Helt i oppløsning

Joggesko i oppløsning

 

De siste gangene jeg har brukt de oransje joggeskoene mine har jeg lagt merke til at lyden av skrittene mine har endret seg. Litt som lyden av de gamle fotballskoene jeg brukte midt på 80-tallet, knottskoene. Et par ganger har jeg stoppet og kikket etter småsteiner som kan ha kilt seg fast innimellom mønsteret på undersiden, og prøvd å rutsje føttene ned langs rullestolramper av strekkmetall. Men ingen usynlige småstein har sluppet tak i skoene og gitt ørene mine fred for klikkingen.

Til slutt satte jeg meg ned på benken i gangen for å studere undersiden av skoene. Til min store forskrekkelse hadde skosålene begynt å gå i oppløsning. De hadde sprukket midt på, biter hadde begynt å falle av, og det som en gang var gummi, kjentes ut som hard plast. Da var det kanskje ikke så rart at skoene hadde føltes så glatte heller. Hadde det vært snø ute, ville de sannsynligvis fungert som et akebrett.

Skoene er ganske gamle. Ved normalt bruk er visstnok et par sko “oppbrukt” etter ett år. Disse er minst 15 år. Men jeg er slettes ikke normal. I alle fall kan jeg ikke tilskrives normal bruk når det gjelder sko. Jeg trenger ikke å sette av penger til nye sko på budsjettet, siden jeg sjelden er ute og går, langt mindre jogger (aldri!). Vi som har ME, er ikke kjent for å slite ut skotøyet vårt. Støvler og sko står mest til pynt, og får bare en sjelden gang trimmet seg. 

Siden skoene tydeligvis ikke vil mer, må jeg kanskje komme meg til en skobutikk etter hvert og kjøpe nye joggesko. Om jeg da ikke skal finne meg en skomaker og få satt på nye såler i stedet. Jeg liker disse skoene, og de er jo ikke helt utslitt på oversiden. Hva tror du? Vil det fungere? Er det verdt et forsøk?  Går du til skomaker, eller bytter du bare ut støvler og sko om sålene streiker? 

 

Kasseres eller oppgraderes?

 

Takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake!
Du finner blogginnleggene mine på Facebook: Link
På Instagram finner du innleggene på “story”: Link
Blogginnleggene kan deles med de du tenker kan kan ha interesse av å lese 🙂

16 kommentarer
    1. Det var godt det var skoa, og ikke du som var gått i oppløsning 😉

      Jeg ville nok gått for nye sko var jeg deg 😀 Veldig kjekt med skomakere, og å fikse sko, men du trenger nye etter så mange år tenker jeg 😉 Selv om du ikke går mye, så er det viktig at skoa er gode for bena.

      1. Hehe, ja, det skal litt mer til enn 15 år før jeg går i oppløsning 😀 Du har nok rett i at det er viktig at sko er gode til beina. Det er noe med at demping blir dårligere etter mye bruk også. Det er garantert bedre å gå med trampolinefølelse enn med gamlefotballskofølelse, selv om det ikke er langt 😉

        1. Det er noe med det ja 🙂 Husker jeg hadde noen gamle sko som jeg var så glad i, og som var såå gode! Men så måtte jeg kjøpe nye, og jeg skal love deg, de gamle var ikke mye gode lenger etter jeg prøvde dem 😉

          1. Det er akkurat det jeg har tenkt… At om jeg kjøper nye, så vil jeg innse at de gamle må ut av sortimentet (skohylla) 🤗

    2. Jeg elsker jo å kjøpt nytt jeg, så jeg gidder IKKE å få satt på såler eller besøke skomakeren. Nye sko, nye klær, stor stas 🙂

      1. Folket har talt, jeg må på shopping! 🤗 Er sikkert lite demping igjen i de gamle adidas-skoene. Liker de mest fordi de er oransje 😉

    3. Jeg sliter heller ikke så mye sko og når det er sko jeg liker, har jeg ikke lyst til å kaste dem selv om de er utslitte.😅 Hvis du liker dem godt ville jeg sjekket om det er mulig å få ny såle jeg.🤗

      1. Skjønner deg veldig godt 🤗 Jeg kaster sjelden sko, og kjøper sjelden også. Det kan være et “usikkert prosjekt”, siden man ikke vet om de nye er gode å gå med. Mye lettere med klær! Lurer på om jeg skal høre etter om det går an å sette på platå-såler… Det ene utelukker jo ikke det andre. Hehe 😀

    4. Its hard to throw out shoes especially when they have served you well. 😊 They look in pretty good shape after 15 years and especially as you are fond of them you could try the shoemaker and see if they can be salvaged and who knows, they may last another 15 years 😃

      1. Yes, I couldn’t agree more 😃 I will keep them in a drawer until I’m going to a place where there is a shoemaker. Will be exciting to know what she suggests 😊

    5. Det er nok sålen som er den første som går, noe jeg har opplevd selv også. Du kan jo ta de med til skomakeren å høre om det går å gjøre noe, og ikke minst hva det koster. Kanskje det ikke lønner seg. Da jeg var ungdom fikk man kjøpt en boks med noe som så ut som asfalt, som man smurte under skoene for å lage en ny såle. Jeg husker ikke hva det het, og om det i det hele tatt finnes lenger. Håper du får en fortsatt fin fredagskveld, klems 🤗

      1. Har ikke hørt om det asfaltstoffet før. Var sikkert praktisk. 😀 Ja, det er et poeng å forhøre seg om hva det evt koster. Kanskje det koster mer enn det smaker 🤗 Lørdagsklem til deg 🙂

    6. Kan man altså få skifta såler når sålen er utslitt? Jeg har hatt noen støvletter der overlæret har løsnet fra sålen til reparasjon, dvs, de ble aldri innlevert av henne som skulle levere de. Blir skoa di som nye, har jeg ikke vært tvil. Viktig at sko er gode å gå i. Syns åra går så fort jeg, tror sko er nye – men så er det gått mange år siden de ble kjøpt, likevel.

      1. Jeg vet egentlig ikke om det går an. Men skiftet på støvletter på 90-tallet. Det er mulig at det ikke blir bra uansett, siden dempingsfunskjon i skoene sannsynligvis er borte. Hadde vært kult med platåsåler! 😀 Jepp, jeg tror også at skoene mine ikke er så gamle, og så er de kanskje fem eller femten år… 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg