Hvordan gå trapper

Trapp i Benalmádena i Spania

I det følgende skal du få en rask innføring i hvordan du kan gå i trapper. Ikke den tekniske utførelsen, altså at du flytter den ene foten foran den andre, men et par tips til hvordan du kan spare energi og få mindre vondt i kroppen.

Jeg fikk tipset da jeg leste Merete Sparres bok “balansenøkler”. Boka handler i stor grad om å finne balanse i livet, som jeg også er opptatt av. På en tur i Himalaya hadde Merete Sparre hatt hjelp av en sherpa. Hun hadde observert at spreke og godt utstyrte fotturister måtte ta pauser underveis, mens sherpaene aldri tok pauser. De beveget seg lett og uanstrengt i bratte bakker, til tross for tung bør. Hun undret seg over dette og spurte sin sherpa hvorfor dette kunne ha seg. Til svar på hvorfor han ikke ble sliten, svarte sherpaen ” I think of the light foot”.

Det han gjorde var å skifte fokus, fra å tenke på den tunge foten han satte ned i bakken, til å tenke på den lette fotan som han løftet opp mellom stegene. Enkelt? Jeg prøver å følge denne oppskriften når jeg går i trapper. I stedet for å fokusere på det beinet som bærer vekten, flytter jeg oppmerksomheten til det beinet som jeg løfter opp fra trappetrinnet og svinger opp til neste trinn – the light foot!

Vi har et valg mht til hvor vi vil ha oppmerksomheten, også når det gjelder mye annet i livet. Der hvor vi har oppmerksomheten, vil også energien gå. Det var MYE interessant i denne boka. Aldri før har jeg opplevd å tenke at “denne boka må jeg lese en gang til” før jeg var halvveis i den. 

Trapp i Benalmádena i Spania

Da jeg fikk alvorlig bekkenløsning under mitt første svangerskap og ikke klarte å gå, begynte jeg å gå til fysioterapeut. Hun lærte meg bl.a. å gå trapper på en ny måte. Hennes “oppover” fungerte bare delvis. Det gikk ut på å løfte den nederste foten litt før jeg steg opp til neste trinn, for å få mindre bevegelse på hoftene. Det ble unødvendig tungt. Men hennes “nedover” bruker jeg den i dag i dag. Har du sett hvordan katter beveger seg ned trapper? Sånn! Litt som å snike seg ned ei trapp lett, raskt og uten å bevege hoftene. 

Det fins sikkert andre lure måter å gå trapper på også. Har du noen triks? 

Trappebildene i dette innlegget tok jeg i sommer da jeg var i Spania. Der hadde jeg rikelig med muligheter for å øve på “the light foot”-teknikken, siden det er trapper overalt, også hvis man skal på stranda. Hvis jeg hadde vært rik, skulle jeg ansatt en spansk sherpa til å bære meg opp trappene fra stranda!

Takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake! 🙂 

Trapp i Benalmádena i Spania
9 kommentarer
    1. På grunn artrose i ankler, knær og hofter er det å grå i trapper å kanskje bratte bakker et kjempeproblem for meg. Da jeg begynte hos manuellterapeuten min på Oppsalklinikken, lærte han meg hvordan trapper ikke behøvde å bli et så stort problem. Litt vanskelig å forklare, men det hadde med hvordan man satte foten i trappetrinnet samtidig som tyngden av overkroppen ble overført litt fremover. Det fungerer stort sett, bortsett fra når leddene er helt stive…

    2. Yes, I try to avoid them 😂 that’s sounds very interesting and I will think about that technique and try it when I am walking up my next flight of stairs 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg