Opp den lille bakken

Den lille bakken

Om man går nedover en bakke når man skal noe sted, er det naturlig å gå opp bakken når man skal tilbake, uansett om den er liten eller stor. Med mindre man blir skysset oppover, selvsagt. Men den lille bakken jeg har tatt bilder av her, er kun for gående, evt. mopeder. Så når jeg går ned bakken til stranda, må jeg på hjemturen gå opp bakken til der bilen står parkert.

Selv om jeg gleder meg til strandturen, og går med lette skritt ned bakken, ligger det alltid en oppovertur og venter på meg. Og den gruer jeg meg til, fordi jeg vet at den kommer til å være tung, og fordi jeg sannsynligvis får utmattelser i etterkant. Vi som har ME får unormalt mye melkesyre i kroppen grunnet selv små anstrengelser. Musklene produserer mer laktat/melkesyre enn de klarer å forbrenne, noe som bl.a. fører til utmattelser. 

Dette er belønningen i enden av bakken

Da jeg var på denne stranda for halvannen uke siden, bestemte jeg meg for å ta det ekstra rolig på turen opp den lille bakken. Jeg lot samboeren gå i forveien, og tok så mange pauser som jeg trengte. Hver gang jeg begynte å bli andpusten, stoppet jeg opp og lot pulsen roe ned, før jeg fortsatte. Det føltes godt. Og jeg var svært fornøyd med at jeg ikke ble så andpusten og utmattet som da vi var på stranda uka før og gikk opp samme bakken.

Jeg fulgte også med på smartklokka for å se hvordan jeg lå an mht. puls. Hver gang jeg nærmet meg 110 i puls, tok jeg pauser. Da stoppet jeg helt opp. Normalt liker jeg å “gjøre meg ferdig” med ting, ha det unnagjort. Men nå forsøkte jeg å heller ha fokus på pausene, grensene for når det “ble for hardt”, og dessuten kjenne etter hvordan jeg hadde det i kroppen min med tanke på melkesyre og andpustenhet. 

På toppen av den lille bakken

Det skal jo  normalt være bra for kroppen å få opp pulsen, trene. For oss med ME funker det dessverre ikke sånn. Jeg elsket å trene før jeg fikk ME. Likte å ta meg helt ut, bli sliten og føle meg sterk etterpå. Slik er det ikke lenger. I stedet blir jeg utmattet og kroppen gir signaler og symptomer på alle influensaer som fins i dette riket.

Jeg vil prøve å ha mer fokus på pulsen fremover. Kanskje legge inn intervaller på vekselvis 30 sekunder aktivitet og deretter 30 sekunder pause. Hvis jeg for eksempel skal vaske et vindu, kan jeg vaske og ta pauser for hvert 30. sekund. Noen kloke hoder mener at dette kan gi mindre utmattelse og andre ME-symptomer enn om man “kjører på” sammenhengende. Dette må jeg finne ut mer av!

 

Takk for at du er innom og besøker bloggen min, og velkommen tilbake! 🙂

Her kan du like/følge facebook-siden til bloggen min: https://www.facebook.com/MEogMEning/

10 kommentarer
    1. Det er forståelig at oppoverbakker ikke akkurat er å foretrekke for dere som har ME.

      Husker rett før jeg fikk påvist lav blodprosent og jern i blodet så var det et slit å gå oppoverbakker. Fikk melkesyre og ble skikkelig kjørt.

      Viktig å lytte til kroppen for dere som har ME og ta det etter hvordan formen er.

      Kjempebra at det fungerte for deg og at du er fornøyd 😍 Det har du lov til å være.

      Ønsker deg en superfin tirsdag 😍

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Bra det bare var slik for et begrenset tidsrom for deg. Men apropos det, så er det jevnt over lurt å sjekke mineralreservene osv. om man merker slike endringer i kroppen. 😊 Ha en fin tirsdag videre! 😍

    2. Jeg har også fått med meg dette, og tester ut det litt sjøl når jeg får det til. Ihvertfall når jeg gjør ting alene 😉😀
      Fint om det kan gjøre at vi får mindre PEM. 🙂
      Ser deilig ut å gå til stranda ☺️

      1. Så interessant at du også har fått med deg dette og begynt å teste ut. Jeg håper det kan gjøre at du får mindre PEM! 😍 Det er veldig fint der nede, og jeg lader til å få til en tur til i løpet av denne uka. 😍

    3. Du er flink å følge med og ta hensyn til kropen din 🙂 Det er nok en viktig nøkkel for en bedre hverdag. Bakkene man går ned må som regel gåes opp igjen… og jeg kjenner også på den melkesyren… det er kjedelig… Men både du og jeg prøver så godt vi kan 🙂 Take care!

      1. Jeg håper at jeg har funnet en ekstra lite nøkkel som kan vise meg veien til en liten forbedring nå. Skal prøve ut teorien ved å vaske et vindu i dag 😅 Du kjenner også godt hva som er godt for kroppen din og ikke, og jeg vet du har vondt til tross for mange smil. ❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg