Når jeg er død

Når jeg er død, vil jeg reise på de syv verdenshav. Kanskje stikke innom Yucas-stranda også.

Når jeg er død, trenger jeg ikke tårene dine. Jeg trenger ikke at du sørger over at jeg er borte. Jeg trenger deg i livet mitt nå, trenger litt av tiden din, slik at vi kan oppleve fine ting sammen, le sammen, utrette noe sammen og lage oss minner.

Når jeg er død, trenger du ikke oppsøke en gravstein med navnet mitt på. Det er ikke der du har minnene om meg. Ikke oppsøk et sted for avgudsdyrkelse, ikke plant blomster på et sted hvor jeg aldri har bodd mens jeg levde. Husk meg slik jeg var når du ser bildet mitt og noe som fremkaller gode minner. Lev livet ditt. Vi har alle tilmålt med tid. Tiden på jorda består av læring, og alt skjer for en grunn.

Når jeg er død, vil jeg ikke bli plassert i ei kald kiste i ensomhet på en fremmed kirkegård, hvor jeg aldri har satt mine bein. Jeg vil ikke at levningene mine skal fryse til is og råtne mens mark og biller gjør forråtnelsen komplett.

Når jeg er død, vil jeg hvile i ei seng, til kremeringsovnen er klar for meg. Asken kan dere samle i ei urne med lokk, slik at restene av meg ikke flyr ut. Når tiden er inne, kan dere spre asken min på havet. Det spiller ingen rolle hvor, men ønsk meg lykke til på ferden.

Når jeg er død, vil jeg ha muligheten til å svømme på de syv verdenshavene. Jeg vil oppsøke kjente plasser med gode minner, men også dra til fremmede land og oppleve alt jeg ikke rakk i livet. Blir det en reise i en annen dimensjon?

Når jeg er død, vil jeg kanskje være i nærheten når du neste gang valser ut i sjøen eller havet og legger på svøm. Jeg kommer til å bli flink til å svømme, og kanskje flyter jeg ved siden av deg, kiler deg på skuldra eller hvisker deg noe i øret. Du trenger ikke bli redd. Jeg vil bare ønske deg alt godt fra den andre siden.

 

Asken min kan reise på de syv verdenshav.


Takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake!
Du finner blogginnleggene mine på Facebook: Link
På Instagram finner du innleggene på “story”: Link
Blogginnleggene kan deles med de du tenker kan kan ha interesse av å lese 🙂

24 kommentarer
      1. Tusen takk 😊 Ja, jeg tenker at det kan være like greit å “si fra” om hvordan jeg ser for meg at slutten på livet skal være. Det er jo ikke noen større sjanse for at jeg dør tidlig selv om jeg tenker på det allerede nå, og forhåpentligvis må venner og familie slite med meg i mange år fremover enda ❤️

        1. Klart du ikke dør tidligere for det. 🙂 Jeg har faktisk tenkt å skrive et litt sånt innlegg selv etterhvert, så det var fint å lese dine tanker rundt det også. Vi skal ikke være redde for å snakke om døden, den er like så naturlig som livet selv, og viktig å ha snakket om enkelte ting tenker jeg 🙂 <3

          1. Fint at du likte å lese mine tanker. Og jeg vet at du har tenkt litt også. Fikk jo et godt tips fra deg tidligere om papirer å skrive, bl.a. Det er jo slett ikke farlig å snakke om døden, og det er ikke større sjanse for at vi dør noe tidligere fordi om vi snakker om den. Er det en ting som er helt sikkert her i livet, så er det at vi alle skal dø. Ingen har overlevd enda. 😊

    1. Yes you are so right, making memories is important while we’re still here. Life is now. Some people like the idea of a grave they can visit but when I think about that time, I too think cremation is best and ashes scattered somewhere that is special, the ocean sounds like the perfect place to me 😊 well written Kari, and thought provoking enjoy your evening 😊

      1. Too often we forget about living in the moment. Yes indeed, life is now! ❤️ If you too have your ashes scattered on the ocean we may even meet in after life 😊 I’m happy you find it thought provoking 😉

    2. jeg leste “når jeg er rød”, og jeg tenkte du blei solbrent :))) Jeg ønsker mitt aske skal bli presset til diamant som kan gå i arv. så jeg blir fjong som jeg er nå mens jeg lever

      1. Haha, fort gjort å lese feil, og det rimer jo også. Neida, solbrent er jeg ikke 😀 Det høres ut som en vakker plan. Tenk å leve videre som en diamant! ❤️

    3. Spennende å lese – Gode du 🙂
      TAKK!
      Akkurat nå – lever vi – og kan dele
      av inspirasjon og glede og godhet – slik Du gjør.

      Plutselig er vi mange – som gir en god mening – For og til hverandre.

      MinsteBrorKlem

      1. Fint å se at du er er innom, MinsteBror 🤗 Takk for at jeg fikk dele med deg, og takk for at du er en som sprer inspirasjon og mening til andre. Lag deg en god dag 😊 Returklem

    4. Det var vakre og fine ord til ettertanke 🥰
      Jeg syntes jo også at det er fint å kunne snakke om døden og hvordan man ønsker det når den tiden kommer.
      Håper du får en flott onsdag, klem 🤗

      1. Tusen takk 😊 Fint at det var ord til ettertanke. Ja, det er jo fint å ha tenkt litt, sånn at det kanskje blir lettere for de som skal “rydde” etter oss når den tida kommer 🤗 Takk, og håper onsdagen din er riktig fin! 🥰

    5. Vakkert skrevet Kari! Men jeg håper det blir lenge til det skjer! ❤️❤️
      Fortsatt god sommer i varmen! 😎😎

      1. Hyggelig at du synes det, Astrid ❤️ Planen er at det skal bli lenge til, og vi skal nok drikke mange kopper te sammen før den tid. Fortsatt god sommer til deg og dere i Trøndelag! 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg