Kroppen er i sjokktilstand

Vindmølleparker i havet, sett fra flyet.

 

Kroppen min er i sjokktilstand. Allerede på flyet merket kroppen at noe var galt. Jeg var forsåvidt inneforstått med at vi skulle reise hjem til Norge, i tankene, men kroppen var ikke med på idéen. Jeg hadde spist en sjokolademuffins på flyplassen, bevilget meg et siste søt-kick denne sommeren. Kanskje var det kroppens visshet om at mindre søte tider var i vente som gjorde at jeg begynte å fryse, kanskje var det fraværet av varme som utløste det.

Vi sjekket i taket. Alle airconditionslusene over oss var lukket. Men jeg frøs. Andre folk i flyet gikk med korte ermer og florlette stoffer, mens jeg krøp inn i fleecejakken. Det var nummeret før jeg måtte kjøpe et av Norwgians pledd. Et sånt som de selger via taxfree-lista nå.

På flyturen, som heldigvis var en direkteflygning og dermed mindre slitsom, så vi mange områder i havet der det var bygd ut vindmølleparker. Båtfolket synes sikkert at det er morsomt å kjøre slalåm mellom vindmøllene. Oppe i flyet tenkte jeg på all energien som produseres i disse vindmølleparkene, hvor bitteliten jeg er i den store sammenhengen, og at kroppen min også driver litt slalomkjøring med meg. Kroppsmaskineriet klarer å stå oppreist, som ei vindmølle, men det svinger litt, hit og dit. Kroppen produserer ikke nok energi til å klare alt jeg skal, må og vil.

Det var rart å komme hjem til leiligheten i Norge igjen, men godt også. Det er alltid varmt inne hos oss. Jeg måtte likevel utstyre meg med ullsokker og pledd på den varmegivende magnetmadrassen som jeg har liggende på sofaen. Bjørn dro ut for å handle, og laget etterpå en deilig burgermiddag med salat til oss. Etter at jeg hadde spist, ble jeg mindre frossen samtidig som det begynte å verke mer overalt og jeg ble febervarm, og det var da jeg skjønte hva kroppen min egentlig ville fortelle meg.

Kroppene våre sender hele tiden ut signaler om hva som ikke er bra for den. Det er ikke alltid vi er så gode til å “lytte” og kjenne etter. Da sender den ut sterkere signaler, for å få oss til å høre etter. Min ME-kropp sender også ut beskjeder og forventer at jeg skal skjønne. Skjønne når det er “nok”, og inngå hvileavtale med viljen. Når jeg ikke tar meg tid eller innser at dette er nødvendig, får jeg det som på ME-språket kalles PEM. Altså utsatt symptomforverring. Jeg tenker på dette som en slags sjokktilstand, siden kroppen er i sjokk når den føler seg overstyrt av overdrivelser og aktivitet. For min del ut fra at kroppen er syk og ikke tåler mye belastning, ikke ut fra en frisk persons kapasitet naturligvis.

Jeg har følt meg i bedre form i andre halvdel av Spania-oppholdet, og dermed også klart å gjøre mer og være med på mer. Hver gang dette skjer, at jeg i en periode klarer mer, tror jeg at jeg har blitt friskere. Men så kommer nedturen med dårligere dager og behov for mye restitusjonshvile, kanskje over mange uker. Heldigvis har jeg muligheten til dette. Jobben min nå fremover blir å klare å gjøre så lite som mulig, hvile mer enn jeg tror er nødvendig. Tilfredsstillelsen vil bl.a. bestå i mindre verking i kroppen, mindre hodepine og mindre utmattelse. Samt nye muligheter til å VÆRE og GJØRE!

 

Ser du vindmøllene? Og båtene?


Takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake!
Du finner blogginnleggene mine på Facebook: Link
På Instagram finner du innleggene på “story”: Link
Blogginnleggene kan deles med de du tenker kan kan ha interesse av å lese 🙂

16 kommentarer
    1. Wow, er det vindmøller i havet??? Det har jeg ikke sett før.
      Nå får du hvile mer enn du tror du trenger, så du kommer deg ovenpå til du skal nedover igjen 🤣😉😘

      1. Massevis av vindmøller! Linjet opp i firkantede områder. Tror det må ha vært utenfor Belgia. Takk, jeg er allerede i gang med hvilen, og jeg skal nok bli i superform til neste tur nedover! 🤣😉😘

      1. Interessant at du også merker det. Det er alltid sånn for meg, og jeg har mange ganger vært forundret at opplagret energi ikke varer lenger, liksom… 🙂

    2. Det var nok veldig godt å komme hjem og få hvilt skikkelig når formen ikke var på topp. Synes å huske at du trengte mye hvile etter forrige tur også?
      Hvil deg masse og kos deg med norsk mat igjen.🤗🥰

      1. Sofaen hjemme er den aller beste hvileplassen 🤗 Formen var i utgangspunktet ikke ille, har vært bedre den siste tida i Spania, så ble litt “tatt på senga” av dårlig form da jeg kom hjem. Men når du sier det, så stemmer det nok at jeg har hatt behov for ekstra mye hvile etter hjemturer fra Spania tidligere også! Takk-takk! 🥰

    3. Velkommen hjem Kari!
      Stor overgang fra Spania tenker jeg!
      Jeg kom hjem tidligere idag fra 3 uker på hytta. Blandet vær, men det var godt med stillhet og fuglesang! ❤️❤️

      1. Takk-takk, Astrid! ❤️ Ja, overgangen er ganske stor, men vi tok med sola hjem. Det har du kanskje lagt merke til? 😉 Er mer usikker på om jeg klarer å sende regn sørover… Kan tenke meg det har vært godt med stillhet og fuglesang i tre uker sammenhengende på hytta. Noen tok i bruk bassenget også, så jeg på et bilde. 😀

      1. Takk-takk 😊 Jeg er supergod på å omstille meg mentalt, men kroppen henger ikke like godt med… 😅 Takk, det skal jeg, og håper også at du har en flotters mandag, hvor enn du er 🤗

    4. Kjedelig når kroppen reagerer, og det som er dumt er at den reagerer på etterskudd. Da blir vi lurt gang på gang 🙈🙄
      Godt du kan gjøre ingenting en stund nå, trengs nok det.
      God hvile! Klem 🥰

      1. Ja, vanskelig når kroppen reagerer på etterskudd, og enda vanskeligere når hodet ikke følger helt med og skjønner hva som skjer 🙈🙄 Skikkelig lureri! Blir nok mye av ingenting i noen dager, ja, men det er greit. Takk-takk, og returklem 🥰

    5. Rest up for awhile and hopefully the summer sun from Spain will visit you in Norway so you can recharge again 🤗🥰

      1. Thanks, Mary, and you are right. We actually brought the sun with us from Spain. It lasted for a couple of days, then the rain came today, but tomorrow we’ll have 22 centigrades again. Sunny weather on its way to you as well? 🤗 Recharging ongoing! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg