Karate, tai chi og Stjørdal

(English further down)

Tusen takk til Makotokai Stjørdal Atletklubb for at jeg fikk komme på besøk til dere, lukte på og klemme svette karatekropper og delta i tai chi-timen sammen med dere! Jeg ble supergodt mottatt og fikk en opplevelsesrik kveld.

Etter at jeg avsluttet min karatekarriere for en generasjon siden, har jeg innimellom følt på trang til å sparke og slå litt, kjenne på kraften og den indre tilfredsstillelsen av å utøve kampsport. Jeg har imidlertid klart å stå i mot, og de siste årene har ikke kroppen spilt på lag med meg uansett. Men likevel har jeg en “dragning” mot kampsport, og det hadde vært kult om jeg en vakker dag kunne gjenoppta sporten.

Da jeg troppet opp på Stjørdal, fikk jeg med meg slutten på karatetreninga i klubben, før tai chi-treninga. Jeg hadde lyst til å kaste meg ut i karatedansen, men innså at jeg bare var på besøk, og kjole var uansett ikke riktig bekledning. Men jeg fikk kjenne på stemningen, intensiteten, energien, og gleden i treningssalen, og det gjorde meg glad. Dessuten fikk jeg gode, svette klemmer av smilende karatetrenerene etterpå, som jeg har kjent siden min karatedebut for snart to generasjoner siden.

Instruktør Rune (6. dan) og jeg (1. kyu en gang for lenge siden)

Stjørdal by er heldig som har fått sin egen karate- og tai chi-klubb med flotte lokaler. I tillegg er instruktørene både dyktige, kunnskapsrike og trivelige. En skikkelig gavepakke! Rune, som jeg har kjent siden tidenes morgen, startet denne klubben for halvannet år siden. Klubben vokser, men det er enda plass til flere.

Det var artig, inspirerende og trivelig å få delta på tai chi på Stjørdal. Rune passer på at alle får god instruksjon og har det bra. Ingen får stå i stillinger som gir vonde knær. Han viser og formidler levende beskrivelser av hvorfor vi beveger oss som vi gjør. Jeg følte at jeg lærte noe nytt, selv om jeg har trent tai chi lengre enn de andre elvene. God følelse å bli flinkere!

Tai chi-gruppa på Stjørdal

Jeg har hatt et par dager med mye hvile og lading etter Stjørdalsbesøket. Det som føles som en liten innsats eller anstrengelse for noen, kan føles som en større dugnad for andre. Husk at det synes ikke alltid på utsiden hvordan det kjennes på innsiden! Men om man har begrensninger i forhold til helse eller ikke, tai chi er for alle, og dessuten veldig godt for å roe ned både kropp og sinn.

Karate, tai chi and Stjørdal

Thank you Makotokai Stjørdal Atletklubb for having me as a guest, for the smell of sweat karate bodies and for letting me take part in your tai chi class! I really felt welcome and had a fantastic night in your martial arts’ club.

Ever since I finished my karate career a generation ago I have sometimes felt the urge to kick and punch, to feel the power and inner satisfaction of doing martial arts. However, I have been able to resist it, and the last few years my body has not played on the same team as my willpower anyway. Still, I feel attracted to martial arts, and it would have been so cool if I one day were able to resume this sport.

When I turned up in the dojo at Stjørdal I was just in time to watch the last part of the karate training, before joining the tai chi class. I felt like joining in with the karate group as well, but realized that I was just a guest, and besides I wasn’t properly dressed. Nevertheless, I got to feel the atmosphere, the intensity, energy and joy in the dojo (hall), and this made me happy. Moreover, I got sweaty hugs from smiling karate instructors afterwards. – Instructors that I have known since my karate debut almost two generations ago.

Stjørdal town is lucky to have got their own karate and tai chi club with great premises. In addition, the instructors are competent, skilful and nice. What a goodiebag to the citizens of Stjørdal! Rune, that I’ve known since time out of mind, started this club some two years ago. The martial arts club is growing, and they still have room for more people.

It was fun, inspiring and nice to participate in tai chi at Stjørdal. Rune makes sure everyone gets good instruction and feels okay. Noone is allowed to stand in a position that causes bad knees. He shows the techniques and passes on vivid descriptions of how we should move and why. I felt that I learnt something new, even though I have been doing tai chi for longer than the other tai chi students. It feels good to expand the expertice.

The last couple of days, ie. since I came home from the visit at Stjørdal, I have been resting a lot and “recharging” my batteries. What feels like a small effort or exertion for some may feel like a big job for others. Keep in mind that what shows on the outside is not neccessarily how it feels like on the inside! But whether you have limitations when it comes to your health condition or not – tai chi is for everyone. Besides, it’s good for calming down, for body and mind.

8 kommentarer
    1. Takk for fine ord om klubben og meg! Nå hører det med til sannheten at klubben drives i team med andre, dyktige mennesker: Knut Selliseth og Thor-Egil Naas på trenersiden. I tillegg er det fine ressurspersoner i styre og stell. En herlig miks av gode folk. Men, vi hadde ikke vært noenting uten de herlige folka som stiller opp på trening, gang etter gang! Og vi har plass til mange flere! Ta oppfordringen og prøv oss om du bor slik til! Sogner du til Trondheim by, så er Trondheim Karateklubb stedet for deg! Hjertelig velkommen! 🙂

      1. Du har et fantabulastisk team, Rune, og jeg er sikker på at de som finner veien til dere, vil bli godt tatt i mot og godt ivaretatt! 🌞😀

    2. Sounds good Kari. I am hoping to give Tai Chi a try as there is a class near me. It’s hard to beat Karate though. Am enjoying exercising again, especially a bit of running. There is definetely some truth in what they call a runners high, a good experience..Just hope the knees hold out

      1. Wow, sounds good, Mary! Let me know how you get on if you give Tai Chi a try 😊🥋 It’s grand that you enjoy exercising again, too 👏 But be careful with those knees, and watch out for those trees along the road 😎

    3. Tusen takk for fine ord om klubben vår👍🌞 Velkommen til trening🙏 Herlig miljø både på Stjørdal og i Trondheim.

      1. Alle fine ord er veldig fortjent! 🙂 Takk for hyggelig velkomst sist tirsdag! Hadde jeg hatt større kapasitet, hadde jeg nok dukket opp oftere, men kanskje jeg kjenner noen på Stjørdal som plutselig dukker opp hos dere. 😉 Ja, supert miljø i begge klubbene! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg