Rett horisontlinje eller ikke?

Jeg prøver alltid å få en mest mulig rett horisontlinje når jeg tar bilder. Gjør du? I mitt hode blir det feil om horisontlinja (grenselinje mellom himmel og jord) heller mot venstre eller høyre. Jeg legger merke til det både på egne og andres bilder.

Dattera mi og jeg hadde en diskusjon om dette da vi satte oss ned på verandaen for å spise middag i går kveld. Jeg synes det er interessant hvor ulikt vi tenker.

 

De to nederste bildene er det dattera mi som har tatt. Det siste etter at jeg klaget på horisontlinja. Ifølge henne er det ikke lenger slik at det må være rett linjer. Bildene kan bli bedre uten. Hva mener du? Jeg ser jo også at det øverste av de to er finere og får frem stemningen bedre. 

Kanskje tar vi også bilder ut fra hvilken personlighetstype vi er? Både Thea og jeg har en ordenstype i oss i tillegg til en kreativ type, på ulike områder. Thea er imidlertid mye mer kreativ enn meg, mens det for meg er viktigere å ha orden i og på ting og tang. 

 

Takk for at du er innom og besøker bloggen min, og velkommen tilbake! 🙂

Her kan du like/følge facebook-siden til bloggen min: https://www.facebook.com/MEogMEning/

17 kommentarer
    1. Akkurat dette prøver mannen min å lære meg opp til, for jeg slurver med å ta bilder vannrett. Synes ikke slike ting er så viktig. Når jeg ser andres bilder tenker jeg ikke over det.

      Når mannen min viste meg to bilder jeg hadde tatt (et med rett linje og ett uten) så jeg jo forskjell jeg også 😊

      Ønsker deg en superfin mandags ettermiddag, og ei kjempefin og god uke ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    2. Jeg er litt håpløs på det jeg også…må inn og rett opp bildene om det blir for skjev horisont. Til og med når det er naturlig skjevt gjør jeg det, men ikke alltid..Må se naturlig ut ☺️

    3. Altså når det gjelder sånne motiv der havet er på bildet, så er jeg enig med deg om at jeg foretrekker den horisontale linjen rett. Jeg blir nesten litt sjøsyk hvis ikke hehe.. Men med andre motiv kan det være veldig kult med litt andre linjer.

      1. Ja, gjelder nok mest havet for meg også, men er vel i overkant opptatt av linjer i bilder. Kan bli lite kreative restultater av sånt. Hehe, ser for meg at du kan bli sjøsyk og svimmel av havet på hell 😀

    4. Jeg er enig med deg angående hotisontlinja. Den skal være helt vannrett, ja😀 Det har jeg i hvert fall lært på fotokurs også🤓 Og jeg retter opp det i redigering hvis jeg ikke har fått det riktig ved fotografering. Kan vel glippe noen ganger, men er veldig obs på det😅

      1. Kjekt å vite at du har lært det med vannrett horisontlinje på fotokurs. Det må da telle. 😀 Hehe, retter også opp når jeg redigerer, men kan bomme med et par grader. 😅

    5. Hvis horisonten ER selve bildet, synes jeg også det er viktig.🤗👌🏻
      Men hvis det egentlig er noe annet i forgrunnen som er selve motivet, synes jeg ikke det gjør noe om horisonten bak ikke er vannrett.😅

    6. Jeg er opptatt av at horisonten skal være ben ja… og det bildet som er på skeiva, da skjer det noe med meg heheheh Nydelig første bildet ditt !

    7. Er nok som deg, horisonter vil jeg ha rette, for oftes…eller det kan også være en vertikal linje som må være rett. Men skal en ha fram en bestemt følelse er det andre ting som gjelder. Men det kan kanskje ha med personlighetstyper, som du skriver. Syns det er artig å se på bilder, tror kanskje at alder kan påvirke…ser at i dag er ikke layout så grafisk som tidligere, for eksempel. Artig å diskutere slikt, ta ting under lupen 🙂

      1. Hehe, jeg kan også se på andre linjer, også vertikale. Etter som… 😀 Ja, kan være litt å lære om man velger å “ta ting under lupen”. 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg