Her er beviset!

Rips fra balkongen

Her er beviset på at det er mulig å dyrke rips på balkongen! Dette er sesongens rips. Ikke så mye kanskje, men så er det bare to år siden vi plantet de to ripsbuskene også, og de er ikke så store enda.

Bærene er heller ikke så store, og som du ser, er det omtrent like mye stilker som bær. Det ble likevel nok til å ha i to smoothieporsjoner. Forhåpentligvis blir avlingen større neste sommer.

Når man ikke har plen og hage, er det faktisk et alternativ å plante bærbusker på terrassen eller balkongen. I fjor plantet vi om buskene, slik at de fikk større potter. Men vi er litt bekymret for at de mangler noe, siden bladene er litt gule, som om det skulle vært tidlig høst. Mulig de skulle hatt næring, eller har fått for mye trønderregn. Kanskje sturer de fordi de ikke har mark og biller i jorda, som sine slektninger. Noen som har tips?

Årets avling, plukket 2. august

Jeg kunne sitte ute på sofaen på balkongen da jeg plukket inn ripsene. Det var ganske behagelig og energibesparende. Da jeg bodde i hus med egen ripshage, kunne jeg bli stående ute i flere runder, krokrygget eller på kne. Det slo meg at dette må jo være en ganske ME-vennlig innhøsting. 🤗

Ripsbuskene 8. juni i år

 

Takk for at du er innom og besøker bloggen min, og velkommen tilbake! 🙂

Her kan du like/følge facebook-siden til bloggen min:  https://www.facebook.com/MEogMEning/

16 kommentarer
    1. Godt med en smak da 😀
      Bare å komme og plukke mer her 😉😄
      Har ikke orket å plukke mer enda, er så vått nå ☺️
      Men jeg får plukke noen poser for å ha i fryseren etterhvert.
      Stikkelsbærsyltetøyet ble godt, og jeg spiser det hver dag nå 🙂

      1. Ja, litt luksus med en smak 😀 Skulle gjerne kommet og plukket hos deg, men jeg rekker det sikkert ikke før de er overmodne. Vi må en tur til Otta igjen snart. Håper du får plukket mer selv! 😊 Ja, stikkelsbærsyltetøy er knallgodt også! 😊

    2. Kjempemoro at du har fått rips fra buskene på verandaen 😊 Er jo moro at det går an å ha det enkelt som på en veranda.

      Jeg liker ikke rips, og det er nok syrligheten jeg reagerer på. Får vondt bak svelget og ved ørene når jeg har spist rips. Faren min reagerte på samme måte.

      Mannen min elsker rips 😊

      Ønsker deg en superfin torsdags kveld ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Nå er jeg spent på om neste års avling blir større 😉 Jeg kjenner også denne syrligheten ved ørene, spesielt om ripsene har vært en tur i fryseren før jeg skal spise dem. De blir søtere med sukker, og vaniljesaus eller is 😉 Fin torsdag kveld til deg også! 😊

    3. I’m not a gardening expert, but if I remember covering science teacher absences correctly (plant biology is my worst science), yellow leaves suggest a lack of magnesium. I have Mg supplement tablets in Spain but that’s no use to you now. An uncrushed tablet or two should release nice and slowly. Otherwise, water with Volvic or Evian for a while.

      1. Thanks a lot, Boyd! I will put a magnesium tablet in each of the redcurrant bushes today and see how it goes. Don’t think I will find those mineral water bottles here.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg