Lufting av mora mi

Sprek mamma, svigermor, mormor, farmor og oldemor!

I går ble det lufting av mora mi. Hun er ei sprek dame som fyller 77 om ikke lenge. Været var fantastisk og jeg inviterte henne med på en liten tur ned til sjøen. Det innebar gåtur for henne, mens jeg kjørte scooter for å  spare energi. Vel hjemme hos meg etter en hyggelig og fin time i frisk luft, hadde hun behov for å sette seg, mens jeg ble liggende rett ut på sofaen. Mamma er mye sprekere enn meg! Hun har selvsagt ikke ME, men i tillegg er hun både kvikk, energisk og virksom for alderen.

Det var nok ganske rart for mamma å se at jeg er i så dårlig forfatning at jeg ikke klarer å gå den lille turen. Hun vet jo at jeg har ME, og har hatt det i 15 år, men det er ikke slik hun er vant til å se meg. Ikke slik hun husker meg. Da jeg var ung, og helt til jeg var godt over 40, var jeg svært aktiv. Selv da jeg fikk familie, fortsatte jeg å jobbe i full stilling, studere ved siden av jobb, sykle på jobb, trene på kveldstid, reise mye og være veldig sosial, i tillegg til at jeg var dronning på byen.

Mamma kunne nok riste oppgitt på hodet over at jeg hele tiden hadde så mye på gang før i tida. Etter at jeg fikk ME, sa hun flere ganger at det ikke var rart jeg fikk ME, siden jeg hadde hatt så stort tempo gjennom hele livet og vært så aktiv. Nå har hun imidlertid skjønt at ME ikke er et resultat av overaktivitet, men en multisystemisk og nevrologisk sykdom med stor funksjonsnedsettelse.

Dersom mamma er i dårlig form eller syk, kan hun finne på å si at kanskje hun også har ME. Det har hun selvsagt ikke, men jeg tillater meg å tulle litt med at hun er heldig som bare har light-versjonen og at det hun har heldigvis kommer til å gå over. Når det er sagt, skal man alltid sjekke med lege om man har ulike symptomer over tid som ikke går over. 

Hurra for dagen i dag!
Alder ingen hindring for god balanse
Bøy og tøy. Det var mange fine “sauer” og “hester” (skjell) på stranda
Hun plukket skjell til barnebarnet sitt, og tenker at de kan bli til et fint bilde.
Studier av dagens “fangst” på stranda

På noen måter er mamma sprekere enn alle oss tre “ungene” hennes. Hun har hatt noen sykehusinnleggelser, og noen kroppsdeler er reparert eller byttet ut. Men kroppen virker, og humøret og godheten kan ingen ta fra henne. Forhåpentligvis får vi ha henne sammen med oss i mange år fremover! ❤️

 

Takk for at du er innom og besøker bloggen min, og velkommen tilbake! 🙂
Her kan du like/følge facebook-siden til bloggen: https://www.facebook.com/MEogMEning/

18 kommentarer
20 kommentarer
    1. Så hyggelig Kari!
      Godt at du har en mor som fortsatt er aktiv. Flott dame!
      Sikkert fint med en tur på stranda. Det er vakkert der nede! Og flott vær også!

      1. Ja, koselig dette. Hun som var aktiv, holdt varmen, mens jeg som satt på scooteren, ble litt frossen 😀 Dette var faktisk min første tur dette kalenderåret… Det må bli flere! Det var fint da du og jeg var der nede også. 🥰

    2. Så fine bilder og så godt at du har en så vital mamma. Og du skulle så klart ha sluppet det du har. Vi har alle våre veier. Og veiene ved sjøen i finvær ved Trondheimsfjorden er bare nydelig. Klem <3

      1. Takker og neier! 😀 Det er som det er, og man får være takknemlig for alt som er bra. 😉 Veldig enig i at stiene langs Trondheimsfjorden er flotte. Du har nok erfart det selv. Returklem 🥰

    3. Beautiful pics of your lovely mum 🥰 a nice trip to the lake for you both, mum and daughter quality time. Isn’t it the simple things in life that are the most magical, your mum picking shells on the beach to take home 🤗 She does indeed look very well.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg