På Namsos-tur

Bryggene vd Namsos Storsenter (foto:Kari)

Der jeg kommer fra, sier vi ikke “jeg skal til Namsos” eller “jeg skal på tur til Namsos”. Vi sier “jeg skal på Namsos-tur”. Det er liksom et fast uttrykk, ord som hører sammen. Man kan også si “Jeg skal på Trondheimstur”, men om andre steder og byer er det vanligere å si “Jeg skal til Verdal”, Æ/eg ska te Rørvik, Kolvereid eller Levanger”. Når jeg hører folk si “Namsos-tur”, er det liksom noe koselig over det. Man skal til den nærmeste større byen for å gjøre noen ærender eller noe viktig.

Jeg skulle også “på Namsos-tur” denne uka. Selve turen var veldig koselig. Bjørns trygge manøvrering på fine vinterveier førte oss nordover mens det ene vinterlandskapet etter det ene underholdt oss med noe å se på. Kaffe og te var vi også godt utstyrt med.

 

Bjørn og jeg på Namsos-tur
Namsos – Rock City
“Båten” på parkeringsplassen

Det fins mange landemerker i Namsos. På en stor parkeringsplass ved bryggene står en en kunstnerisk versjon av et skur, der den ene siden av skuret er laget som halvparten av babord side på en båt. Rockehotellet ligger i bakgrunnen.

Jeg skulle på et viktig møte i Namsos. Derfor er jeg nok ganske “blek men fattet”  på bildene over i dette innlegget. Heldigvis lander jeg alltid på beina. Noen ganger på grunn av, andre ganger til tross for. Jeg hadde ladet og hvilt mye før møtet, og fordi jeg hadde med Bjørn som sjåfør, klarte jeg å gjennomføre et tre timer langt møte. Og når vi kom hjem i kveldinga, var sofaen god å ha. Migrenen som slo ut etter hjemkomst, var ikke like velkommen, og et par dager med intensiv lading har vært påkrevd. 

Neste gang jeg er i Namsos, har jeg lyst til å legge inn en tur til Klompen. Vet du hva det er? Klompen byr på mye utsikt på en liten tur. Les HER.

Takk for oss, Namsos (foto: Bjørn)

 

Takk for at du kikket innom bloggen, og velkommen tilbake!
Blogginnleggene kan deles med de du tenker kan ha interesse av å lese 🙂
Her er link til blogginnleggene på Facebook, og her er link til innlegg på
Instagram (story)

25 kommentarer
    1. Så fine bilder fra Namsos-turen din! Lekkert lys på det siste altså…! Og på Klompen har jeg faktisk vært – gikk opp der da vi var på vei hjem fra Lofoten-tur for (tenke-tenke) 5 år siden til sommeren….! Fiiiiint der og kjempeutsikt! 🙂

      1. Takk-takk! Det var samboeren min som tok det siste bildet, mens jeg enda satt i møtet. Så artig at du har vært på Klompen. Jeg har ikke vært der enda, til tross for mange Namsos-turer, mens jeg var lita spesielt. Det går visstnok an å kjøre opp dit også, så den utsikten vil jeg oppleve en vakker dag! 😊

    2. Flotte bilder og ser ut som dere var heldige med været også 🙂 Men kjedelig med migrenen som kom igjen da. Håper den ikke blir så langvarig denne gang. Lag deg en fin kveld 🙂

      1. Takk! Ja, været var knallbra! 😊 Migrenen forsvant etter hvert, men har slitt med spenningshodepine etterpå. Snart borte den også… 🤗 Håper du har en fin-fin kveld! 🥰

    3. Flotte bilder!🤩🤗
      Tenk at i sommer stod jeg også akkurat der du står foran Rock City!🤩👍🏻
      Godt å være 2 på tur.🥰

      1. Tusen takk! 🥰 Oi, så kult at du har stått på akkurat samme sted! Da har jeg posert på samme sted som en toppblogger! 🤩
        Ja, utrolig godt å være to på tur 🤗

    4. Håper migrenen er gitt seg noe, du sliter mye med den. Bra du landet på beina og bra du har en dyktig sjåfør. Det er et stykke til Namsos. Usikker om jeg har vært i byen…sannsynlig som ung. Ønsker deg en god og healende natt <3

      1. Migrenen er borte igjen, og gikk ganske smooth over da jeg tok smertestillende med én gang. Nå må jeg bare kvitte meg med spenningshodepinen også! Jeg er som en katt sånn sett, har evnen til å lande på beina, hihi 😀 Namsos er en nærmere tre timers kjøretur fra oss. Ligger fint til, men foruten Rock City, er det ikke så voldsomt mye spennende der. Enda mindre nå som Rock City bare har åpent for grupper som har bestilt, og ikke for folk ellers. Natta ble god, så tusen takk for helende omtanke 😊 Ønsker deg en supergod kveld videre! 🥰

      1. Ja, turen var fin 😀 Da har du sikkert spankulert opp til Klompen, ser jeg for meg 😊 Takk, absolutt bedre nå! Returklem ❤️

      1. Takk-takk 🙂 Da regner jeg med at du er godt kjent i Namsos 😊 Fredagen min er god, og det håper jeg din fredag er også! 🥰

    5. To us it souds quite funny, going to Klompen next time! Klompen is the Dutch word for ‘wooden shoes’, our traditional footwear. In old days you could see them standing outside the door of a farm. Before entering people would kick the top of the wooden shoe against the wall, in order to loose mud or menure, and then leave them outside to have coffee or a meal inside. With very cold weather they would put some straw in to keep their feet warm. Hope you will enjoy Klompen as much as visiting Namsos!

      1. Haha, that’s quite funny 😀 I was also thinking about that kind of shoes when I first heard the name of this mountain. People used those shoes in Norway before as well. I had a pair in the seventies. I was livinig in the north of Norway back then and we used to call them “klomper”. But most people know them as “tresko” (=wooden shoes). Really interesting and nice to know about the story of your klompen and how they were used in the Netherlands! Thanks for sharing, Robert! I will remember your story when I go there 😊

    6. Glad you had a nice trip, apart from the migraine afterwards 😁 Love the shed that looks like a boat on one side, very well done 😊 You and Bjorn look totally cool together in the nice scenic surroundings 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg