Såper og blogg

Fargerike bloggere på bloggtreff i Trondheim, juni 2023
Blogger Monica kom for sent til å være med på gruppebildet på treffet, så hun fikk sitt eget bilde!

På denne siste søndagen i januar, har Frodith valgt HOBBY som tema for oss som hopper når hun sier hopp, og finner skriveinspirasjon i hennes liste med januar-moro. Jeg kunne sikkert fylt opp mange sider rundt temaet hobby, for jeg har hatt mange hobbyer gjennom tidene, og har noen enda også. 😀 Jeg nøyer meg imidlertid med å ta med noen bilder fra en av mine gamle hobbyer i tillegg til bilder fra bloggtreffet i sommer. Blogg er min hovedhobby.

Da jeg gikk på ungdomsskolen hadde jeg lagt bort en del av de gamle hobbyene jeg hadde tidligere. Nå ble det etter hvert såpesamlingen som fikk mest oppmerksomhet. Jeg brukte mye av lommepengene mine på å kjøpe såpestykker, og til jul og bursdager var det såper som stod øverst på ønskelisten. Jeg fylte etter hvert opp to store kommodeskuffer med såper.

Interessen for såper fortsatte på videregående, og etter hvert fikk jeg en pensjonert snekker i nabolaget til å lage et fint utstillingsskap for alle såpene mine. Gjett om det luktet godt av såpeutstillingen på rommet mitt! På min første interrailtur åpnet det seg nye markeder. I utlandet hadde de mange flotte såpestykker, og jeg kom hjem med ryggsekken full av såper. Jeg husker at jeg undret meg over at de ikke hadde så fine såper i Frankrike og Jugoslavia.

Dette var før flytende såpers inntog. Såpestykkene ligger i dag godt bevart innpakket i plastfolie i esker i boden. Alle 400. Jeg ga dem egentlig bort til døtrene mine da de var små, men de har nok ikke samme “passion” for såper som jeg hadde. 😀 Såper var forresten noe som vi likte å se på i gamle dager også, altså såpeserier. Er det noen som husker TV-serien Dynastiet fra 80-tallet? Serien om den styrtrike Carrington-familien, hvor intriger, drama og sex var hovedingrediensene?

Kombinasjonen blogg og såper fikk meg til å tenke på at en eller annen TV-produsent burde tatt tak i idéen om å lage en serie om bloggere! Ikke influensere eller rosabloggere, som kanskje ikke blogger en gang, men virkelige mennesker som lever liv de fleste kan relatere seg til. Det er mange dyktige bloggere både på blogg.no og på andre bloggplattformer. Et konsept som “Hver gang vi blogges” eller “Bloggernes liv” burde kunne inneholde mye spennende og interessant. Ikke sant?

Såper i lange baner

Jeg husker fortsatt hvor jeg har kjøpt mange av såpene og hvem jeg har fått dem fra. Såpa fra Yves Saint Laurent fikk jeg av tante Gro i julegave, og Starwars-roboten R2-D2 fikk jeg av min gamle klassekamerat og nabo Per Sundnes. 

Såpeutstilling

Den tykke anda fikk jeg av min gamle Bodø-kompis Tom Rune, og den lille brune såpekula som ser ut som en karamell, kjøpte jeg på Harrods i London.

På bildet under ser du ei genial såpe. Slankesåpe! – Som blir mindre og mindre hver dag, bare fordi man bruker den. Såpa Pears i gul eske fikk jeg tilsendt av en en brevvenn i India. Hotellsåpa i grønn eske fikk jeg sendt i posten fra gudmor Astrid da hun kom hjem fra ferie i Jerusalem. Slik kunne jeg fortsatt. 

En del av såpesamlingen

 

Takk for at du er innom og besøker bloggen min, og velkommen tilbake! 🙂
Her kan du like/følge facebook-siden til bloggen: https://www.facebook.com/MEogMEning/

 

14 kommentarer
    1. Utrolig mange såper!!! 😀 Og ser det er slankesåper og annet rart også 😀 Blogg er en gulle-god hobby. Den fører med seg så mye annet fint også, og andre hobbyer 🙂

      1. Jepp, en grei samling 😀 Såper for enhver anledning, ethvert behov… 😁 Oh yes, bloggverden byr på mer enn skriving. 😉

    2. For dn nydelig gjeng! Superglad jeg ble invitert inn i varmen deres❤️ det har betydd så mye.

      Såper: å jeg husker! Er det ikke noen «muppets» der bak? Jeg kjenner igjen grisadama og frosken. Så kult at du har dem ennå!

      1. Ja, fantastisk flokk, og veldig artig at vi ble en sammensveiset gjeng allerede fra starten. ❤️
        Hehe, Kermit og Miss Piggy er en selvfølgelig del av såpegjengen (og Muppet-gjengen)! 😀

    3. Du gode min, det dufter såpe helt hit. Så artig samling. Den må du ta vare på videre for i dag er det ikke mye såpe. jeg har forsøkt å skjære i såpestykker. Det duftet også godt. Ha en fin dag. Klemsiklem:)

      1. Hihi, så artig at du tar inn såpeduftene mange mil sør! Jeg har ikke hjerte til å kaste dem, og ikke til å bruke dem heller… Mine såper lukter fortsatt godt, siden de har vært godt pakket inn i plastfolie. Det var mest fordi jeg måtte “skjerme” meg litt for såpelukta på rommet mitt da jeg var ung, og glasskapet var jo ikke helt tett. 😀 Fin dag til deg også! Klem ❤️

    4. I remember your glass cupboard with all your lovely soaps.😊 It’s lovely that you still have them.

      1. Wow, do you remember it? I don’t know where it ended up, probably got lost when I moved from home, but I still keep the soaps. 🤗

        1. Yes I remember seeing it, and it packed full of soaps, think there maybe a photo somewhere too 🤗

          1. I remember having a picture of the cupboard of glass and wood (birch) too, but I couldn’t find it. Just an older picture, and I will send it to you. 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg