere er fornøyd med det, og at det går fint ved innlevering etc.
      Vi skal hente ny bil på tirsdag 😉 Første gang vi skal lease.
      En Hunday Kona, perlemorhvit 😀 Også El bil. Blir spennende med kun elbil. Vi har jo hatt hybrid nå, så vi er litt vant til å lade, men har jo ikke vært nødt til det hele tiden på tur feks. Nå blir jo turen til Halden på flere timer siden vi må lade et par ganger ihvertfall 😄
      Vi har jo heldigvis en dieselbil også 😉
      Lykke til! Blir spennende å se hva dere velger 😀

      1. Ja, er veldig fornøyd med å lease. Greit at alt blir ordnet for oss, sånn at vi bare kan kjøre. 😄 Regner med det går greit med innlevering, men det vil vise seg… Så spennende med en perlemorhvit Kona-bil! Den er sikkert “snerten” 😄 Vi har hatt hybrid som ikke trengte å kobles til lader, siden bilden fikset lading underveis mens vi kjørte. Nå må vi montere lader i garasjen, og det blir jo en merutgift. Er spent jeg også! 😀

      1. Absolutt, og jeg aner ikke. Bjørn vil ikke bestemme, mener jeg skal gjøre det. Jeg har sagt at han kan bestemme bil og så kan jeg bestemme farge. 😀

    2. Et vanskelig valg Kari! Bilen må jo passe dere begge. Så snertne ut alle sammen.
      Blir spennende å se hvilken dere ender opp med!

    3. Så gøy med ny bil! Og gul og oransje er jo spreke farger da! Selv har jeg rød – elsker det! Kan ikke mye om Toyota egentlig, men ei venninne kjøpte nettopp Yaris Cross og er veldig fornøyd! Lykke til med valget – god klem <3

      1. Fargen er jo litt viktig, når alt kommer til alt. – Selv om det ikke har noe med kjørekomfort og sikkerhet å gjøre. 🤗

    4. Oransje Lexus uten tvil. Og ikke hør på Bjørn. Han har nok hatt en og annen traumatisk opplevelse med oransje bil (boble) 🤣

        1. Lexus har jo alltid vært et hakk over Toyota. Så hvis dere liker bilen og kan få den i en lekker farge er det ikke mye å tenke på.

          1. Du har jo egentlig veldig rett! Nå har Bjørn bestemt at vi skal ha Lexus, fordi han vet at jeg likte den best. Mens jeg har bestemt at vi skal ha Toyota, siden han likte den best. Så vi er ikke helt i mål… 😀

    5. they are all lovely cars. the Lexus is a beautiful car..electric ars are quiet which is great but I wonder what it will be like when everyone has them and you can’t hear them coming 😄

      1. The electric cars are not completely quiet, as that would be dangerous to the surroundings. It is compulsory for them to have soundwarning systems. 😄

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg