Juleforberedelser må avlyses

Jeg ser meg nødt til å avlyse mesteparten av juleforberedelsene i år. Julevasken utgår, og erstattes med hvile, baking må vike for lading. Det blir ingen vandring rundt i butikker med julemusikk i bakgrunnen, ei heller noen tur til julemarkedet i byen for å spise churros eller ta en tur i pariserhjulet.

Jeg prøvde å henge med ei stund. Var med på et koselig julebord, om enn kort, og jeg har fått med meg to førjulskonserter. Det er da noe, og jeg setter pris på alt. Nå må jeg imidlertid avlyse alt annet og ha fokus på de to viktigste begivenhetene før jula ringes inn. Det første er førjulsselskapet her hjemme hos oss i neste uke, hvor de to døtrene mine er de viktigste ingrediensene for meg. Det andre er reisen ned til Malaga sammen med samboer Bjørn  for å ha en rolig og koselig juleferie. Da må førjulsaktiviteter, familiebursdager og vennetreff vike. Dessverre.

Formen min har vært dårligere siden slutten av oktober, og jeg har klart enda mindre enn før. Det kan være at jeg er inne i en dårlig periode, men jeg er litt engstelig for at jeg er varig dårligere. Uansett må jeg takke nei til mer enn før og prioritere bort mye, simpelthen fordi energien er veldig lav og ME-symptomene mer fremtredende. Før kunne jeg f. eks. valse rundt i to eller tre butikker før energien tok slutt. Nå er jeg så utmattet etter bare én butikk at jeg må hjem og legge meg. 

Dette kan selvsagt resultere i noen færre blogginnlegg fremover også. “Kontoret” mitt for bloggskriving har vært senga de siste dagene. Jeg ser på smartklokka at jeg bruker mindre energi her enn både på sofaen og ved kontorpulten. Jeg tror senga skal få mer av min tid generelt, og bl.a. skal jeg legge inn et par faste timer midt på dagen hvor jeg hviler/slumrer/sover med lyset slukket og uten stimuli. Forhåpentligvis tar kroppsmaskineriet mer lading etter hvert. 

 

Takk for at du er innom og besøker bloggen min, og velkommen tilbake! 🙂
Her kan du like/følge facebook-siden til bloggen: https://www.facebook.com/MEogMEning/

22 kommentarer
    1. Det er ikke annet å gjøre enn å ta hensyn til deg selv. Føler virkelig med deg, for jeg tror du hviler og tenker at du skulle gjort noe annet. Men det er en egen glede i det man klarer da. Håper du får opp energien til døtrene dine kommer og til tur! 🙂

      1. Ja, sånn er det, kroppen har talt. Og som du antyder, har nok også hodet det. Jeg tenker mye på alt jeg vil og skal, så her må jeg realitetsorientere meg selv en smule. 😉 Tusen takk! 🥰

    2. Så fint at du tar hensyn til deg selv! Det er så bra, kun du kjenner hvordan kroppen din er. Jeg håper du får hvilt deg godt og at turen til varmere strøk kan gi deg en boost!
      Selv fikk jeg påvist, hva legen kalte, “Atopisk lungebetennelse” i dag. Jeg har gått for lenge med sykdomstegn etter corona, uten å gjøre noe… dumme meg… Håper disse pillene jeg har fått hjelper raskt.
      Håper du finner ro, vil føle deg bedre og komme til hektene igjen om ikke lenge. Krysser i alle fall fingrene for god bedring til deg!!!!

      1. Tusen takk, snille du, ikke alltid så morsomt å “ta hensyn til seg selv”, men nå har jeg funnet frem “strengstemmen” til meg selv! 😀 Forhåpentligvis blir Spania-oppholdet energigivende, og jeg må nok roe ned mye i fortsettelsen også. Kjedelig… men må man så må man!
        Mente du atypisk lungebetennelse/mykoplasma? Og tror du at det er en “bivirkning” etter korona? Masse god bedring til deg også! 🥰

    3. Har det på samme måte Kari! Energien er på nullpunktet. Lenge siden jeg har vært så langt nede. Glad jeg startet juleforberedelsene tidlig – i år også. Ferdig med de fleste julegavene. Har bakt litt. Har handlet inn en stor del av julematen. Vasking – gutta tar det nødvendigste. så er det bare å plukke frem juletre, nisser og røde lys, så blir det jul i år også. Det blir hjemmehelg denne helgen. Meldt dårlig vær, og vi bruker disse dagene til til å legge siste hånd på verket. Håper energien kommer tilbake Kari! Til oss begge. Det blir mye lading her i huset. Er så utrolig trett hele tiden, men det blir dårlig med søvn, så jeg føler meg som en sombie! Når jeg er i denne formen, har jeg problemer med søvnen. Men – får ta det som det kommer. Sånn er det å leve med ME! Til tider er det bare dritt!
      God bedring Kari! Krysser fingrene for at du får energien tilbake og får gjennomført planene!

      1. Det er vel ikke uvanlig at vi som har ME, er dårligere i vinterhalvåret, men kjedelig er det! Heller ikke unormalt med dårligere søvn når man er ekstra utmattet, osv. Når jeg er zombie, går jeg i dvale, men sover dårlig når jeg har smerter. Så bra at du startet juleforberedelser tidlig, og ligger an til å komme i mål! 😉 Planlegging er viktig og nødvendig for å få gjort ting. Jeg har ikke gjort noe til jul i år. To nettbutikker og én butikk fikset årets to gaver, og Vipps er praktisk. Jeg skal finne frem noen nisser i helga, men ellers tar samboer Bjørn seg av handling og alt annet praktisk. Lucky me! Tusen takk, Astrid! Og god bedring og lading fremover til deg! 🥰

    4. Sender deg en førjulsklem, med ønske om en bedre periode etter denne🤶❤️ tror vi stresser så mye med julen fordi vi kanskje tenker og tror vi må ‘gjøre’ så mye. Men vi må ikke det, jeg skal og har senket tempoet masse, og det vil jeg fortsette med. Det blir deilig med varmen etterhvert, kulda gjør det ikke akkurat bedre tror jeg. kos dere masse i varmen, og ikke minst med døtrene dine ❤️

      1. Flinkis, som har senket tempoet! Det er bra! Jeg “gjør” også mindre med årene. I starten da jeg var syk, var det vanskelig å IKKE gjøre alt jeg måtte og ville, men nå har jeg ro på det. Innser realitetene, og jul blir det uansett. Det viktigste er jo å ha det koselig og ha kvalitetstid med de viktigste menneskene i livet vårt. ❤️ Ja, det gode klimaet i Spania kommer til å gjøre godt, og jeg kjenner at jeg gleder meg til ei rolig jul der! Lading står øverst på programmet! 😀 Skal sende deg helsegivende solstråler underveis. 😉 Tusen takk, og en førjulsklem er på vei til deg også! 🥰

    5. Ikke mye kjekt. Har avlyst juleforberedelsene også. Det positive med å ikke pynte til jul, det er jo at man slipper å rydde det bort etter jul. Jeg er inn og ut av akutten, knasker smertestillende, og forsøker så godt jeg kan å bevege meg litt. Riktig god bedring/lading💕

      1. Haha, ja, det er da noe positivt med å ikke pynte til jul, eller i alle fall begrense pyntingen! 😉 Trasig å høre at du har så store smerter. Jeg liker ikke at du plages slik. Det er vel ikke mye annet å gjøre enn å knaske smertestillende og ta tida til hjelp. Ønsker deg masse god bedring! 💕

    6. Bare sånn ‘from the top of my head’..
      – Det kan ikke være en mulig følge av det sjokket- og stresset som du jo må ha fått i rikt monn i forbindelse med den hudkreft-greia, da?? Med utgangspunkt i meg selv, blir jeg faktisk fullstendig knekt i kjølvannet av mentale utfordringer og prøvelser, og dette til tross for at jeg ikke er rammet av ME, så…
      – Ikke sånn å forstå at jeg innehar noen medisinsk ekspertise på området, men det bare slo meg som et rent logisk utkomme at en ME-rammet dermed vil få en ditto ‘smell’ i form av utmattelse i etterkant av noe slikt..

      1. Oh yes, det er absolutt mulig å flate ut som følge av mentalt stress, spesielt om det foregår over tid. Det mentale og fysiske henger sammen, og vi har vel sjelden helt kontrollen på vår egen hjerne. Jeg har opplevd det før, og jeg så det da jeg jobbet som lærer for kreftsyke barn og unge på sykehuset. Dessuten vet jeg av erfaring at vi med ME kan “få ting” ekstra hardt. Så dine refleksjoner og resonneringer er helt innafor!

        I mitt krefttilfelle tok jeg imidlertid det hele med ganske stor ro. Burde muligens vært mer bekymret, om jeg skal tolke legen min rett. “Nedturen” denne gangen startet da jeg seponerte Sarotex (forebyggende mot migrene) alt for fort. Avsluttet bruken på ei uke i stedet for normalt 2 – 3 måneder. Det skjedde samtidig med at jeg reiste hjem fra Spania sist (20. oktober), og til sammen ble det en temmelig tøff dose virkninger på kroppen. Det er bare antagelser fra min side, for fasiten på hva dette mystiske kroppsmaskineriet krangler om nå, har jeg ikke.

    7. Det er viktig å ta vare på seg selv – uansett hvor mye man ønsker å være med på ting og tang 🙂 Lade godt, gjør bare det du føler er godt for kropp og sjel, og nyt dagene med familie og reisen til varmere strøk 🙂 klems

      1. Ja, men bør jo selv være best egnet til å ta vare på seg selv… som kjenner kroppen sin best! Liker rådet ditt om å bare gjøre det jeg føler er godt for kropp og sjel. 💕 Takkeklem 🥰

    8. Have to do what the body says. Of course at Xmas there can be extra stress and dark mornings and evenings don’t help, I find that myself with little daylight. Hopefully the warming energy of the costa sunshine will help rebuild your strength. 🌞 Take care 🥰 enjoy your quality time with Stine and Thea. Xmas greetings to everyone there 🎄

      1. Absolutely, we just have to take our bodies into consideration, nothing can be taken for granted. Thanks, and I will make sure to send some warming energy of the costa sunshine to you as well, as I know you need it, too! 🌞 X-mas greetings to you and your little clan in Longford! 🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg