Hjelp til forfatterdrømmen

En forfatter-to-be?

Det føles som de ulike forfatterskolene nå står i kø for å hjelpe meg med forfatterdrømmen, altså å skrive boka mi og få gitt den ut. I alt tre ulike aktører er på banen med å invitere meg webinarer, sende videoer og bidra med inspirasjon, råd og tips. Først fikk jeg kontakt med Forfatterskolen, deretter Forfatterprogrammet, og så Skriveakademiet. Jeg henger med på de fleste gratiswebinarer og gratiskurs, og får masse input.

Er det noen av dere som er innom og leser i bloggen min som har erfaring med noen av disse tre? Positive erfaringer?

Det føles som jeg har fått et luksusproblem. Det ender nok uansett opp med at jeg må dra kredittkortet for å få personlig hjelp av et av disse programmene. I så fall må jeg etter hvert finne ut om jeg vil ha hjelp til publisering også, eller om jeg skal gi ut bok via et forlag på egen hånd. Noen forfattere velger å ta seg av trykking og markedsføring på egen hånd. Det er penger å spare på det, men det er selvsagt mer arbeidskrevende. Kanskje kan det i lengden være lønnsomt å la proffe folk ta seg av denne jobben? Endelig inntekt blir da mindre, men man kan få mer publisitet og dermed mer salg. Men først må man altså ha skrevet ei bok, og få antatt denne, så det er lenge til jeg trenger å ta stilling til akkurat det! 

Det kan godt hende jeg vil synes det er nyttig og ha god hjelp om jeg velger en av disse, men foreløpig har jeg bare hoppet i det og begynt på egen hånd. Jeg har hverken skrivesperre, problemer med å komme i gang eller noen stemmer i hodet mitt som setter grenser for hva jeg kan og vil skrive om, så foreløpig tror jeg at jeg skal unne meg å skrive uforstyrret og intuitivt. Så får jeg se hvor det fører meg. På et eller annet tidspunkt vil jeg sikkert ha nytte av respons og gjennomlesninger, men ikke enda. 

Jeg har så vidt begynt på et manus, laget karakterer, settinger og en plan for oppbygging og løpet fremover. Jeg vil nå i starten skrive ned idéene og historien som jeg ønsker å dele. Deretter blir det helt sikkert mye omskriving og omgjøring. Jeg har en stor jobb foran meg, men jeg gleder meg til å ta fatt på den!

Siden energien min er temmelig begrenset, er mulig at det heretter blir små pauser i bloggskriving innimellom, men jeg vil dukke opp med nye innlegg her i tide og utide, rett som det er, og plutselig!. 🤗

 

Takk for at du er innom og besøker bloggen min, og velkommen tilbake! 🙂
Her kan du like/følge facebook-siden til bloggen: https://www.facebook.com/MEogMEning/

36 kommentarer
    1. Som du sier, det er en stor jobb, men den eneste måten å få den gjort er å bare begynne et sted og siden fortsette til man er ferdig, som ikke er en målbar mengde tid før man faktisk ER ferdig. Alt jeg kan si er lykke til. (Jeg kan dessuten legge til at jeg selv ikke har noen erfaringer med formell skolering innenfor skrivekunsten. Jeg har utviklet meg på egen hånd. Derfor vet jeg strengt tatt ingenting om noen slike tiltak, men de er sikkert nyttige for noen.)

      1. Ja, man må begynne, og man må fortsette til man er ferdig. Sånn er det bare. Tusen takk. Jeg vet hva jeg skal skrive om, hva jeg ønsker å formidle, men har ikke satt strenge mål ang. tid for meg selv. Jeg har noe utdanning i skriving, og jeg har erfaring med å skrive noe som andre leser (bloggen), men trenger nok mye påfyll når det gjelder skrivekunsten. Veien får bli til mens jeg går den. Jeg må også legget til at jeg synes du skriver fabelaktig godt om om mangt og mye! 😀

      1. Ja, jeg tenker at det kan være greit å skrive uten innblanding den første tiden i alle fall. Og det er et godt poeng at det ikke blir min fortelling hvis ikke. Det i seg selv er jo et argument for å krype inn i en boble for seg selv. 😀

    2. Sikkert bare å skrive i vei 🙂 Best det, hvis du har en historie. Jeg søkte skrivekunstakademiet en gang. Var vel 17 år… Husker ikke noe mer, men tror ikke jeg kom inn 😀

      1. Jo, jeg har en historie jeg vil formidle, og så langt funker det i alle fall å bare skrive i vei. 😀 Jeg slo opp skrivekunstakademiet, og det er jo faktisk en høgskole. 😀

    3. Du er jo flink med ord, så skrivingen kommer sikkert til å gå veldig fint. Har du ikke bekjente som er forfatter, eller har jeg feil? Da kan du jo få litt informasjon om hva som lønner seg når boken skal publiseres. klem 🥰

      1. Tusen takk, snille du 🥰 Jo, jeg kjenner et par forfattere. Ei har gitt ut flere bøker, den andre har skrevet men ikke kommet i mål med utgivelser enda. Og ei tredje skriver på ei bok, som meg, og har kommet et godt stykke på vei. Dessuten var jeg medforfatter på ei bok for et par år siden. Kan sikkert forhøre meg med dem etter hvert. 🙂

    4. Så bra at du er i gang!
      Starta undersøk. for noen år siden. Og fant fort ut at ‘skolene’ bare var ute etter penger. Bestemte meg for å stole på meg sjøl. Og det er mange måter å lære på. Og å ØVE er noe av det viktigste!
      Er altså forfatter, og/men har ingen ‘forf.skole’.
      Har forresten neste utgivelse ca. klar. Men har ingen energi til å legge siste hånd på manus nå…
      Ha en fin kveld videre ^^

      1. Ja, føles godt å være i gang, og det er fint å bli heiet på! Jepp, “skolene” er helt klart ute etter å tjene penger. Det er for så vidt greit om de “leverer”. Spennende at du er forfatter og er i gang med ny utgivelse også. Kanskje er det en grunn til at du ikke er klar for å legge siste hånd på manus enda… kanskje er det noe mer som skal med? Ofte handler det kanskje om å bestemme seg for at “det er ferdig”, men viktig å ha energi til å gjøre det også! Ønsker deg en fin start på ei ny uke! 🙂

    5. Masse lykke til videre i arbeidet. Følg magefølsen for hva som blir rett vei for deg. Men kjekt å få delta på gratiskurs og få tips underveis da 🙂

      1. Tusen takk, Hildegunn, og magefølelsen har nok talt 😀 Ja, har faktisk fått nyttige tips og inspirasjon på gratiskurs, som gjør at jeg klarer å ha litt struktur på skrivinga. 🙂

    6. Så spennende, Kari. Jeg var så vidt innom den ene – men det var tiden som jeg snubla i. En kan sikkert alltids lære masse, men de som har disse kursen vil i første omgang tjene på oss som har denne drømmen. Tror på det å være intuitiv, noen med å ta det fra det innerste. Det er vel slikt som treffer mest, tror jeg. Lykke til <3

      1. Ja, veldig spennende. 🙂 Betyr det at du har ei uferdig bok liggende? Jeg har gått med en historie inni meg som har begynt å komme ut nå, med god hjelp av tastaturet, og jeg er spent på hvor dette fører meg. Har absolutt inntrykk av at de som kjører kursene vil tjene penger på folk med forfatterdrømmer, ja. Jeg føler det blir riktig å få ned historien på min måte, og så får jeg heller “dele” og være åpen for respons senere.

    7. Det er bra at du tar fatt på det du drømmer om og har kapasitet til det. Jeg vel gjøre det også hvis jeg er også stand til det. Lykke til:)

      1. Jeg har tenkt i flere år, og nå er jeg klar for at boka skal ut av meg. Har så vidt kommet i gang med manus, og har mange idéer. 🙂 Det handler om å begynne, og ikke slutte før boka er ferdig. Det er nok å skrive en til to timer hver dag, og jeg har ikke noen streng tidsplan for når jeg skal være ferdig. Tusen takk! 😊 Ser for meg at du også kanskje har ei bok inni deg? 😉

        1. Det er flere som har sagt at mitt liv kunne skrive som en bok, men jeg har ikke gnisten å gjøre det:) Og folket som ble berørt er vel ikke glad å være med på det:)

          1. Man må ha lyst, gnisten til å gjøre det, ja 🙂 Det er også noen som skriver ei bok, får den trykt opp, og bare deler den med noen få.

    8. Hei. Jeg har ingen erfaringer med de Forfatterskolene. Men jeg antar det er en forretningsidé som skal tjene penger de også. Der er mange med «en bok i magen» i vårt land. Jeg har bare erfaring med Kolofon forlag, med den dikt boka mi. Det var ingen billig prosess, men den ble nå utgitt. Jeg har et manus ute nå til noen forlag, men sjansen til å bli antatt er under 1% av de manus de mottar. Så dette prosjektet blir nok værende på min Mac og ekstern harddisk. 🤗 Lykke til

      1. Så spennende at du har gitt ut bok, og har et nytt manus klart også! Krysser fingre for at den blir antatt. 😊 Jo, de forfatterskolene er selvsagt interessert i å tjene penger, men de har også ressurser og kan hjelpe både i skriveprosessen og utgivelser. Foreløpig jobber jeg uansett for meg selv, og så går det an å trekke inn støtte senere. Har bl.a. fått tips fra ei jeg kjenner som har gitt ut flere bøker og har eget forlag. Takk for tips om ekstern harddisk! Det “løste” en bekymring for meg. 😊

    9. Ikke lett det der. Skriv på og delta i konkurranser når du er klar. Sjekk på nett, så finner du mange av dem. Der får du en dato da du skal levere, og du får ofte en kritikk etterpå også. Jeg var på Skriveakademiet, men det kostet meg bare penger. Jeg kunne visst for mye selv, og det tror jeg du kan også. Du har en plan og en ide, så skriv på!!!! Jeg heier på deg 🙂

      1. Konkurranser er kanskje mer for de som skriver noveller? Kan være nyttig med en kritikk etterpå, ja. Du har jo skrevet mye, og jeg har lest en del av det. Og du har lest en del i bloggen min. Trygt å høre at du mener jeg bare kan skrive på! Jeg har tenkt at Skriveakademiet høres seriøst og bra ut. Synd de ikke kunne bidra med mer for deg. Takk, og tusen takk! 😊

        1. Det er stadig romankonkurranser hos forlag og i ukeblader for eksempel. Mitt søskenbarn vant i en sånn konkurranse og har skrevet mengder av bøker for dem siden den gang. Tast inn romankonkurranse på google av og ti,l og det dukker opp der. 🙂

    10. Have fun writing your novel, alot of work ahead but you know the process and what you are writing about, it will all flow out of you. 🤗

      1. Thanks, I will enjoy it! Sometimes it flows out of me and sometimes I need to sit back and think things over, but I’m confident there will be a book in the end. 😊

    11. Heisann, det var fint å lese bloggen din om ME, og om disse skrivekursene, er akkurat der eg sjøl befinner meg i disse dager, kjenner meg att i det.
      Har utdanning som norsklærer for andrespråklige, og har gått gravid med bokideen om å skrive sjøl ei tid. Har ME, som det siste året har redusert det kognitive endel i perioder, så starten går tregt. Men no er forarbeidet på plass, og skriving no handler om å få dette godtatt av et forlag.
      Eg ville egentlig si til deg at eg blei inspirert av deg, jo meir eg leser av bloggingen din, jo mer kribler det i meg å blogge sjøl. So who veit? 😄 Lykke til med skrivingen

      1. Hei! Så spennende å høre fra deg og litt om din skriveprosess! Du skriver at det “går tregt”, men jeg synes du har kommet langt. Boka som jeg går gravid med, har så vidt begynt å komme ut. 😀 Jeg har forresten også utdanning i norsk for fremmedspråklige, i tillegg til utdanning i norsk fra lærerhøgskolen. Om du bestemmer deg for å blogge, håper jeg du gir meg et varsko, slik at jeg får det med meg. 😉 Tusen takk, og lykke til du også! 💕

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg