Mor – datter – “date”

Stine og jeg

Hun kom rett fra et møte med “ingeniører uten grenser”. Stine er ei travel ung dame med mange jern i ilden, så jeg følte meg heldig da hun fikk skviset meg inn i sine planer på kort varsel. Men selv studenter må ha mat, og over et godt måltid kan man være sammen og skravle og jabbe ganske lenge.

For dere som er innom bloggen og ikke kjenner meg, er Stine min eldste datter. Som lita var hun snill og blid som ei sol. Det er hun fortsatt. Og gjør ikke en flue fortred. Men la deg ikke lure, for hun har vilje av stål og får til det meste som hun bestemmer seg for.

Bordet vårt for kvelden på Olivia

Det var Stine som bestemte restaurant og booket bord til oss. Jeg har vært lite ute på byen i Trondheim de siste årene og har null oversikt over hvilke restauranter som fins. Olivia på Solsiden skulle vise seg å være et godt valg, med god mat og en trivelig atmosfære. Praktisk for Stine også, siden hun bor like ved. Etter litt studering av menyen og mange spørsmål til kelneren, fant jeg noe jeg kunne spise uten å risikere å få vondt i magen. Med litt tilpasninger. Kveiteretten smakte faktisk kjempegodt. Stine er vegetarianer og valgte en deilig pastarett basert på sopp. Jeg hadde håpet at hun ville ha dessert også, sånn at vi kunne sitte enda lenger, men hun var alt for mett. 😀

Jeg kom til Solsiden litt før Stine og benyttet anledningen til å ta noen bilder. 

Solsiden, med utsikt mot Brattørbrua
Solsiden, med utsikt mot Blomsterbrua og Olivia
Solsiden i Trondheim, og Bispehaugen skole.

På høyden øverst til høyre ser du en stor rød bygning. Dette er Bispehaugen skole, plassert på byens beste tomt, hvor jeg jobbet i mange år. Her startet jeg som vikar, og fikk deretter fast stilling, som timelærer i engelsk, gym, m.m. Jeg var også med og startet mottaksskole for flyktninger fra Bosnia, Kosovo og Zaire der midt på 90-tallet. Det er noe av det mest spennende og utfordrende jeg har vært med på i min lærerkarriere. Utrolig lærerikt! 

Blomsterbrua/Verftsbrua på Solsiden

Verftsbrua er ei bru som går over Nidelva, og den binder sammen Brattøra med Nedre Elvehavn og Solsiden. Brua er også kjent som Blomsterbrua. I sommerhalvåret dekoreres kantene av brua med blomster, til stor nytelse for gående og syklende.

Takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake! 🙂 

31 kommentarer
      1. Så en restaurant der som heter Hector, ja. Har aldri vært der. Husker at det var et annet spisested der før. Kanskje jeg snur snuten mot den restauranten neste gang. Tusen takk for tips! 😊

    1. Flotte Trondheim og Solsiden… kjenner at jeg lengter tilbake… men nå har jeg jo ikke prinsessa der oppe lenger – ho har jo flytta tilbake hit! <3

      1. Er nok lettere å besøke byer hvor det bor prinsesser, ja 😀 Det er jo derfor jeg valfarter til Drammen også, fordi en av mine prinsesser bor der 😉

    2. Ah so nice Kari, some quality time with your eldest child Stine. First borns, I think are more driven and sometimes do not have so much time to give, as they are always on the go, but lovely you both have had some special quality time together 🥰 she looks so much like you 🤗 amazing. Me and my daughter Tove will be meeting next Saturday for an afternoon tea at a hotel here, a little quality time for Mother’s Day, she is also the first born, very driven, but is more relaxed now as she has now become a mother herself. Second children are a whole different story 😂

      1. Yes, very nice with some quality time with Stine 🥰 Thank you for saying that she looks like me. I take that as a compliment! 😉 I can relate to the fact that first borns are more driven. I was one myself, too, hihi 🤗 And I guess it’s not unusual that second children may be a bigger challenge 😀 It does not mean that we love one more than the other, they are just different, and that’s the way it has to be 😊 However, both my girls are very independent and strong minded, which I think is a great advantage as they will “get there” 😊 It will be nice for Tove and you to spend a little quality time for Mother’s Day. Sounds like a nice “date” 😊

    3. Sååå koselig med litt kvalitetstid, da ❤
      Kjenner til den der med å finne på noe som haler ut tida med avkommet, ja..
      Og så morsomt å se bilder fra Solsida – kjente meg faktisk godt igjen, selv om det er noen år siden sist jeg var der😊

      1. Jaaa, superkoselig ❤ Avkommene er jo det viktigste vi har 😊 Men jeg skjønner dem godt, og husker jeg var veldig opptatt med alt mulig og hadde lite tid til foreldrene mine selv da jeg var ung. Litt sånn nå også, faktisk 🤗 Det er faktisk meeeget lenge siden jeg har vært på Solsiden selv, selv om det tar bare fem minutter å kjøre dit 😜

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg