Har jeg krystallsyken?

Koffert luftes i høstlufta

 

Det føles som å være på en uendelig karuselltur. Eller at omverdenen snurrer rundt. Når jeg sitter eller ligger helt stille en stund, er det som om karusellen stopper. Tvert jeg dreier på hodet eller skifter stilling på hodet, kan karusellen begynne å snurre igjen. Verst er det når det snurrer mens jeg går, for da blir jeg kvalm også. Kan det være at jeg har krystallsyken? 

Det var Natheless som i går foreslo at det kunne være krystallsyken. Bloggere kan brukes til mye, til og med stille diagnoser, hihi. Jeg tok turen innom Google for å se om det stod noe oppklarende der. Joda, akutt svimmelhet, ustøhet, kvalme, anfall fremprovoseres av hodebevegelser eller stillingsforandring. Alt symptomene stemmer!

De første to svimle dagene, tenkte jeg at svimmelheten kanskje kom fra migrenen eller ME-diagnosen. Jeg kan være svimmel i begynnelsen av et migreneanfall, og det er ikke uvanlig å være mye svimmel når man har ME. Det er lett å henge nye symptomer på ME-knaggen, men det har ikke vært så langvarig før. Nå kjører jeg karusell på fjerde dagen, og det er ikke det spor morsomt.

Etter en ganske lanvarig periode med svimmelhet for 10 – 15 år siden, konkluderte fastlegen min med at jeg hadde vestibularnesrevitt, altså virus på balansenerven. Symptomene var akkurat de samme da som nå, så det kan like godt ha vært krystallsyken. Da er det kanskje noen av krystallene i det indre øret mitt som har løsnet og skaper denne ubalansen. Jeg tenker at det uansett ikke er noen vits i å kontakte lege, og at jeg bare får ta tiden til hjelp.

 

Høstblader

 

Jeg vet ikke om frisk luft hjelper, men det gjør godt, så jeg samlet meg sammen og sjanglet ut i boden en tur. Elvis ble samtidig satt på vinterlagring, for det blir sannsynligvis ikke flere elsparkesykkelturer før vinteren nå. Dessuten måtte jeg hente ut en stor koffert fra uteboden. Kofferten og jeg skal ut og reise om noen dager, og er jeg ganske spent på om jeg kommer meg ombord i flyet uten å bli stoppet i promillekontroll.

Kofferten fikk en svingom på vei ned gårdsplassen. Syntes de flotte høstbladene og oransje blomstene var fine og vakre. Den ble overrasket over fønvinden og hele 15 grader nå som det er i slutten av september. Jeg tenker den skal bli enda mer forbauset når den får reise helt ned til Spania. Der har den ikke vært på flere år, siden jeg som regel bare tar med den lille kofferten. 

Ønsker deg en fin høstdag! 🍁

 

Høstblomster

 

Takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake!
Du finner blogginnleggene mine på Facebook: Link
På Instagram finner du innleggene på “story”: Link
Blogginnleggene kan deles med de du tenker kan kan ha interesse av å lese 🙂

30 kommentarer
    1. Uff da Kari! Det høres ikke bra ut. Og du som skal ut å fly. Pleier å få problemer med trykk i ørene jeg da. Håper det vil gå bra med deg.
      Uansett – god tur til Spania!
      Kos deg!

      1. Nei. Ikke bra, men vi får håpe det blir bedre. Jeg må også passe på ørene og trykket når jeg flyr. Må kanskje passe på ekstra denne gangen, da. Tusen takk, snille du! 😊💛😘

    2. Det høres veldig ut som krystallsyken ja. Olav hadde det, og det var akkurat som du beskriver det.
      Gikk over for han etter noen dager. Du skal se du blir bra til du skal reise 🙂

      1. Høres ut som krystallsyken er mer utbredt enn jeg har trodd. Greit å høre fra folk som har hatt det at de opplever det på samme måte. Jeg skal få tatt en blodtrykksjekk i morgen, just in case. Føles tryggere å fly da. Håper uansett at du har rett, at jeg blir bra til jeg skal reise! ❤️

    3. Høres ut som krystallsyken ja. Leger kan ikke hjelpe, men en kan behandles av kiropraktor eller fysioterapeut som kan vise deg øvelser som hjelper. (Gå til noen som kan det). Men du rekker det vel ikke om du skal ut og reise. Du må ha masse lykke til!

      1. Tror heller ikke leger kan hjelpe, bare stille diagnose. Kunne vært ok med behandling, men rekker det ikke før lørdag. Kikket litt på nett i går, og fant et par punkter man kan forsøke å massere selv. Prøvde dette i senga etter at jeg hadde lagt meg, og tøyde og bøyde nakken hit og dit, til jeg ble kvalm og måtte legge meg i stabilt sideleie 🤗 Skal imidleretid gjøre flere forsøk 😉 Tusen takk! ❤️

        1. Er det krystaller er det andre øvelser enn massasje som skal til. Men det kan også hende du blir bedre i Spania pga klimaet, hørt om andre som blir det. Og reisesyketabletter kan faktisk hjelpe noen. Finnes en Facebook-side for krystallsyke med tips. Jeg har vært kronisk svimmel i mange år, men det er mest gyngende svimmelhet (som du er på båt), så det har jeg levd med lenge. Lykke til! Krysser fingrene for snarlig bedring!

          1. Høres jo riktig ut at massasje ikke hjelper mot krystaller. Hadde vært supert om klimaet i Spania bidro til bedring, ja. Tusen takk for gode råd og for at du forteller om dine erfaringer. Reisesyketabletter var et godt tips, og kanskje de har noe å anbefale på apotek i Spania også. Jeg har forespurt om medlemsskap i ei svimmelhetsgruppe på FB 😀 Jeg kan også ha gyngende svimmelhet etter båtturer og togturer. Nå er det mer karusellsvimmelhet. Tusen takk. Klem og energi vibes på vei til deg! ❤️

    4. Personlig ville jeg tatt dette med lege. Jeg tenker det hadde vært greit å få det klarert om det er ME-relatert eller noe annet. På en måte greit å vite om dette er noe en kan forvente å ha innimellom, og evt stadig oftere. Symptomer minner helt klart om krystallsyken, når man leser om det, men selv kjenner jeg igjen disse symptomene fra da jeg ble utredet for utmattelsessyndrom. Drit kjedelige greier, men jeg holder en knapp på å vite hva som er hva… anyways, håper det gir seg nå 🥰

      1. I tillegg til deg, har flere andre rådet meg til å oppsøke lege. Er ikke så glad i å løpe til legen hele tiden, men skjønner at det kan være lurt nå 🥰 Ringte derfor legekontoret nå nettopp. Kunne få time senere i dag, men akkurat da har jeg time med ergoterapeeut, så fikk time til blodtrykksjekk på lab i morgen i stedet. Da vet jeg i alle fall om jeg er “good to go” på lørdag. Andre ting kan jeg evt. sjekke senere. Svimmelhet er vel ikke uvanlig ved utmattlsessyndrom heller, for kroppeen er jo i ubalanse. Kjedelig mens det står på, godt når det går over. 😊

    5. Hope your vertigo is gone before you travel or the people at the airport will think you’re drunk 😅 happy travels and I’m sure you will feel better in the sunshine 🌞 nice autumn colours in the pics 😊

      1. Hahaha, the people at the airport would enjoy the entertainment 😅 I will have my blood pressure checked tomorrow, just in case, to make sure I don’t end up having a mad fit on the plane. Thanks a lot, Mary. The sunshine is good for a number of things 😉 I bet the autumn colours are nice in your neighbourhood now as well 😀

        1. yes the autumn is a lovely time of year, lots of colours to see. I have a blood pressure monitor at home as sometimes my blood pressure can be on the low side, it’s handy to have. I hope you start to feel better soon 🥰

          1. If your blood pressure is unstable I guess it’s a good idea to have a blood pressure monitor at hand. Convenient because you don’t have to see a GP every time you need to check! Thanks! 🥰

    6. Huff! Søsteren min har hatt det 2 ganger og fikk god hjelp av fysioterapeuten. Kanskje du kan høre om det er mulig å få en til å se på deg? Kanskje de kan hjelpe.
      Det er helt grusomt når verden snurrer.😱

      1. Ja, skikkelig ekkelt. Fysioterapeuter kan sikkert hjelpe litt. Tøye og vri på nakken, osv. Men rekker ikke det før jeg skal på en lengre høstferie fra lørdag… Det fins noen øvelser på nett, og jeg fant tips om punkter i nakken og bak øreflippene man kan massere på. Kanskje verdt et forsøk. 😀

    7. Ikke bra i det hele tatt det der. Jeg tror du skal snakke med legen din likevel, for det kan være andre ting også vet du. Svimmelhet kan også være høyt blodtrykk. Men det minner veldig om krystallsyke. Det finnes øvelser du kan gjøre, men for meg ender det bare med at jeg kaster opp, så det orker jeg ikke. Noen får god hjelp av fysioterapi! Dette er som “influensa”. Noen ganger går det fort over, og andre ganger ikke. Noen får det aldri igjen, og noen får det ofte. Med hjelp, varer det i fjorten dager, og uten, varer det i BARE to uker, sier jo folk på spøk om influensa, og sånn er det visst med dette også. Ønsker deg all god bedring og håper det bedrer seg til du skal ut og reise. Klem 🙂

      1. Hei og takk for fin og nyttig melding, Nathless. Ja, symptomene minner jo absolutt om de man får ved krystallsyke, men det kan også være andre årsaker. Jeg har tatt rådet ditt til etterretning, for du har jo rett 🥰 Ringte legekontoret tvert jeg våknet og leste meldinga di, så i morgen skal jeg på laboratoriet på legesenteret for å sjekke blodtrykk! Der vil de se an om jeg trenger en tur innom legekontoret i tillegg. Jeg har prøvd å massere nakken og gjøre nakkeøvelser som jeg tror er bra for svimmelhet, men blir bar mer uvel av det. Håper denne “influensaen” slipper taket i kroppen min før flyturen på lørdag. Takk-takk, og returklem til deg 😊

        1. Lurt å sjekke det som er lett å sjekke. Håper det går fort over av seg selv. På meg hjelper ikke reisesyktabletter heller, når det står på. Det beste er å ta det rolig. Lykke til med prøven i morgen. 🙂

          1. Ja, det er sant. Jeg må ta drosje også, siden jeg ikke er spesielt kjørbar. Satser på at det blir en rask og effektiv utelukkelse av noe “skummelt”. Kanskje lurt å unngå medisiner som bare dekker over symptomer, og man i verste fall blir verre fordi man gjør mer når man ikke kjenner svimmelheten… Tusen takk 😊

    8. God morgen!
      Uff ja… svimmel og kvalme… Over lang tid er det slitsomt helt klart. Ta en tur til legen du 🙂 Da får du vite om det det er krystallsyken eller noe annet.
      Og er det krystallsyken, ja da er der øvelser du kan gjøre for å få det gradvis bort? Vet det er noe der i allefall 🙂

      Håper dagene blir bedre og sender en klem din vei 🙂

      1. God morgen 😊 Ja, det tærer på, og jeg kjenner at jeg begynner å bli utålmodig. Ekkelt å konstant være så uvel! Ringte legesenteret nå. Skal få komme inn til blodtrykksjekk i morgen. Greit å utelukke høyt blodtrykk, siden jeg skal ut og fly snart. Er det krystallsyken, er det vel bare å ta tiden til hjelp… Og kanskje finne noen nakkeøvelser på nett… Tusen takk, og klem til deg 😊

      1. Kan absolutt ikke anbefale slik svimmelhet, så det er bra at du slipper det! ❤ Jeg får kanskje noen svar i morgen. Torsdagen min er surrete men fin. Håper torsdagen din er glitrende flott! 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg