Pakken fra Japan

Pakke fra Japan

 

Da jeg åpnet postkassa i går, fikk jeg meg en overraskelse. Pakken fra Japan hadde kommet! Hurra! Dette var imidlertid ingen nettbestilling, men en gave fra min japanske brevvenninne Kazuko. Vi har skrevet brev i nærmere 35 år og på den måten blitt kjent med hverandre. Vi har aldri møttes, selv om jeg har invitert henne til å besøke meg i Norge og hun har invitert meg til å besøke henne i Japan.

Pakken fra Kazuko inneholdt et koselig brev, julekort, tre pakker med te, og en oversettelse fra japansk til engelsk om macha-te som jeg hadde spurt om hun kunne hjelpe meg med.

Macha te fra Japan

Innholdet i pakken gjorde at gamle minner fra brevskrivetida dukket opp. Før internett skrev jeg brev med mennesker fra hele verden. Jeg lærte mye om både de jeg brevvekslet med og landene de bodde i. På det meste hadde jeg over 50 brevvenner, og det gikk knapt en dag uten at det lå et nytt og spennende brev i postkassen.

Noen av brevvennene hadde jeg møtt og deretter begynt å brevveksle med, noen hadde jeg aldri møtt, men ganske mange har jeg møtt etter at vi først begynte å brevveksle. Bl.a. har jeg møtt brevvenner fra Singapore, Argentina, Jugoslavia (Kosovo), Tsjekkoslovakia (Slovakia), Tyrkia, Tyskland, England, Irland, Finland, Island og Nederland. Enten ved at jeg har besøkt dem i hjemlandet deres, eller de har vært på besøk hos meg i Norge.

Jeg har fortsatt flere utestående invitasjoner, deriblant fra gamle brevvenner i India, Filippinene og Japan. Pga. begrenset helse har jeg ikke anledning til å reise til alle verdenshjørner som før, men muligheter kan dukke opp.

Te-smaking

Den lille grønne smakte best. På andreplass kom den gule teen, mens tredjeplassen gikk til den brune teen. Alle tre smakte veldig godt, men jeg syntes et tesmakeeksperiment var nødvendig for å analysere smakene og evaluere når de ulike teene passer best å drikke. I hvilke sammenhenger, når på døgnet, osv. Jeg ser for meg at den grønne passer best på kvelden, den gule er en fin morgen- og formiddagste, mens den brune er en festlig te som kan drikkes utover ettermiddagen.

Liker du te? Jeg drikker bøttevis med te, mest svart te, jevnt fordelt utover døgnet. Jeg har ingen regler i forhold til begrensninger, annet enn at jeg av praktiske årsaker nekter meg selv å lage nye tekopper etter klokka ni på kvelden. Det er så kjedelig å måtte løpe på do hele natta for å tappe av tanken.

Takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake! 🙂 

23 kommentarer
    1. Så spennende å høre hvor mange brevvenner du har og du har møtt flere av dem. At du brevveksle med dem. Og hyggelig å fa pakker fra dem. Liker også te, men drikker bare ingefærte nå.
      Men spennende å smake flere typer:)

    2. Her var det også te i dag ser jeg! Men du hadde jo mye mer spennende te enn meg. For tiden drikker jeg mest frukte og litt Lipton. Før drakk jeg mye mørk, afrikansk te. Men da jeg fant ut at det holdt meg våken om natten, var det brått slutt på det. Brevvenner var koselig. Jeg hadde flest som skrev norsk da jeg var tenårig. En sjømann, en engelsk jente som kunne litt norsk og ville lære mer, en indisk pike som skrev på hindu og en venn av oss oversatte, og så de vanlige norskskrivende gutter og jenter. Noen skrev jeg med etter at jeg ble voksen, men nå er det bare mail som gjelder som regel.

      1. La merke til at du også var i te-humør da jeg stakk innom bloggen din i dag, ja 😉 Jeg drakk en del fruktte før, men nå går det mest i svart te. Det er bare svart te som tilfredsstiller behovet mitt for te… Men jeg prøver å variere med grønn te, og noen ganger er jeg så crazy at jeg prøver helseteer også 😀 Koselig at du også har hatt brevvenner! Jeg hadde også en del norske, men det var stort sett gamle venner fra tiden jeg bodde i Bodø som ung. Nå fungerer mail og Messenger fint, ja 🙂

    3. Så koselig å få pakke langveisfra 😀 Og veldig koselig med brevvenner ☺ Dessverre har jeg ikke kontakt med noen av de jeg skrev med da jeg var yngre og ung ☺ Veldig bra at du fortsatt har kontakt. Det vil jo si at det er toveiskommunikasjon, og det er så hyggelig. 🥰
      Drikker mest frukt, eller sitronte jeg. Har drukket en del te i det siste, ikke hatt så lyst på kaffe 😄

      1. Ja, veldig koselig. Jeg visste at pakken var på vei, for vi har jo også kontakt via Messenger 😀 Hun var litt bekymret for at pakken ikke ville komme frem, siden posten i Japan hadde opplyst om at en del land ikke tar imot postsendinger med håndskrevet adresse. Er det slik det har blitt?… Jeg har også mistet en del brevvenner på veien, men de viktiste holder jeg fortsatt kontakt med. 🙂 Da har du kanskje blitt mindre kaffekjerring og mer te(skje)kjerring, som meg, da? Teskjekjerringer kan være ganske små… 😄

    4. Så fantastisk hobby, og for en innsats. Og for en kunnskap du opparbeidet deg. Jeg blir helt imponert. Skikkelig artig å lese om. Jeg hadde noen få brevvenner, men var for fragmentert til å stå lenge i det. Så spennenes med te-smakinga. Jeg drikker te, men drakk mer før. Greit å stoppe med all av drikke en stund før sengetid. 🙂 Klem <3

      1. Takk 😀 Artig at du også har hatt noen brevvenner, selv om det ikke varte så lenge. Jeg tenkte at om det er vanlig med ølsmaking og vinsmaking, så må det jo kunne gjøres litt ut av tesmaking også 😀 Absolutt greit å droppe drikke i god tid før sengetid, ja 😊

      1. Ja, artig og spennende, og ganske eksotisk 😀 Hihi, har skjønt at du setter pris på kaffen din, kanskje spesielt morgenkaffen 😉

    5. Jeg drikker sjelden te men synes det er godt når jeg gjør det. Det blir vanligvis kaffe som vinner over teen.

    6. So nice to to receive a package of teas from your Pen pal in Japan. All very different tastes but great to try. We love our tea here but I think you drink way much more 😅 enjoy your new lovely teas 😉

      1. Yes, it was a lovely present and now I can drink less black tea or at least vary between black and green teas. Oh, and I just discovered that I can order Barry’s tea online, so no need for you you to send me from Ireland 🤗😉😀

        1. Wow that’s great that you can now buy some Barry’s tea online, tea is so universal, I’m sure every country have their own favourites. We still love our Barry’s Tea 🤗

    7. Så fantastisk gøy og givende at du har holdt kontakten med mange av brevvennene dine fra yngre dager 🙂 Det er imponerende. Jeg hadde også en 10-20 brevvenner fra ulike land som Frankrike, Spania, Tyskland og Ghana, men bortsett fra de jeg allerede hadde møtt før vi ble brevvenner, så møtte jeg bare én av de andre. Det var Isabelle fra Paris som jeg møtte i april 1991 på vei hjem med tog fra et månedslange opphold i Málaga da jeg studerte spansk i Bergen. Dessverre ble det etter hvert slutt med brevskrivingen, men det var veldig eksotisk og interessant å lære andre mennesker og kulturer å kjenne 😀

      1. Ja, veldig spennende og eksotisk å lære mennesker og kulturer å kjenne. Spesielt de som var fra land langt borte. Jeg hadde flere fra både Afrika, Asia og Sør-America 😊 Artig å høre at du også er en “god, gammel brevskriver”! 😀 Kanskje nyttig erfaring nå som du holder på å skrive bok også. 😀

    8. Du verden så artig!
      Fikk litt slik flash back her…
      Fra barneskulen og til voksen alder har jeg hatt en brevvenninne fra Japan 🙂 Jeg har fått mye rart og herlig gjennom tiden… og en gang en kassett hun hadde snakket inn på 🙂 Min brev-venninne heter KEIKO. HUn har visst flyttet til Frankrike etter det jeg har forstått og var på ferie i Sverige en gang – for jeg fikk et brev for noen år siden. VI har mistet kontakten. Jeg har ikke hennes nye adresse – da de har flyttet litt rundt.

      Så spennende med pakke fra Japan!
      Jeg liker te – men mest kaffe 🙂

      Kos deg med dagen 🙂

      1. Så artig at du også har hyggelige opplevelser fra din brevskrivetid med ei japansk brevvenninne! Kult navn, forresten. 😊 Jeg fikk en slik kassett fra en brevvenn i India. Det var så spennende. Har fortsatt litt kontakt med han, og nå også kona hans, og forrige uke fikk jeg bursdagshilsener fra dem begge. 😊 Jeg har funnet igjen mange gamle brevvenner gjennom Facebook. Det er utrolig artig, men noen ganger savner jeg brevtiden. Jeg liker ikke kaffe, så da blir det desto mer te, hehe 😀 En ny dag starter snart, håper den blir fin for deg! 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg