Jeg måtte til India for å få wifi

Opp ei trapp gir nye muligheter

Som jeg nevnte for et par dager siden her i bloggen, er det alltid noen utfordinger som venter meg når jeg kommer til Spania. Denne gangen var det ingen innbrudddstyver hverken i form av møll eller kakerlakker, varmtvannstanker fungerte, og det gjorde også alt av elektriske apparater og installasjoner. Bilen startet på første forsøk, etter å ha stått i flere måneder alene i en mørk garasje. Klok av skade har jeg begynt å koble fra batteriet når jeg reiser hjem til Norge, siden jeg ved flere anledninger har kommet til flatt batteri. Sånt blir det mye styr av. Det nye vannsrensesystemet på kjøkkenkranen har imidlertid tatt pause, siden vi ikke får skrudd av den delen vi skal skifte filter i. Så da er det tilbake til å kjøpe flaskevann. Internett via ruteren har ikke virket, og jeg måtte faktisk helt til India for å få i gang wifi. Hvis du vil lese om wifi-styret jeg har hatt de siste to dagene, kan du lese videre… 😉

Det tok ganske nøyaktig to døgn før det ble fikset. Jeg synes det er knotete å skrive på mobil. Liker tastaturet på laptopen bedre. Da jeg ankom for to dager siden, satte jeg i kontakten til ruteren og forventet at alt skulle være i orden. Det var i skjønneste orden da jeg forlot det i høst. Da jeg ikke fikk wifi på hverken laptop eller mobil, prøvde jeg trikset med å ta ut ledningen, vente, restarte… Men det funket ikke. Prøvde også å sjekke innstillinger, men med minimal datakunnskap, var det ikke mye jeg kunne gjøre. Fikk også support hjemmefra, men Bjørns magiske fingre var for mange mil unna. Ganske nøyaktig 400 mil, faktisk.

Neste dag prøvde jeg på ny. Ungdommer er jo storforbrukere av data, og gjestene mine måtte selvsagt tilfredsstilles også. Nope, jeg klarte fortsatt ikke å trylle. Ringte Telenor. Fikk snakke med ei voksen dame der, som fikk meg til å løpe hit og dit, ta briller av og på, sjekke simkort, koder og tall, og til slutt skulle visst alt være i orden. Om fire timer ville wifi være oppe og gå igjen, sa hun. Hun sa dessuten at simkortet hadde blitt frakoblet sist jeg var i Spania. Det må ha vært gjort av Telenor-kisen jeg snakket med som bare skulle endre abonnementet til mindre GB da jeg dro hjem til Norge sist. Han har sikkert misforstått. Uansett trodde jeg at ting var i orden igjen nå.

Da det slett ikke var i orden dagen etter, ringte jeg Telenor igjen. Fikk snakke med en ung fyr på teknisk avdeling som ikke forstod problemet, og han satte meg da over til ei ung dame. Hun skjønte ganske fort hva som var problemet, men sa at siden modemet ikke var kjøpt hos dem men hos Power, måtte jeg kontakte tp-link og be om assistanse. Evt. kunne jeg google…  Jeg fikk et telefonnummer av den unge damen på Telenor, som tross alt kanskje var inne på noe. Det hun sa, hørtes sannsynlig ut. Hun mente at roaming måtte skrus på inne i selve ruteren, og at dette måtte skje via en IP-adresse. Phew! Jeg så ikke for meg at jeg skulle begynne å skru opp ruteren og fikle med noe inni der. Noe jeg trodde, før alt begynte å skje i riktig rekkefølge.

Og det skjedde da jeg ringte tp-link på telefonnummeret jeg fikk oppgitt. Først måtte jeg via diverse trykk ditt og datt tall for å få hjelp med det eller det. Alt ramset opp av indisk-engelske stemmer i rasende fart. Til slutt valgte jeg nummer 4 på én av opplesningsrekkene. Fikk da snakke med en grundig mann som het Alvin. Til å begynne med forstod vi ikke hverandre, og jeg tenkte at dette ordner seg aldri i verden. Men der tok jeg skikkelig feil! Alvin var både dyktig og tålmodig, og veiledet meg gjennom prosedyrer både på ruteren og via laptopen. Da han fikk navn og modell på ruteren, og ba meg skrive inn ei IP-adresse i adressefeltet, begynte det å skje ting. Roaming i ruteren var ikke skrudd på, så da jeg gjorde dette, altså via pc, ordnet alt seg!

Jeg trodde ikke mine egne øyne da jeg kunne skrive inn blogg.no i adressefeltet og jeg var på nett igjen! Det samme skjedde på mobilen! Fantabulastisk! Helt utrolig! Alvin fikk mange godord. Han dementere at han var en engel, men var nok ganske fornøyd med at jeg var så glad og takknemlig, og spurte forsiktig om hvorfor jeg ikke hadde kontaktet dem tidligere for å få fikset problemet. Alt er jo enkelt når man får tak i de riktige personene til å fikse og ordne ut. Det gjelder å ikke gi seg! 😀

 

Takk for at du kikket innom bloggen, og velkommen tilbake!
Del gjerne blogginnleggene med de du tenker kan ha interesse av å lese 🙂
Her er link til blogginnleggene på Facebook, og her er link til innlegg på Instagram (story)

 

12 kommentarer
      1. Haha, man kan bli svimmel og ganske oppgitt av sånt, ja. Jeg var i tvil en stund, for det virket ganske håpløst. Men jeg har vanskelig for å gi meg. 😀

    1. Wow! Det var et laaangt lerret å bleke Kari! E litt bortskjemt æ da, som har kompetansen i huset!
      Rope bare THOMAS æ vettu! 😊😥
      Bra alt virker til slutt da. Man må jo være på nett! Ikke mye annet me-er orker?
      Ha en trivelig Spaniaferie! 🌹🌹🐣🐥🐤

      1. Jeg har ingen Thomas, hehe, men har jo en Bjørn som kan fikse litt innimellom. Og min egen jernvilje som ofte hjelper meg i mål. Men sannelig var det mye styr før dette gikk i orden, ja! Tusen takk, Astrid 😊 God påske te dæ og gjengen din! 🐥

      1. Jeg hadde ingen andre å overlate det til. Dessuten har jeg vel en viss grad av indre drivkraft og stahet som gjør at jeg ikke kan gi opp 😅 Takk, håper dagen er fin der du er også! 😊

    2. Uff, ja det må være riktige og rette personer for å få hjelp. Du er jammen superflink som ikke ga opp. Nå kan du blogge på! Kos deg i varmen! Klemsiklem 🙂

      1. Hehe, ja nå blir både bloggingen og andre ting mye lettere 😁 Min mor påstod at jeg var sta. Jeg kaller det viljestyrke 😇

      1. Jeg måtte virkelig mobilisere. Var ingen selvfølge at det ordnet seg. Jeg så for meg at jeg måtte ut og bestille et eller annet her i Spania, med mye knoting… 😁

      1. Ja sånt tapper for krefter, men jeg må bare… Jeg har opplevd utrolig mange ganger at ting ordner seg når jeg står på litt ekstra, nesten hver gang, så jeg kan liksom ikke gi opp. 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg