Påskedepresjon / Easter depression

Denne påska har vært spesiell. På mange måter. Vi pyntet med litt påskepynt på kjøkkenet. Imidlertid fristet det ikke å pynte noe i resten av huset, som fortsatt ser ut som en byggeplass. Vi begynner å bli vant til å vandre rundt på betong, plast og papp, men samtidig er det deprimerende at det tar så lang tid å få huset i orden, slik at vi kan “bo” her igjen. /
This Easter har been different. In many ways. We have some Easter decorations in the kitchen. There are no yellow chicken in the rest of the house though. Our house still looks like a building site. We are getting used to walking on concrete, plastic and cardboard but at the same time it’s quite depressing that it’s taking such a long time to get the house back to normal. At the moment it feels as if we don’t really live here.

Her er huset vårt, fremdeles omringet av snø. En vårlig påske hadde definitivt gjort godt for humøret! I tillegg er det litt trist å tenke på at vi snart må selge huset. Vi har ikke råd til å beholde det. Jeg tenker og grubler mye på hvordan boligsituasjonen for oss blir i fremtiden. /
This is our house. As you can see we still have a lot of snow. Some spring weather definitely would have put me in a better mood. Additionally, it makes me sad to think about the fact that we soon have to sell the house. We can’t afford to keep it. I ponder and worry a lot about how our housing situation will be like in the future.

Påskerabarbra? Mye regn og et lite solgløtt gjorde at rabarbraen begynte å spire, men så kom det mer snø og gravde den ned igjen. Litt symbolsk. Det er visst ikke meningen man skal få glede seg for lenge denne våren. /
Easter rhubarb? A lot of rain and a bit of sun made the rhubarb begin to grow. But then more snow came and buried it again. Kind of symbolic. It’s as if nothing is meant to be enjoyed for long this spring.

Slik skulle utsikten min vært denne påska. Vi hadde bestilt tur til Spania. Jeg hadde planlagt å være der i en måned. Skulle ha ladet i varmen, hatt mer energi og orket mer. Flere venner hadde booket leiligheten min denne våren og sommeren, men pga koronapandemien, har de avbestilt. Leit for dem, økonomisk ødeleggende for meg. /
This should have been my view this Easter. We had booked tickets to go to Spain and I planned to stay there for a month. I should have been recharging my batteries in the sunny climate now, had more energy and therefore been able to do more. Some of my friends had booked my apartment for the spring and summer, too, but cancelled due to the corona pandemic. Such a pity for them! And financially devastating for me!

Nordmenn er gode på å gå turer. I disse koronatider med hytteforbud og færre muligheter for skipåske, har mange tatt beina fatt i stedet. Skulle ønske jeg også var i form til turgåing! /
Norwegian people like to go hiking and skiing. Because of the corona virus and the authorities’ ban to visit holiday homes and cottages there are fewer opportunities to go skiing. A lot of people go for walks in their neighborhood instead. I wish I was feeling better and able to go for walks as well!

Men alt kunne vært verre, og jeg er heldig på mange måter. Kanskje har jeg bare litt behov for å grave meg ned akkurat nå. Tenke og gruble og bekymre meg. Kjenne litt på tyngre tanker. Farfaren til jentene mine er alvorlig koronasyk. Han er innlagt på intensivavdeling og lagt i narkose med respirator. Jeg kjenner på urettferdigheten i dette. Han skulle hjem til Norge for å unngå korona, og ble smittet på vei hjem. /
Still, everything could have been a lot worse, and in many ways I’m fortunate. Maybe I just need to bury myself in feelings of misery right now. Think, ponder, worry. Get to know these thoughts and feelings. My girls’ grandfather is seriously ill with corona. He’s in an intensive care unit, anesthetized with a respirator. I’m thinking about the injustice in this. The poor man was going home to Norway to avoid corona and then he got infected on his way home.

Slik ser det ut på terrassen vår i dag. Ingen vår i sikte. Så da velger jeg å være i min lille påskedepresjon en stund til. Mens jeg venter på at alt skal løse seg og bli bra. /
This is what our terrace looked like this morning. No spring “in sight”. So I will just stay in my little Easter depression a little longer. While waiting for problems to be solved and everything to get better.

12 kommentarer
    1. Synd det ble nedturpåske istedet for en solpåske. Det er trist og leit når ting ikke går som planlagt,vi ser nå hvor sårbare mennesker er for forandring.
      Sender deg en oppturklæm,våren kommer plutselig. Ny bolig ordner seg,og når dette har roet seg vil du få masse utleie på “hytta

      1. Veldig greit å delta i dugnaden og jeg var innstilt på at Spaniatur ble avlyst. Likt for alle nå. Men det hadde gjort seg med et par solturer på terrassen hjemme som en liten trøst 😉 Takker for oppturklem og trøst, Hilde! Og jeg stoler på at du får rett i dine spådommer! ❤️

    2. Åh huff, jeg hadde blitt ordentlig deprimert selv ja, om vi hadde fått påskesnø som dere har fått. Det unner jeg ikke andre enn fjellturistene, som likevel ikke får sin drømmepåske dette året. Nå er vi langt ute i april, og våren burde ha kommet for godt, men til og me her kom det et par snøfnugg i går ettermiddag. De var så få at jeg hadde ikke lagt merke til dem om det ikke var for at jeg var en liten tur ut av døren.
      Håper det blir en ordentlig opptur for deg nå etter påske, og at koronaen pakker sin skitt og reiser sin vei.
      Men ja, sol og litt varme hjemme på egen terrasse er ikke å forakte, så det krysser vi fingrene for at vi får nå ♥
      Gode klemmer sendes deg ♥

      1. Ja, nesten litt julestemning her med all snøen… Send gjerne litt strandstemning fra Sandnes 😀 Oppturen kommer. Det er jeg overbevist om. Og i mai kommer koronaen til å slippe taket også. Tror jeg. Varm klem til deg ❤️

    3. Det er så viktig å tillate seg at livet er noe dritt innimellom, selv om det er ekstra tungt i høytider!
      God bedring til farfar! Og gode tanker sendes deg!
      Så fint huset deres er 🙂

      1. Det er vel litt det jeg gjør nå… Tillater meg selv å være litt der jeg ikke liker å være. 🙂 Tusen takk for gode tanker, Anne! Håper dagen din er fin!
        Klem ❤️

    4. Uff, håper det ordner seg med farfaren, og med deres økonomi og alt. Dere har jammen fått mye nå. Var litt nede her en dag jeg også. Av hele situasjonen. Og kjenner det i magen i dag, når hjemmekontoret begynner igjen..

      1. Hm, ja, det er mye som må ordne seg i tida som kommer. Men jeg er løsningsorientert, og noen ganger må man “en tur ned” for å finne ut av ting. Det kan kjennes i magen, ja, og vi tenker jo litt med magen også. Lykke til med jobbstart og hjemmekontor, Frodith! 🙂

    5. Det er ikke vanskelig å forstå at depresjonen banker på med så mange lite oppløftende ting på en gang.
      Håper sola kommer fort som fy til deg…så du i det minste får litt lys og varme 😊
      ØNSKER DEG MASSE GOD BEDRING❤

      1. Tusen takk, Mona Iren ❤️ Jeg har klart å snu litt nå… Har løftet på lokket og tenker litt mer muligheter, er jo normalt veldig løsningorientert. Men noen ganger godt å “grave seg ned” litt også. Gleder meg veldig til sola kommer! Ønsker deg en fin dag! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg