Jeg handler som en mann

Du handler som en mann, sa optikeren til meg og lo. Jeg var ikke uenig. I motsetning til før, bruker jeg ikke så lang tid på å finne og kjøpe det jeg skal ha. Etter runden med synstest, gikk vi ut i butikken for å se på brilleinnfatninger. Den erfarne optikeren fant det ene paret etter det andre og ga til meg. I alt tre eller fire, og jeg prøvde tre av dem. Jeg er avhengig av at brillene er lettest mulig og ikke kjennes så godt oppå nesa. Jeg er følsom for “tyngde” og det minste lille trykk kan oppleves som tungt og ubehagelig. Jeg kikket på meg selv i speilet mens jeg prøvde på de ulike brilleparene, og bestemte meg deretter for et av parene optikeren hadde plukket ut. Det var uinteressant at de hadde hundrevis av andre brillepar, for jeg skulle bare ha ett par som passer. 🙂

Det har blitt en nødvendighet for meg å handle “fort og ferdig” pga. redusert energi. Det er faktisk ganske tilfredsstillende også, og det føles godt å ha ærender fort unnagjort. Billigere kan det bli også, om jeg ikke begynner å se meg rundt og shopper mer. Men noen ganger dyrere også, siden jeg ikke orker å lete etter billigere alternativer.

Jeg tar gjerne turen til Heimdal når jeg trenger nye briller, eller noen justeringer, selv om jeg nå bor på den andre siden av Trondheim. På optikeren på Heimdal har jeg vært kunde i 30 år, helt siden jeg kjøpte mitt første solbrillepar hos optiker Lars. 

Denne gangen var det laptopbriller jeg trengte. Det er første gangen jeg kjøper det, foruten slike billigbriller, og mine gamle briller fungerer ikke så bra. Det viste seg også at synet mitt har endret seg. De dumme aggressive (progressive) brillene mine kan jeg nå legge bort, for jeg trenger ikke lenger nærsynthetbriller. Jippi! Lars ga meg en leksjon i hvilken styrke av billigbriller man må ha til ulike formål, og det var nyttig. Jeg lærte også om flatt og blått lys, og noe annet småsnacks, som jeg ikke husker i farten. 

Kule briller
Hvilket av disse brillene skulle jeg velge?

Det var ikke bare jeg som var rask til å bestemme meg eller få unna ting. Jeg bestilte brillene i går og belaget meg på at det ville ta ei ukes tid å få dem. Men neida, jeg fikk melding allerede i dag formiddag om at brillene var ferdig og klare for avhenting. Så nå sitter jeg med de på og skriver mitt første blogginnlegg med mine nye laptopbriller. 😀 

Heimdal sentrum

Jeg må også legge til at jeg synes det er veldig praktisk å gjøre ærender på et lite sted som Heimdal. På denne rekka av bygninger på høyre side av veien, på bildet over, fikk jeg gjort unna fire ærender; optiker, lege, apotek og mathandel (Rema). Praktisk! Og på motsatt side av gata ligger det bl. a. en innvandrerbutikk, hvor de selger favoritteen min. 🙂

 

Takk for at du er innom og besøker bloggen min, og velkommen tilbake! 🙂

Her kan du like/følge facebook-siden til bloggen min: https://www.facebook.com/MEogMEning/

20 kommentarer
    1. Gratulerer med nye briller, og så kjempefin du var i de du har på deg 😊

      Viktig at brillene er god å ha på. Jeg må også ha lette briller, og jeg liker ikke at brillene mine klemmer verken på nesen eller bak ørene.

      På Heimdal har de jo nesten alt man trenger, og det er jo roligere der enn på et kjøpesenter.

      Ønsker deg en superfin onsdags ettermiddag ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Takk for det 😊 Jepp, superviktig at brillene er gode å ha på. Mye roligere og behageligere på Heimdal, ja, og de har jo “alt” der. 😊 Klem til deg 🥰

    2. Gratulerer med fine, og lette briller. Det er det jeg må ha også, og denne gangen klarte jeg å bestemme meg forholdsvis raskt jeg også. Og i tillegg tok jeg de jeg følte for selv, og ikke akkurat de mannen eller optikeren mente 😉
      Jeg som skal føle meg vel i dem. 🙂
      Du kledde disse godt! 😀

      1. Takk 🙂 Da gjorde du noen kloke valg, vil jeg si 😉 Jeg skal jo bare ha på disse når jeg sitter og skriver på laptop, så utseendet spiller jo ikke så stor rolle uansett. Men de ble ok. 😀

    3. Så deilig med nye briller – og deilig å slippe sånne aggressive som jeg bruker….! Hihi…! Jeg er ikke spes glad i å finne ny innfatning – det er vanskelig – og dyrt… så de siste gangene jeg har jeg bare bytta glass til sterkere – i samme innfatning! 🙂 klem

    4. Så herlig å få alt slikt, nødvendige ærend, fort unna. Ikke så dumt når det kommer snart. Laptopbriller har jeg aldri hørt om, bare databriller.
      Så greit å få tips, fint med en optikker som kjenner deg 🙂

      1. Det er litt forskjell i avstanden vi har på stasjonær pc og laptop, så det har altså bare med avstanden å gjøre. Hehe, ja, supert å få brillene så raskt. Heldigvis hadde jeg bil tilgjengelig, sånn at jeg fikk hentet dem straks også. Fint med en trygg og dyktig optiker som vet bedre enn meg hva jeg trenger også. 😀

    5. Effektvititet! Det er tingen – å gjøre unna ting på en rask måte. Det liker jeg også 🙂 Fine briller er det du har skaffet også – ja du kler de 🙂

      1. Jeg liker “effektiv” og “praktisk”. Husker ei venninne sa da jeg var i slutten av 20-årene at man heller burde kjøpe en kasserolle enn blomster i gave til meg av den grunn, hehe 😁 Takk-takk 😉

    6. Gratulerer med nye briller! Etter å ha levd med sånne 99,- kroners en stund tok jeg skrittet ut og bestilte terminal rille hos optiker for 2-3 år siden. Det er utrolig digg OG dyrt OG slitsomt for en med ME hode. Når jeg fikk smaken på å ha riktige briller til enhver ting (og derav mye mindre belastning på øyne og da mindrehodepine) så har det blitt ikke mindre enn 6 par🤦‍♀️ 2 solbriller med progressiv styrke – pga lysømfintlig bruker jeg jo solbriller så og si alltid ute, et par vanlige progressive, et par terminalbriller og et par lesebriller på sengekanten. Så klasket jeg til å bestilte et par langdistanse briller for finere anledninger fordi de var så tøffe. Jeg tør ikke si hvor mye det har kostet, det har gått over noen år da men altså🤷‍♀️ god brillefin dag!

      1. Tusen takk 😀 Terminalbrille? Jeg måtte faktisk google dette navnet, så nå vet jeg. 😉 Ja, det er dyrt, men sååå verdt det. Skriving og lesing går som en drøm nå. Jeg merker allerede – siden jeg hentet mine i går – at det er mindre belastning å sitte ved skjermen nå, og mindre hodepine! Jeg er lykkelig over å ha blitt “friskmeldt” fra behov for progressive briller! Bruker som regel filterbriller når jeg er ute i lys. De skjermer for det skarpe lyset uten at det blir for mørkt, og forstod jeg optikeren rett, gir de bedre dypdesyn også. Filterbrillene er også gode “skjermer” i vind. Du tok jo helt av med brillekjøp da du først skulle ha, hihi 😁 Det kjentes nok på kontobeholdningen. Godt investert! Ha en god brillefin dag selv! 😊

    7. Jeg er helt enig, – det er beste er rett inn og rett ut igjen. Orker ikke å prøve i det uendelige, enten det gjelder briller eller klær.

        1. Hahahihi, – det er sant. En short, en t-skjorte og et par sandaler, og du er “good to go” 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg