Ordet er STERK

Bildet er meg i 2005. Jeg hadde boksesekk på stua.

Før var jeg sterk, kjempesterk, både som jente og ut fra hvor lita jeg var. Jeg likte å bryte håndbak med guttene i klassen, og slo alle til jeg passerte 14. På brytestokken på skolen var jeg en av få som klarte å bryte ned alle de andre elevene i friminuttene, både gutter og jenter. Stod stødig og var sterk i hele kroppen. Jeg likte også brytekamper med andre, som en leik, og jeg har vel hatt noen av slaget etter at jeg ble godt voksen også!

Senere begynte jeg med kampsport. Jeg startet med karate da jeg var 18, senere ble det  kung fu i noen år, og så var jeg tilbake i karateklubben igjen. Da ble det mindre bryting og mer slag og spark, samt styrketrening, i mange år. Jeg likte å være sterk, det føltes godt. Jeg savner den følelsen nå. På dårlige ME-dager føler jeg at jeg er så svak at jeg knapt klarer å løfte tekoppen. Å skru opp lokket på et syltetøyglass kan føles uoverkommelig, fordi viljen er der men kreftene ikke strekker til. Jeg lever ikke ordentlig da, fordi jeg ikke kan føle meg sterk, om du skjønner.

På dag 20 i Frodiths lille januar-moro er ordet STERK. Man kan enten være sterk fysisk eller psykisk/mentalt. Jeg tenker at det ene ikke utelukker det andre, og ofte kan henge sammen også. Når jeg tenker tilbake, føler jeg at jeg har blitt sterkere mentalt av å bli sterkere fysisk, altså av trening. Fysisk utholdenhet har bygd opp selvtilliten min. Dette kan imidlertid være en “ulempe” nå når jeg ikke er så sterk fysisk lenger men likevel tror at jeg skal klare alt som før. Det blir noen nedturer.

Med dette innlegget har jeg kommet til dag 20 i Frodiths lille januar-moro, altså skrevet om 2/3 av alle de 31 temaene hun utfordret oss bloggere til å skrive om. Morgendagens tema er snøengel. Foreløpig er det helt tomt i hodet mitt i forhold til dette temaet, så kanskje må jeg si pass… Med mindre en av dere lesere har lyst til å lage et gjesteinnlegg til meg med temaet snøengel i morgen? 🤗

Takk for at du er innom og besøker bloggen min, og velkommen tilbake! 🙂
Her kan du like/følge facebook-siden til bloggen: https://www.facebook.com/MEogMEning/

14 kommentarer
    1. Er det ikke snø hos deg? 🙂 Du trenger ikke skrive en dritt, bare lage en bitteliten engel. Bruk en dukke om du ikke orker selv. Send ut Bjørn… eller noe 😀

    2. Hmmm – ja, man er kanskje sterk både fysisk og psykisk….! Jeg er igrunnen ingen av delene – kun fryktelig sta rett og slett…! Spent på snøengel-opplegget ditt! Klem <3

      1. Stahet kommer godt med. Jeg kaller det viljestyrke, og det er jeg også godt utrustet med! 😊 Snøengel, ja… Frodith lar meg ikke slippe unna, så det må bli en løsning på det! 🤗 Kikker innom deg for å ta en titt på snøengelen din også i morgen. 🙂

    3. Du er sterk i deg selv også. Uansett. Det så jeg i øynene dine første gang jeg traff deg❤️ ellers supertøft at du har drevet kampsport da. Hvem vwt bår det kan komme til nytte😉

      1. Du har øyne som observerer godt og får med seg mye, og en godt utviklet følelse for hvem dine medmennesker er. ❤️ Har ikke fått så mye bruk for kampsport dom selvforsvar, men følelsen av å “kunne” har gitt meg styrke og hjulpet mye også. 😊

    4. Litt mer snø hos oss enda, men engelen lagde jeg i desember 😉

      Fine bilder og innlegg hos deg. Har skummet litt igjennom etter lang tid uten å lese. God klem <3

      1. Det er litt forblåst hos oss, og det er egentlig helt greit, så lenge jeg ikke må ut. Skal sjekke innom engelen din! 😉 Skjønner godt at du trenger å prioritere deg selv nå. Varm klem 🥰

    5. Definitely no snow here 😂 but plenty of rain. Well done on completing your challenge. 😊 I have been thinking of getting a boxing bag, or a trip to the gym, muscles starting to feel weak these days. I Definitely need to start doing some strength training. I know you would still be in top shape if it wasn’t for ME. It’s hard but you can only do what your body allows. Have a lovely day 🤗

      1. So far all good on the challenge, but there are still a few days left as it lasts until January 31st 🤗 Yes, we can only do what our body allows, but I do think I would have been in good shape if it weren’t for ME. Really, a trip to the gym? How about starting with a few push ups and sit ups daily? Do you also know the plank exercise? Let me know how you get on 😊

        1. Yes I was actually thinking of that as well, I can do strength training at home just as easily. I will start tomorrow 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg