Nye leieboere

De nye leieboerene bruker strå som isolasjon

 

Vi har fått nye leieboere. De betaler ikke for seg, men vi har heller ikke noen utgifter på dem. Foreløpig er det bare to av dem. Vi er imidlertid inneforstått med at det snart kan bli flere. Samboeren min er ikke like begeistret som meg, siden han ser for seg at de kommer til å skitne til på terrassen. Jeg synes bare det er kjempekoselig.

Jeg aner ikke om herr og fru Spurv har planlagt familieforøkelse ovenfor terrassedøra vår, men i så fall må vi være påpasselige så de små ikke flakser inn på stua hos oss når vi åpner døra. Om så skulle skje, har jeg heldigvis erfaring med fugler innomhus, og tror jeg skal klare å fange dem. På starten av 90-tallet hadde jeg rundt 50 fugler på stua på det meste, i store bur bygd av klesskap. Finker, kanarifugler, undulater, dvergpapegøyer, nymfeparakitter… Det var ikke min idé, men det var jeg som fikk arbeidet med å mate dem og holde burene rene.

 

Hula til de nye leieboerene

 

De nye leieboerene er ganske sjenerte, og de flyr raskt unna om jeg nærmer meg. Burde jeg sette ut litt mat til dem, kanskje? På terrassebordet? Og et lite plaskebasseng? Jeg er ganske sikker på at det kan være lurt å henge nett over ripsbuskene etter hvert, før bærene blir modne, for slike småfugler er glade i bær.

 

Fru Spurv følger vaktsomt med
Herr Spurv kvitrer så glad

Takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake!
Du finner også blogginnleggene mine på Facebook: Link
På Instagram finner du innleggene på “story”: Link

20 kommentarer
    1. Koselig med slike leieboere. Vi har småmåser på hyttetaket. Hvert år må vi hjelpe ungene ned fra taket. Bare koselig .

      1. Kan tenke meg det er litt skvalder nå på våren da, men koselig å følge dem når de skal “ut i verden”. Snilt av dere å hjelpe dem ❤

    2. Her har jeg herr og fru blåmeis i taket. Til tider har det blitt pikket ivrig med nebb over tv’n 😊. Nå har de flydd i mat-skyttel i flere dager – og jeg er spent på om jeg får se ungene fly reiret i år !

      1. Så koselig! 😊 Og blåmeiser er så små og søte. Sikkert morsomt å følge med på mat-skyttel-trafikken deres. Håper du får med deg begivenheten når de skal ut og fly for første gang! 😉

    3. De betaler sikkert med litt sang :). Men 50 fugler hørtes litt i overkant ut, har fått en fugl inn noen ganger, vet det kan være arbeidskrevende å få de ut, helt uten at de slipper fra seg noe. Men uansett, fugler er koselig…tror jeg har flere oppmed taket. Stær.

      1. Kjempekoselig med kvitrende fulger. Du er sikkert beæret over at de holder til oppe ved taket ditt også 😊 Stær er så fine. Ja, 50 var absolutt i overkant, men det var inkludert alle fugleungene, som jeg solgte til dyrebutikken etter hvert 😀

    4. Slike leieboere er hvertfall av den hyggelige sorten.😊Vi hadde kjøttmeiser som hadde rede i utbygget over inngangsdøra ett år da ungene var små, men det var et styr, siden ungene løp ut og inn og fuglene skulle passe på å mate ungene sine mellom hver gang ungene løp inn og ut av døra.😅
      Ha en fin fredagskveld!🤗

      1. Haha, høres ut som hektisk mating. Kjøttmeisene fant seg sikkert ny byggeplass året etter 🤗 Her har det vært kvitring i The Voice på TV i kveld. Fortsatt fin fredag til deg! ❤

    5. Så koselig med leieboere, og søte er de også 🥰 Jeg hadde et blåmeispar som hadde reir oppunder taket til balkongen over, før jeg glasset inn balkongen. Var så bekymret for at de små skulle falle ut av reiret, men de gikk fint 😉

      1. Veldig koselig 🥰 De ser litt lodne ut der de sitter på gelenderet og bruser seg opp 😀 Så koselig med blåmeisunger oppunder taket utenfor hos deg! Begynner å skjønne at det ikke er så uvanlig at du bygger seg rede på slike plasser. Må nok passe på litt jeg også da 😉

      1. Koselig at du også har slike leieboere 🤗 Jeg er litt usikker på om våre leieboere har unger, men det kommer nok for en dag… 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg