Hva betyr dåpen?

Dåpsdagen min. Her er jeg tre måneder.

 

Har du tenkt over det noen gang? Hva dåpen betyr? Mange tror at det er i kirka det lille barnet får navnet sitt. Det er feil. Barnet får navnet sitt i Folkeregisteret. Ved døpefonten spør ikke lenger presten “Hva skal barnet hete”, men “Hva heter barnet”.

Barnet får et fødselsnummer ved fødselen, og foresatte har ansvaret for å velge navn til barnet. Skatteetaten vil sende forespørsel til foresatte om å oppgi navnet, slik at barnet blir registrert med navn. På denne forespørselen står barnets fødselsnummer oppgitt. Navnet må meldes inn senest innen barnet fyller seks måneder.

 

Mamma og jeg i dåpskjolen min.

 

Under dåpen i kirka leser presten fra Bibelen om hvorfor vi døper barna. Trosbekjennelsen blir lest og en dåpssalme sunget. Det er ved seremonien rundt døpefonten etterpå at presten spør hva barnets navn er, og deretter “tegner” han/hun et kors over barnet. Dåpen betraktes som en renselse fra all synd og den døpte trer samtidig inn i det kristne fellesskapet, som et av Guds barn.
Det er visst en hel bataljon som har brukt dåpskjolen etter meg.
Jeg meldte meg ut av statskirka da jeg var i slutten av 20-årene. Det betyr ikke at jeg ikke lenger vil gå inn i kirker og delta i kirkelige seremonier. Tvert imot. Nå er jeg en gjest i det jeg går inn i kirker. Jeg trenger ikke ha tillit til eller være enig i alt det som presten gjør eller sier. Jeg synes imidlertid kirka er flink til å lage høytidelige og fine seremonier. Jeg har inntrykk av at mange døper sine barn mer pga. tradisjon enn grunnet den kristne tro. Hva er din erfaring?
Den norske kirke er forresten ikke lengre statskirke i Norge. Kirke og stat er delt. Kristendommen har fortsatt en stor plass i det norske samfunnet, men nå blir man ikke automatisk medlem av statskirka ved fødselen som før. 

Mine to døtre er ikke døpt. Jeg ville ikke ta valget for dem, om hvorvidt de skulle være medlemmer av kirka eller ikke. Vi hadde i stedet navnefester for dem. For min yngste deltok vi på en høytidelig seremoni i regi av Human-Etisk Forbund. For min eldste datter passet ikke datoen da Human-Etisk Forbund inviterte til navnefest her i Trondheim, så den stod jeg selv for å organisere.

Du lurer kanskje på hvorfor alt dette går gjennom hodet mitt i dag? Neida, ikke fordi det er søndag. Det er fordi jeg skal i dåp i dag, til en liten gutt som jeg er gammeltante til. 😊

Takk for at du kikket innom bloggen, og velkommen tilbake!
Del gjerne blogginnleggene med de du tenker kan ha interesse av å lese 🙂
Her er link til blogginnleggene på Facebook, og her er link til innlegg på Instagram (story)
10 kommentarer
    1. Koselige bilder fra dåpsdagen din.🤗🥰
      Alle guttene mine er døpt, men i forkant av konfirmasjonen hadde vi en diskusjon rundt om de ville fortsette å stå i Den norske kirke. De kunne fritt velge og det hadde vært greit for oss, men de ønsket å stå der videre.
      Kos deg masse i barnedåpen og Gratulerer så mye med Morsdagen!🎂🎁🎉

      1. Takk-takk 🥰 Når jeg ser på bildene nå, skjønner jeg at dette faktisk var “i gamledager” 😀 Det er fint å kunne gi ungdommene sine et valg. Mine gjorde også det, men de valgte da humanistisk konfirmasjon. Dagen i går ble flott og jeg storkoste meg 🤗 Gratulerer med morsdag på etterskudd! 🎂

      1. Tusen takk 🥰 Jeg var visst som ei lita dukke 🤗
        Ja, viktig å velge tro selv. Ingen andre enn en selv kan bestemme det. 🙂
        Takk! Dagen ble super 😀

    2. Så koselig å se deg som lita tulle på dåpsdagen din 🥰
      Jeg har også meldt meg ut av statskirken for en del år siden, og er gjest i kirken når det er dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelse. Syntes også det må være opp til barnet, når det blir såpass stort at det selv velger om de vil døpes i kirken eller bare ha navnefest. Kos deg i barnedåpen, ha en fin morsdag og fortsatt søndag, klem 🤗

      1. Hihi, tusen takk 🥰 Ja, eget valg mht. tro er så viktig. Jeg opplevde at det ble mer riktig for meg å delta i kirkelige seremonier etter utmeldingen. På en måte trenger jeg ikke nå å forholde meg til det kristne budskapet som mitt. Jeg trekker fra det som har med religion å gjøre og beholder det gode i mennesket. Dåpsdagen ble riktig hyggelig. Morsdag har jeg aldri innført for min egen del, men det er en fin dag å sette ekstra pris på mora si 🙂

    3. Helledussen så kjempesøt da ❤❤❤ Kjempekoselig å se bilde av deg.

      Dåpen er jo egentlig at man blir født på ny i følge kristendommen.

      Et barn kan jo ikke velge selv, men når et barn blir døpt så har han/hun mulighet til å velge selv hva han/hun vil velge videre.

      I dag for folk flest er det nok mest pga tradisjon. Kan jo være lettere hvis vedkommende skal konfirmere seg i kirken at han/hun er døpt. Terskelen for å la seg døpe i en alder av 15 år er nok kanskje vanskelig. Hvis man skal gifte seg i kirken, og den ene parten ikke er medlem må den andre være medlem.

      Ønsker deg en kjempefin søndag ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Hihi, takk-takk 🥰 Hvis noen som ikke er døpt, vil konfirmere seg i kirka, må de døpes først, ja. Men da er det i alle fall et aktivt valg. Søndagen min ble super, og det håper jeg din også ble! 🤗❤

    4. Fine du – både nå og som baby! Jeg tror som deg at det er flere som døper barna fordi det er tradisjon! F.eks. min sønn og svigerdatter – det er dåp for farmors vakre unge om ei uke…! Jeg døpte ungane mine fordi jeg mente det var riktig……! Håper det har gått fint med dåpsbarn og selskap idag! Klem <3

      1. 😊 Takk-takk! Ja, enhver må gjøre det de mener er riktig, enten det er det ene eller det andre. Håper dere får en fin og flott dåpsdag til helga! ❤ Dåpsdagen til vår families sjarmtroll ble super. Det ble mange inntrykk for den lille, og det ble en del gråting etterpå. Slike småttiser kan bli ganske urolige etter mye oppmerksomhet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg