Pavlova tre dager til ende

Pavlova med juksekrem

Jeg LEKER ikke kakemonster når jeg først finner ei kake jeg kan spise. Du aner ikke hvor mange bursdager og selskaper jeg har vært nødt til å takke nei til bløtkaker og andre kremkaker, faktisk nesten alle kaker, siden tarmen slo skikkelig krøll på seg for mer enn 15 år siden. Det er ikke alltid enkelt å la de deiligste kremkakene passere forbi nesen. Men når alternativet er ufrivillig diare og vond mage, klarer jeg å være fornuftig nok til å takke nei. 

Men så fins det alternativer, da. Krem kan nemlig lages av plantebaserte produkter fra  både  soya, kokos og havre, og disse fås kjøpt i matbutikker. Det gjelder både vanlig krem og vaniljekrem. Det blir ikke helt det samme som ordentlig krem naturligvis, men juksekrem fungerer som et plaster på såret. En liten trøst. Den første pavlovaen dukket opp i Australia på 1920-tallet og er oppkalt etter ballerinaen Anne Pavlova. Tenk så mange som har spist pavlovakake etter det!

Jeg hadde litt å ta igjen! Ikke ballettdans, men pavlovakake! Vi laget pavlova til 17. mai. Bjørn hang med på pavlovaspisingen 17. mai, og det ble en voksen bit på 18. mai også, men så datt han av kakespisinga. Den mest soggy biten spiste jeg i går, og da tok jeg like godt resten av kaka. Da kunne jeg si meg fornøyd med pavlova tre dager til ende!

Liker du pavlova? Neste gang jeg skal lage denne kaka, skal jeg ta på mindre krem og mer bær. Og kanskje lage minipavlovaer, som vi kan spre krem og bær på til hver servering i stedet. 😀

Den siste biten av pavlovakaka

 

Nye innlegg fra bloggere om bloggtreffet – Oppdatert 15. mai 2023
Oppdatert liste over hvem som kommer på bloggtreffet – Oppdatert 8. mai 2023

 

Takk for at du kikket innom bloggen, og velkommen tilbake!
Del gjerne blogginnleggene med de du tenker kan ha interesse av å lese 🙂
Her er link til blogginnleggene på Facebook, og her er link til innlegg på Instagram (story)

 

25 kommentarer
    1. Pavlova er veldig godt, men det er 2 år siden sist jeg lagde det.
      Og da lagde jeg minipavlova. Veldig kjekt, for da spiser vi mindre 😉
      Lurer på om jeg skal prøve sånn krem som du lager, for vanlig krem blir fort ekkel for magen vår også ☺️

      1. Jeg ble så glad da jeg oppdaget at jeg faktisk kan spise denne alternative pavlovaen. Jeg har prøvd krem laget av både soya (alpro), havre (outly) og gryr. Den fra outly passer best for meg. Må få høre hvordan det går om du prøver. 🙂

      1. Pavlova er en super kake til 17. mai, både pga. smak og fordi man kan 17. mai-pynte den 😀 I Sverige ville det eventuelt blitt med blåbær og mango, hihi 😀

      1. Jeg hadde heller aldri bakt det, så for sikkerhets skyld kjøpte jeg ferdigpakke med marengsbunn. Funket bra, det. 😊 Hihi, kanskje mer akseptert å være kakemonster enn sjokolademonster 😀

    2. Pavlova er bare lekkert godt!
      Jeg skal lage minipavlova (tror jeg) til klubbdamene når juni kommer… og skal lage den laktosefri 🙂 Da kan jeg også nyte uten å få mageplager 🙂

    3. Lurt med mini pavlova ja Kari.
      Da kan du fylle på med så mye du ønsker av krem, bær og frukt!
      Veldig godt da.
      Jo mer bær og frukt jo bedre, synes no jeg! Ellers blir det fort litt for søtt for min smak!
      Kanskje vi skal teste det ut neste gang, etter Salat lunsjen? 😋😋

      1. Det blir minipavlova neste gang, og det blir faktisk allerede på tirsdag. Da har Bjørn bursdag,, og da blir det mer bær, og litt mindre krem. 😀 Klart vi kan ha pavlova på menyen når vi treffes, helst i stedet for salat… 😋

      1. Ja, supert med krem som jeg tåler, og alle andre tåler i tillegg! Jeg må bare passe på å ta den typen som ikke inneholder maltitol, for det lager også krøll i magen min.

    4. It looks very tasty 😋 and great you have found alternative ingredients that you can enjoy. Pavlova is a lovely dessert and yours looks like a work of art 🤗

      1. It was very tasty, however a bit soggy at the end. 😀 I made another one yesterday, as it was Bjørn’s birthday, and this time I made miniature pavlovas instead, in order not to get it all soggy for for day two and three (leftovers), hehe. We put on cream and berries at each serving instead. 😋

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg