Infeksjoner tredoblet

Utstyr til sårstell

Da jeg skulle på Aleris klinikk for legetilsyn og sårstell etter at jeg fikk infeksjon pga. føflekkfjerning, håpet jeg at vonder og infeksjon etter dette besøket snart ville være historie. Det gikk greit å fjerne de tre føflekkene som de mistenkte kreft i for snart tre uker siden, men jeg ante ikke at det skulle bli så mye styr med fjerning av sting og sårstell i etterkant. Det startet med infeksjon i stingene på foten. Da jeg var tilbake i går,  fikk jeg dem til å se på de to andre stedene de hadde fjernet føflekker fra også, og dessverre viste det seg at det er infeksjoner etter fjerning av sting i disse. Så nå har det oppstått en tredobling av infeksjoner.

Jeg har kjøpt inn et halvt apotek for sårstell fremover, og skal rense, smøre og legge på nye bandasjer på alle tre sårene i noen dager fremover. Om det ikke blir bedre, blir det ny tur til Aleris igjen før helga. Legens ordre. Jeg fikk grundig innføring i stell av sårene, så dette blir jobben min de neste dagene. To ganger per dag. Først bomull med klorhexidin til rens, deretter påsmøring av sinksalve med q-tips rundt kantene av sårene, og til slutt en god klatt bacimycin midt i sårene før påføring av nye bandasjer. 

Jeg aner ikke hvorfor dette har skjedd, men synes det virker som huden min gror mye saktere nå enn før. Det i seg selv er merkelig, og faktisk litt skummelt, synes jeg. Når sting blir tatt etter to uker og sprekken åpner seg på ny, er det ikke bra. Det er visst ikke uvanlig med infeksjoner etter føflekkfjerning, men det later til at jeg har vært spesielt uheldig.

Det var innmari vondt å fjerne stingene fra det åpne kjøttsåret på foten, men stingene gjorde ikke nytte for seg lenger, så det var bare å fiske de ut. Au! Men jeg tror kanskje stingene var med på å gjøre det vondere også, så jeg er glad de ble fjernet.

Stingene ser ut som små insekter…
Bakterieprøven

Det ble tatt bakterieprøver fra kjøttsåret på foten i går. Jeg krysser fingre og tær for at det ikke blir funnet bakterier. I så fall kommer jeg vel ikke utenom antibiotika, som jeg helst vil unngå. Det roter til i tarmfloraen. 

Det spøker litt for badesesongen i Spania i påska. Om sårene ikke gror, altså. Eller kanskje er det saltvann som skal til? Solslikking blir det ikke så mye av, siden jeg kommer til å være forsiktig med soling med tanke på nye kreftføflekker. Vannet i Middelhavet er kaldt på denne tiden av året, men kalde bad er godt for systemene i kroppen og kan gi påfyll av energi. Noe jeg sårt trenger.

 

Takk for at du er innom og besøker bloggen min, og velkommen tilbake! 🙂
Her kan du like/følge facebook-siden til bloggen: https://www.facebook.com/MEogMEning/

20 kommentarer
    1. God bedring og lykke til! Jeg fikk infeksjon i 5 kikkhull (av 5 mulige) etter at jeg fjernet den ene eggstokken. Jeg dro på ferie til Milano alene med et halvt apotek og på antibiotika. Utrolig kjedelig for det er så mye å passe på. Klem herfra

      1. Tusen takk, Monica! ❤️ Det var litt av en “ballast” du fikk med i bagasjen. Jeg vet imidlertid at du hadde et fantastisk opphold i Milano. 🥰

    2. Oi! Ble det resultatet av legebesøket? Da må jeg bare krysse fingrene for at det skal gå bra de neste dagene!
      Men hvorfor sinksalve? Det bruker jeg innimellom på væskende utslett. Skjønner Bacimysin, som jo er betegnelsesdempende! Bruker den iblant.
      Satser på at sårene dine vil gro nå som stingene er tatt.
      Lykke til Kari! ❤️❤️

      1. Ja, det ble resultatet… Og de to siste infeksjonene oppstod etter fjerning av sting. Jeg fikk beskjed om bacimycin på de verkende sårene og sinksalve på kantene av sårene, så motsatt av det du gjør. Litt merkelig. Tusen takk, Astrid. Jeg skal sende gode vibber til deg i morgen! ❤️

      1. Jeg har litt tid på meg til å få “reparert”, men vet at slike ting kan ta tid. Tusen takk, og returklem til deg ❤️

      1. Jeg gjør så godt jeg kan. Balanserer mellom å få bort mest mulig verk og ikke være for hardhendt og irritere mer. Tusen takk! ❤️

    3. Jeg tror huden gror litt saktere når vi blir eldre 🙁 Mener det er derfor, så ikke noe skummelt, men bare litt kjedelig følge-tull av det å bli litt eldre 😀 Håper du er frisk til påske 🙂

      1. Ja, jeg har også tenkt på at huden gror saktere når vi blir eldre, og at det er derfor. Men jeg ser at sårene har vokst og blitt verre, så er litt bekymret. Tenker det kan være lurt å ta en blodsukkertest bl.a. siden det er mye diabetes i familien. Takk-takk, satser på en lang og frisk påskeferie! 😀

      1. Det er sant! Kanskje ikke huden min likte å bli skjært i heller… Det var gule stafylokokker i sårene, så det kan ha vært en medvirkende årsak. Tusen takk! 💕

    4. Oh awful to have infection Kari, but of course keep an eye on it if it’s not getting better. Another worry would be sepsis so if you need antibiotics, take them. I suppose as we age, healing is slower. Speedy recovery 🥰 take care

      1. I thought I’d get away with a few scars, and that was it… But I guess I’ll have to wait a little longer for the wounds to heal. Thanks a lot, Mary! 🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg