Hjemmeeksamen / Home exam

Norsk / English

Jeg har tatt mange eksamener i løpet av mange års skolegang. Jeg har gått på flere skoler, høyskoler og universiteter enn jeg har tall på. Nå i ettertid lurer jeg litt på om det var riktig bruk av tida mi, om jeg kanskje kunne klart meg med færre eksamener… Men det nytter ikke å spekulere på det, og uansett er det erfaringer som har gjort meg til den jeg er.
I have sat for exams a number of times during many years of studying. I have attended more schools, colleges and universities than I can count. In retrospect I wonder if I spent all that time wisely and if I perhaps could have managed with fewer exams… But there’s no use speculating too much on that. It is all part of my life experiences anyway, and it has made me the person I am.

De siste årene er det døtrene mine som har tatt eksamener. Jeg har vært litt nervøs på deres vegne, siden jeg vet hvor stort presset for å gjøre det bra på eksamener kan være. Denne våren, med koronatiltak, har vært spesiell for alle elever og studenter. Elever i grunnskoler og videregående skoler slipper eksamener, og standpunktkarakterer blir gjeldende i stedet. Studentene har i stor grad blitt overlatt til seg selv de siste to månedene, og nå må de ta hjemmeeksamener.
In recent years my daughters have been sitting exams. I have been nervous on their behalf as I know how big the pressure to do well on exams is. This spring, with all the corona precaution steps, has been different for all pupils and students. Pupils in primary and secondary schools will not be able to sit for exams and their term grades will be valid for further education. The students have been left to self study the last two months and they will now have to sit home exams.

I går tok min eldste datter sin første hjemmeeksamen, i matematikk. Siden det er litt trangere og litt mer bråk i kollektivet hvor hun bor, kom hun hjem til meg for å gjennomføre eksamen. Da hun unnet seg et minutts pause mot slutten av avsatt tid, snek jeg meg inn og tok et bilde av arbeidsbordet hennes. Kaffe, vann og sjokolade holdt henne våken.
Yesterday my eldest daughter sat her first home exam, in mathematics. She lives in a shared house together with four other students, which is pretty crowded, so she came to our house to take the exam. When she allowed herself a one-minute break towards the end of the allotted time I snuck in and took a picture of her “exam room”. As you can see coffee, water and chocolate kept her awake.

Alle som har tatt eksamener i Norge, vet at det er vanlig med bestemødre som eksamensvakter, og enkelte bestefedre også. Det er slike godt voksne damer og menn som sitter foran i klasserommet eller gymsalen og passer på at ingen jukser på eksamen, og tar med do-nødige ungdommer ut ved behov. Noen har kamferdrops i lomma, noen vondt i hofter og knær, og selv om de prøver å se litt strenge ut, er de egentlig veldig hyggelige. Dattera mi hadde det hun trengte for å gjennomføre sin matematikkeksamen, med unntak av ei bestemor. 😀
Everyone who has taken exams in Norway knows that it’s common with grandmothers for exam guards, and even a few grandfathers. These are adults, very often retired people, who sit in front of the examinees in the classrooms to watch out so that noone cheats and they also take the examination candidates out if they need a toilet break. Some have glacier mints in their pockets, some have bad knees and hips, and even though they try to look very strict they are actually really nice. My daughter had everything she needed to sit the exam, except maybe a grandmother. 😀

Jeg må si jeg er imponert over studieinnsatsen til dattera mi i denne koronatida. Hun ligger ikke på latsida. I dag har de sittet to sammen for å lese og hjelpe hverandre. Fint for dem å få samarbeide litt, når de ikke får forelesninger og lesesaler også er stengt. Og siden jeg ikke har andre planer enn å ligge på sofaen og lytte til lydbok, og skrive dette blogginnlegget, er det gode studieforhold her i huset.
I must say I’m pretty impressed with my daughter’s study efforts during this corona time. She’s not loafing around. Today there have been two of them sitting together, studying and helping each other out. Nice for the two of them to work together now that there are no lectures and all the reading areas in the university are closed. As I do not have any plans for the day except resting on the couch with an audiobook, and write this blog post, the conditions for studying in my house are quite good.

Hennes neste eksamen er om to dager, og da er det det mekanikk som er eksamensfaget. Ønsker henne og alle andre flittige studenter lykke til med forberedelser og hjemmeeksamener! 🙂
Her next exam is in two days. She will then sit for an exam in mechanics, as a home exam. Wishing her and all the other hard-working students good luck with the preparations and their home exams! 🙂

6 kommentarer
    1. Travelt og nervepirrende med eksamener, og spesielt nå for tiden.
      Sønnen min hadde også hjemmeeksamen i går. Da satt han på rommet sitt, og ba om at det måtte være stille mellom 9 og 13 🙂 Og det var det jo. For her i gården er ikke jeg så veldig bråkete av meg 🙂
      Jeg vet ikke når han skal ha neste eksamen, for jeg glemte å spørre, og nå har han dratt til faren sin, og skal ha de neste eksamenene der. Men han tok seg likevel tid til å komme innom mamsen sin i dag, for å hjelpe med noe datatrøbbel 🙂
      De er flinke og flittige de unge voksne 🙂 Godt at de kan finne roen hjemme hos deg ♥

      1. Noen fordeler må jo ungdommene til ME-syke mødre ha også, hahaha 😉

        Dattera mi hadde sin andre hjemmeeksamen i dag. De to hun har hatt til nå har gått greit. Jeg føler meg kjempeheldig som får ha henne her hjemme noen dager. 🙂 Hun er også veldig dyktig og flittig 🙂 Jeg er imponert over innsatsen hun legger ned! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg