Knivene i hodet

Ranheim kirkegård

Da jeg for noen dager siden opplevde stikkende smerter i hodet, tenkte jeg at det sannsynligvis var hodepine, som jeg fikk som følge av at jeg har overskredet min tålegrense. Altså at jeg har gjort litt mer enn jeg bør og kan uten å bli dårligere av ME. Og det kan så være, men knivene i hodet sluttet ikke å plage meg. De er der hele tiden, av og på. Smertestillende hjelper heller ikke stort. 

Stikkingen kjennes mest på høyre side, bak øret og ned mot nakken, men forflytter seg til tinningen, bakhodet og andre steder i hodet. Etter et par dager med stikkesmerter/nervesmerter demret det for meg at jeg hadde opplevd dette før. Egentlig er det ganske merkelig at jeg hadde glemt det, men jeg har vel selektiv hukommelse, og er flink til å glemme alle de snodige og uforklarlige symptomene som dukker opp. Sist jeg opplevde dette over flere dager, var i starten av juni i år. Det skrev jeg om her: Jeg har kniver i hodet

Utsikt mot Tømmerstranda (Foto: Kari)
Hansbakkfjæra (Foto: Kari)

Sist det skjedde hadde jeg noen vage teorier om at dette faktisk kunne være bra. Dette skrev jeg om i innlegget i linken over. Imidlertid gikk smertene gradvis over uten at jeg hadde positiv effekt av dem. Jeg fikk altså ikke betalt for den positive holdningen. Ikke den gangen heller. De siste dagene har jeg vært ekstra slapp og utmattet, og hatt ekstremt behov for hvile. En tur ut med søpla er det lengste jeg har gått. Variasjonen har bestått i å ligge i senga og på sofaen. Jeg har tenkt at det kanskje er vagusnerven min som sier fra om at jeg trenger tilheling. Oppi topplokket surrer det ganske mange rare tanker om hva som skjer inni kroppsmaskineriet mitt, rett og slett fordi jeg ikke vet. Samtidig danner jeg meg mange “enn om- idéer” ut fra egne erfaringer, hva andre med ME opplever, og det jeg leser av forskning.

I dag har jeg en plan om å komme meg ut i kulda. Man kan jo aldri sikkert vite, om det er bra for meg eller ikke. Uansett har jeg behov for frisk luft. Det er ei uke siden sist. Den dagen var jeg hos tannlegen i byen, og kjørte deretter ned til sjøen for å ta noen kalde bilder. Disse bildene har jeg pyntet dette innlegget med. Jeg skal ikke langt i dag. Bare gå bortover stien i ca. fem minutter, og deretter samme vei tilbake. Hvem vet, kanskje fryser nervesmertene i hodet til is, slik at jeg blir i bedre form etterpå! Åtte minusgrader – som føles som minus 14 – burde gjøre susen, tror du ikke? For sikkerhets skyld dropper jeg lue og skjerf. 

Mange kajakker starter turen sin herfra (Foto: Kari)
Forfrossen tang (Foto: Kari)
Tang som søker ly for kulda (Foto: Kari)

 

Takk for at du er innom og besøker bloggen min, og velkommen tilbake! 🙂
Her kan du like/følge facebook-siden til bloggen: https://www.facebook.com/MEogMEning/

15 kommentarer
      1. Nja, hadde egentlig time hos legen i går, for noe annet, men avbestilte. Litt lei av leger for tida. Men skal se det an til slutten av uka. 😉

    1. Det er slitsomt med smerte. Jeg tok paracet og tramadol i dag, men det hjalp heller ikke med smerter.
      En tur ute kan kanskje hjelpe. Kanskje jeg skal gjøre det også.
      Mange fine bilder har du tatt:)

      1. Ja, smerter kan slite veldig på kreftene! Så dumt at pillene ikke virket som tryllestøv for deg heller. En tur kan noen ganger gjøre godt, om den ikke blir for lang. 🤗 Tusen takk 🥰

    2. Smerter i hode uansett om det er pulserende eller stikkende, er en plage som sliter på hele kroppen. Får inderlig håpe at det går over igjen fort som svint. Masse klemmer 🤗

      1. Det er sant, det sliter faktisk på hele kroppen, fra topp til tå! Jeg tror nok det kommer til å gå over, for det gjorde det sist også. Masse helende klemmer til deg 🥰

    3. yes maybe some cold air will do the trick 🤗 head pain is exhausting but stabbing pains are a whole new level 😬 hope it passes soon, hugs 🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg