Ny autoimmun sykdom

En kniv til å fjerne sting med

Jeg ble sittende igjen med et spørsmål om jeg hadde fått en ny autoimmun syksom etter legebesøket. Hadde som vanlig ei liste med spørsmål i lomma da jeg var hos fastlegen min for et par dager siden. Det viktigste øverst, deretter det mindre viktige lenger ned på lista. Denne gangen hadde hun ikke tid til “smalltalk”, så det var rett på sak.

En mindre vakker vortelignende durt på overarmen min ble raskt fryst bort med en tynn stråle av nærmere 300 minusgrader flytende nitrogen. Hun forberedte meg på smerte, men det var beskjedent. Deretter tok hun en rask titt på et par føflekker på ryggen, som hun bestemte seg for å vente med til neste legebesøk.

I stedet fattet hun interesse for en flekk på den ene skuldra, som hun ville ha biopsi av. Klart hun fikk det. Etter et stikk med bedøvelse, tok hun et jafs av armen min. Den brune føflekken ikledt en annen liten del av meg havnet i et glassrør med veske. Det så ikke direkte lekkert ut, men var interessant nok. Jeg fikk sydd et sting i arma, og plastertape dekket over det lille inngrepet. Deretter fikk jeg med meg en liten kniv, som jeg kunne bruke for å selv fjerne stinget om ei ukes tid. 

I all hast fikk jeg vist henne beina mine før jeg ble kostet ut på gata igjen. Jeg trodde jeg kanskje hadde fått fotsopp og prøvd krem for dette, uten hell. Og nå skjønner jeg hvorfor, for med ett blikk kunne hun informere meg om at dette slettes ikke var fotsopp men en eksemlignende psoriasis. Da jeg få minutter etterpå gikk ned til apoteket, lå resepten med ekstra sterk steroid allerede inne. Apotekeren kunne fortelle litt mer om salva. Disse folkene som jobber på apotek har virkelig god kunnskap om medisiner og medikamenter.

Jeg har ingen intensjon om å gå rundt med psoriasis på beina. Så salva er tatt i bruk. Men psoriasis er jo en kronisk sykdom, så jeg håper legen tar feil om akkurat det. Tiden vil vise. Kanskje kroppen min tenkte “psoriasis har jeg ikke hatt før, kanskje jeg skal prøve det denne gangen?” 

Salve mot psoriasis

Psoriasis er en autoimmun sykdom. Det er gjerne sånn at om man har en eller to autoimmune sykdommer, er det store sjanser for at man kan få flere. Det fins mer enn 100 sykdommer som er av autoimmun karakter, mange av dem med overlappende symptomer. I tillegg til ME (myalgisk encefalopati) har jeg revmatisme og ulcerøs colitt. For noen år siden fikk jeg også den autoimmune sykdommen Graves disease. Etter et par år med medisiner, klarte jeg imidlertid å bli kvitt denne stoffskiftesykdommen, og hittil har den ikke kommet tilbake. Siden psoriasis også er en autoimmun sykdom, bør jeg vel ikke være forbauset over en ny kronisk diagnose.

Autoimmune sykdommer oppstår på grunn av at kroppen ved en feil produserer antistoff som angriper kroppens friske celler og vev. Det vanligste tegnet på en sykdom av autoimmun karakter, er inflammasjon. ME har vært en omdiskutert diagnose og mange ME-syke har lidd veldig under for mangelfull kompetanse for sykdommen. Forskere jobber ut fra at ME har autoimmune mekanismer. Her vil vi sikkert få vite mer i årene som kommer. 

I “Indremedisineren” kan man lese følgende: Andre vanlige symptomer ved ME/CFS er ”autonome” symptomer som hjertebank, ortostatisme, og svekket termostatisk stabilitet, samt ”immunologiske” symptomer som forstørrede og ømme lymfekjertler, unormalt hyppige og/eller langvarige virale infeksjoner, og overfølsomhet for mange matvarer og medikamenter. 

Om du vil lese mer om autoimmune sykdommer, finner du uante mengder på nett. Det kan være lurt å sjekke kildene.

 

Takk for at du er innom og besøker bloggen min, og velkommen tilbake! 🙂

Her kan du like/følge facebook-siden til bloggen min: https://www.facebook.com/MEogMEning/

26 kommentarer
    1. Jeg var også hos legen med noe som liknet føflekker, men som var senile-vorter!! Tenk å kalle det det. Jeg er da ikke senil!! Kunne visst fjerne dem, de detter nesten av av seg selv. Likner føflekker, men mye mer “løse”. Mye rart man skal ha 😀

      1. Hahaha, jeg måtte google senile vorter. Det kan godt hende det var det jeg hadde. På legespråket kaller de det seborreiske keratoser. Som regel helt ufarlig. Men mye rart an skal ha, ja! Jeg håper vi ikke har fått et forstadium av demens 😀

      2. Senile vorter??? Jeg dævver😂😂 morsomste og skolestruktur jeg har hørt om på lenge. Godt det ikke er annet enn vortene dine som er senile da🤗

        1. 😂😂 Føler meg litt på grensen til senil enkelte ganger også, glemmer og roter skremmende mye 😂
          Skolestruktur? 🤗

    2. Huffa meg. Psoriasis er ikke bra. Håper du blir ikke verre.
      Jeg kjenner en i familien som har det og hun viser seg sjelden ute blant folk ❤️

      1. Huff, hun som du kjenner må ha det trasig. Jeg leste tidligere i dag at man kan være sensitiv for sol. Merkelig, for jeg har alltid hørt at sol hjelper på psoriasis.

    3. Mannen min har psoriasis, men han er ikke hardt angrepet. Svigermor, broren til mannen min og mannen min sin ene søster er hardere angrepet. De går på cellegift pga psoriasisen. Ser utrolig vondt ut.

      Bra du blir fulgt opp av legen.

      Ønsker deg en superfin torsdags ettermiddag ❤😊

      Purr, purr og klem fra Toril og kattene

      1. De du kjenner må være veldig hardt angrepet av psoriasis siden de går på cellegift. Sikkert i små doser, men likevel! Regner ikke med at det blir ille til meg. Ha en fin torsdag kveld! 😊

    4. Håper du blir kvitt psoriasisen med salven. Går nok bra tenker jeg 🙂

      Bruker salve for noe psoriasislignende i ansiktet jeg, men det er visst ikke det. Klarer heldigvis å få det bort når jeg bruker salva.
      Mye rart vi skal ha du… Og du får nå din dose av masse. God bedringklem fra meg! <3

      1. Takk, håper jeg får bukt med det. Jeg får være flink til å bruke salva. Glemte den i går, så for fremtiden skal jeg ha den liggende klar under bordet på stua så jeg ser den 😀 Den virker sikkert bedre enn fotfilen (au!). Ikke morsomt å ha diverse ulumskheter i ansiktet, uansett hva det er. Mye rart, ja… “Vi får ikke mer enn vi skal ha”, sies det… 😂 Returklem til deg 💕

    5. Nå får det da være nok med helseplager på dama! Jeg synes forøvrig at du tok svært lett på bedøvelse, skjæring og selv fjerning av sting 😱
      Du er tøff ass. Den salva der tror jeg heter Dermovat? Den ligger i min enorme legemiddel kasse her også. Tror jeg fikk den ifm den verkefingeren – før den tok helt av😵‍💫

      1. Ja, jeg synes i grunnen jeg har så det holder. Jeg rakk ikke å tenke på at det kunne vært vondt, for jeg var så opptatt med å skravle. Dessuten var det spennende å følge med på det legen gjorde. 😂 Det er ikke alltid det handler om hvordan vi har det, men vel så ofte hvordan vi tar det 😉 Det er Dermovat, ja. Ser for meg “Monicas legemiddelkassa” designet som ei stor og tung verktøykasse! 😂

    6. Noe skal det visst alltid være. Den soriasisen forsvinner sikkert igjen. Ikke alle får store utbrudd av det. Jeg har hatt det i perioder på bena og armene, men heldigvis ikke ofte i ansiktet, og heldigvis ikke så store utbruddene. Men salvene hjelper godt de. God bedring med alt du strever med, og ha en fin fredag. Klemsiklem:)

      1. Betryggende å høre det du sier om psoriasis. Satser på at det ikke blir så mye hos meg heller. Jeg fant i alle fall ut at det ikke var lurt å bruke fotfil på utslettene! Au! Returklem 💕

    7. Autoimune sykdommer er noe dritt, det ødelegger så mye i livet. Men man må bare gjøre det beste ut av det, noe annet hjelper lite. Masse lykke til, håper det hjelper 💕

      1. Ja, autonome sykdommer er ikke akkurat noe man ønsker seg. Ofte er de kroniske også, og jeg skjønner hva du mener med at “de ødelegger så mye i livet”. Jepp, man må bare innrette seg, har jo ikke noe valg, men godt når det fins noe som kan hjelpe. Tusen takk, jeg tror salva vi hjelpe bare jeg husker å smøre meg. Fin fredag til deg! 💕

    8. Ja jeg har også psoriasis – på føtter og hender… og salven jeg har hjelper meg. Smører føttene nesten hver dag – for om det går tid imellom – ja da…
      Alt man skal få…. Og godt er det at de kan sjekke slike flekker og vorter – og fjerne de! GOd lørdag til deg 🙂

      1. Legen min sa jeg skulle smøre hver kveld i tre uker, men tuben er diger. Begynner å skjønne at smøring blir et regime som må gjentas. Må være trasig å ha psoriasis i hendene også. Du er flink dom smører jevnt og trutt. Takk, og god lørdag til deg også 😍

    9. Du er virkelig en folkeopplyser når det gjelder autoimmune sykdommer. Her kan man lære et og annet.
      Selv har jeg hatt leddgikt, men den brant forbausende nok ut etter et par, tre år.
      Når det gjelder føflekker, så har jeg ganske mange av dem, men jeg har aldri spurt legen om å se ekstra på dem. Jeg burde sikkert det, men jeg tenker liksom at det får vel legen spørre om hvis han/hun vil se dem. Jeg ser dem jo ikke så godt selv hahahihi… Jeg er sikkert stokk-dum, men sånn er det… :-O

      1. Haha, nei, du er slettes ikke stokk dum, har bare en herlig og avslappet holdning til ting. 😀 Så utrolig bra at du ikke merker mer til leddgikt. Kanskje har det noe med spansk klima å gjøre også? 😉 De fleste av oss har jo føflekker og får flere med alderen. Det er få av dem som er “maligne” (ondartet). De runde er som regel helt ufarlige, uansett størrelse. Mens de som er ujevne i formen kan være greit å få en lege til å vurdere.

        1. Leddgikten brant ut etter 3 år, og det var nok rundt 10 år før jeg flyttet sørover, – men vi kan godt si det hehe… At det er bra for gikten min at jeg bor her hihihi…

          1. Jøss, så bra at den brant ut! Du kan i alle fall si at klimaet i Spania er forebyggende mot at den leddgikten kommer tilbake 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg