Hele Italia på hodet

Stua

Jeg satte hele Italia på hodet da jeg skulle hjelpe min eldste datter med å finne leilighet i Milano. Hun og kjæresten skulle flytte dit for å ta sitt fjerde studieår i Milano, og da det var bare halvannen uke til de skulle reise, hadde de fortsatt ikke fått tak i noe sted å bo. Det var da jeg satte meg inn i førersetet og giret rett opp i femte gir. Jeg har venner i Italia og tenkte at noen av disse kanskje kunne hjelpe, selv om de ikke bor i akkurat Milano.

Så jeg sendte meldinger til dem. Forklarte situasjonen og spurte om de hadde noen råd og tips, om de visste noe som kunne føre til at to ingeniørstudenter kunne finne et sted å bo for et år. Alle mine italienske venner og kontakter mobiliserte og sendte tips om nettsteder for utleie, grupper på Facebook og forhørte seg med kontakter i Milano. To hyggelige italienere jeg møtte i Amsterdam gjennom nederlandske venner for noen år siden, bor på hver sin kant av Italia, Roma og Verona, og de hadde flere forslag. Ei god, gammel brevvenninne fra Firenze ringte sønnens kamerat som hadde studert i Milano for tips, og min Tai Chi Master fra Trieste kontaktet sine venner i Milano.

Det var et av Master Bolaffio sine tips som førte til at dattera mi og kjæresten fikk napp. Ei venninne av Bolaffio skulle leie ut ei leilighet som faktisk befinner seg i kort avstand fra universitetet i Milano. Ganske rimelig og greit utstyrt var den også. Med gamle, klassiske møbler, som du ser på bildene i dette innlegget. Bildene er forresten av dårlig kvalitet. Jeg tok noen screenshots av en videosnutt fra leiligheten, så det er forklaringen. 

 

Gang, kjøkken i bakgrunnen

 

Ett av de to soverommene

 

Dattera mi er på vei til Italia i skrivende stund. Jeg fulgte henne til flyplassen i dag tidlig. Jeg er så spent på hvordan hun vil trives i Italia, og det kjennes nesten ut som om jeg er med henne i bagasjen. Kjæresten dro ned for et par dager siden. Han ble møtt av husvertinnen, som hadde kjøpt inn håndklær og sengetøy til dem, ny espressomaskin, og til og med handlet mat til den nyankomne. Det er tydelig at de blir tatt godt i mot, og det er en god start. Det blir mye nytt og spennende fremover, og jeg tenker de skal bli ganske lei av at jeg jeg også er spent og spør hvordan det går.

Fra i dag er de to samboere, fra i morgen blir det italiensk språkkurs, og jeg ser for meg at hver dag kommer til å by på nye morsomme, interessante og fantastiske opplevelser. Jeg er så glad på deres vegne for at de har fått denne muligheten! De er begge fornuftige, dyktige og jobber hardt for sine mål, men ikke verre enn at de kommer til å finne på mye koselig og morsomt også. 🙂 

Utsikt fra en av de to balkongene

 

Takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake!
Du finner blogginnleggene mine på Facebook: Link
På Instagram finner du innleggene på “story”: Link
Blogginnleggene kan deles med de du tenker kan kan ha interesse av å lese 🙂

16 kommentarer
    1. wow så bra det er å ha kjente i inn- og utland! Og du satte alle kluter til og fikk napp også 😀 Og så fantastisk det høres ut – Italia – og de blir godt passet på høres det ut som 🙂

      1. Ja, det er supert å ha venner og bekjentskaper i inn- og utland. Mest fordi det er koselig og lærerikt, men nå var det veldig praktisk og nyttig også! 😀

    2. Der var jammen bra det ordnet seg til slutt. Det er ikke bare enkelt å finne et sted å bo i utlandet. Får håpe de trives og får mye spennende å fortelle når dere snakkes. 🤗

      1. Nei, det trenger ikke være enkelt å finne et sted å bo når man ikke kan språket, ikke kjenner systemene og alt er ukjent. Milano er visst en by det er vanskelig å finne bosted i, og i tillegg er det dyrt. Men de var heldige. Jeg er så spent på hvordan det går, så må nok bremse litt sånn at jeg ikke maser og spør for mye 🤗

      1. Ja, utrolig kjekt, og jeg er heldig som kjenner så mange snille og hjelpsomme folk 🤗 Det ordner seg for snille piker 😀

      1. Hihi, ja, det foregår mye kreativ planlegging oppi hodet 🤗 Og når jeg vil, og vil få til noe, står jeg gjerne på litt ekstra. Ja, jeg tror nok de var utrolig heldige med denne leiligheten 😀

    3. Good job Kari 😊 having experience and contacts are handy but sometimes it’s only the mothers who can get things sorted, as you said get into 5th gear and full steam ahead 😀 wishing them well in their new adventure in Milan. It will be amazing 🤗

      1. Thanks 🤗 Feels really good to have been able to help them, especially as there are so many things I can not do for them. True, mothers will always get things sorted, we have a special way of finding possible solutions 😉 I’m sure their stay there will be amazing! 🤩

    4. Så bra at du har stor vennekrets som ble mobilisert, sånn at studentene fikk seg et sted å bo. Leiligheten så også helt grei ut syntes jeg. Ha en fortsatt fin tirsdag, klem 🤗

      1. Ja, det er supert med venner rundt om i verden, og denne gangen førte det til at ungdommene fikk tak over hodet på nytt studiested i Italia, en stilig og stor leilighet til og med 🤗 Det blir fint når jeg skal på besøk til dem 😀 God onsdag til deg! 🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg