Har litt mer energi

God høsthelg! (Foto: Kari Engesvik)

Jeg har litt mer energi og har følt meg bedre den siste uka. Jeg merker at jeg har mer krefter til å hjelpe til med ting hjemme, som å rydde etter middagen og vaske klær. Jeg er ikke totalt utmattet etter en dusj og må finne senga. Tilbringer ikke like mange timer på sofaen. Har fortsatt vondter i kroppen (hode, mage, ledd, mm), men jeg er merkbart mindre slapp og energiløs, og den evigvarende influensafølelsen er ikke like ille.

Jeg er usikker på hva jeg har gjort for å fortjene dette. Har et par idéer, ting jeg har gjort annerledes i det siste, men det kan også være tilfeldig. Uansett er det en god følelse, og jeg håper det varer. Har hatt dårlige og bedre perioder før, og hver gang jeg har en bedre periode tenker jeg at “nå blir jeg frisk”. Har nok selektiv hukommelse og lider av optimisme, for det er veldig sjelden at noen med ME blir friske. Men det går an å bli bedre!

Det går også an å bli bedre og dårligere flere ganger, i noen dager eller over lengre perioder. Formen varierer og avhenger bl.a. av hvor mye jeg gjør og er i aktivitet, og hvor mye jeg hviler. Noen ganger er “tålegrensa” høy, slik at jeg kan være sosial i et par timer uten å bli dårlig. Andre ganger er “tålegrensa” lav, slik at en tur på butikken fører til sengeleie i lang tid etterpå.

Akkurat nå føler jeg at jeg godt kunne “gjort noe” i helga, gjort avtaler med venner om både det ene og det andre. Men jeg avventer. Tør ikke planlegge, vil ikke utsette meg for å miste den lille bonusenergien jeg har nå. Det er så godt å kjenne på at det er litt ekstra krefter inni kroppen, og jeg er redd for å slippe ut det oppsparte. Egentlig har jeg lyst til å danse, løpe, hoppe, være ekstremt sosial og besøke alle jeg kjenner. Men det får vente litt. Helga blir god likevel!

God høsthelg til deg! Kanskje skal du gjøre noe morsomt, trivelig og koselig?

Tusen takk til Bunny Trash som skrev så fint og morsomt om meg i går. Les HER.

 

20 kommentarer
    1. Høy tålegrense liker vi, håper den kan komme oftere. Helga vår er ubestemt, vet ikke hvordan virus jeg har fått innabords, så må være forsiktig… 🤧

      1. Ja, takk, til oftere! 😀 Leste i bloggen din, og tenker at det sikkert er lurt at du tar det med ro. Veldig greit med det som går over! 🤗

      1. 🥰 God helg til deg, HeidiElise! Ja, følelsen er god nå, og det går veldig greit så lenge jeg “holder sofaen” 😀

      1. Tusen takk, jeg ligger godt an i løypa, med innledningsvis mye lading på sofaen 😀 Håper helga di blir glitrende fin! 🥰

    2. Jeg kjenner flere som har ME. En fryktelig sykdom uten treffsikker medisin.
      Bra du har en fin dag idag.

      1. Da vet du litt om hva som kjennetegner ME. Ja, det er en ubarmhjertig og uforståelig sykdom. Jeg har vært mye sykere før, så er veldig glad for at jeg har hatt bedring. Og livet har mening uansett 🙂 Håper dagen din også er finfin! 🙂

    3. Kjempegodt å høre, og jeg unner deg av hele mitt hjerte at du skal ha gode dager ❤❤❤ Vet jo av et par av mine venner som har ME at dagene er opp og ned.

      Håper at det en dag kan komme medisin som hjelper 😊

      Ønsker deg en kjempefin lørdagskveld ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Tusen takk, Toril 😍 Dagene er opp og ned, ja. Dagsformen like så, og noen ganger veldig varierende gjennom dagen. Det er jo håpet at forskningen skal føre frem til medisiner som virkelig hjelper. Hittil fins det ingenting, men det er en del utprøving.

        Kvelden er fin, takk, og jeg har til og med fått litt rødvin helt nederst i glasset. Håper lørdagskvelden din også er superfin! ❤😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg