Skal det være en føflekkdrink?

Skal det være en føflekkdrink?

Legen kom mot meg med et lite glass i hver hånd. Skal det være en drink? De to toppede glassene kunne til forveksling se ut som små shot-glass. Innholdet var blankt og litt grumsete, og sannelig så de ut til å inneholde en kirsebær i bunnen av hvert av glassene. Legen kunne like godt ha spurt om det skulle være en føflekkdrink, for det var akkurat det det var, med en blodbesudlet føflekk i hvert glass.

Det er noen dager igjen til Halloween, men det skulle ikke forundre meg om hun tenkte noen skumle tanker. Legen hadde tatt seg god tid da hun stakk, skar og deretter sydde igjen de to gapende sårene etter føflekkene hun hadde fjernet fra ryggen. Jeg begynte nesten å lure på om hun la inn monogrammet sitt i korssting. Da ville i alle fall stingene sitte, og ikke lage stygge arr på ryggen i ettertid.

Mens jeg lå på magen og siklet, og samtidig som legen broderte, fikk jeg fortalt henne at jeg undret meg litt over at formen hadde vært verre den siste uka, at jeg var usikker på om det var PEM eller om det kunne ha noe med Sarotex å gjøre. Det er ikke uvanlig at jeg blir i dårligere form etter at jeg har gjort mer og overprøver kroppens tålegrense. Nå hadde jeg imidlertid også fått en tanke om at medisinen jeg har tatt forebyggende mot migrene, kunne ha noe med siste ukes ekstra dårlige form å gjøre.

Det var nøyaktig ei uke siden jeg tok min siste Sarotex. Da hadde jeg bestemt meg to – tre uker i forveien for at jeg ville seponeres disse pillene. Jo, jeg hadde hatt mindre migrene etter nyttår, altså etter at jeg begynte med legemidlet, men jeg hadde i tillegg hatt stor vektøkning. Det likte jeg ikke, hverken av fysiske eller komfortmessige grunner. Det kunne også blitt dyrt å fortsette slik, siden jeg hadde begynt å vokse ut av alle klærne mine. Og jeg hadde ekstremt lite lyst til å dra på shopping.

Piller til glede og besvær

Legen kunne bekrefte at man skal trappe ned bruken av dette legemidlet langsomt, bl.a. for å unngå hodesmerter og andre reaksjoner i kroppen. To uker er da tydeligvis ikke langsomt nok, slik jeg trodde. Alle de ekstra symptomene som jeg kjenner på nå, er nok en slags abstinenser, fordi kroppen har blitt vant til medikamentet. Fy, så skummelt! Jeg vet godt at alle medisiner har bivirkninger, men dette synes jeg er skikkelig ille. Spesielt med tanke på at det er mange som går fast på dette legemidlet. Det er som om man blir straffet fordi man våger å avslutte bruken av det. Som legen sier, blir det jo slik at man må gjøre prioriteringer. Sånn er det alltid. 

Jeg nevnte noen av symptomene jeg har for tida, bl.a. om influensafølelse avec. Jeg har nemlig ikke pleid å være så svimmel, trøtt og rar i formen som nå, og i tillegg uvel til stadighet. Jeg tror forresten hun stusset litt da jeg sa uvel. Da hun la til at magesmerter var vanlig etter å ha sluttet med Sarotex, også svie i magen, ble jeg oppmerksom. For smerter i magen har jeg hatt mye av siste uka, både med og uten sjokoladespising (som du kanskje leste om HER).

Bortfall av følelse i kroppsdeler har vært oftere siste uka også. Jeg kom ikke på å si fra om dette til legen. Verst er dette når munnen og tennene gradvis dovner bort og jeg ikke har kontroll på hvor teen jeg drikker, havner. Når så den ekle følelsen av å dovne bort og ved berøring ikke kjenne stedet som er “borte”, går over etter 10 – 20 minutter, avblåser jeg tanker om tilkalling av ambulanse. 

For de som lurer, kan jeg nevne at jeg startet med å redusere fra tre til to piller per kveld, og etter ei uke gikk jeg ned til én pille per kveld. Det var først da jeg sluttet å bruke Sarotex i sin helhet at jeg fikk bivirkningene av å ha avsluttet bruken. Nå gjenstår det å se hvor lenge disse abstinensene varer. Fordelen med å ikke orke annet enn å ligge på sofaen, er at stingene etter legens syseanse ikke blir strukket hit og dit, slik at det av denne grunnen er større sjanse for at monogrammet forblir pent.

 

Takk for at du er innom og besøker bloggen min, og velkommen tilbake! 🙂
Her kan du like/følge facebook-siden til bloggen min: https://www.facebook.com/MEogMEning/

14 kommentarer
      1. Ja, man må faktisk “regne med” bivirkninger. En dyktig overlage sa en gang til meg at “det er alltid bivirkninger med medisiner”, og det skrev jeg meg bak øret. Takk ❤️

    1. Litt slik at ingenting er galt uten at det også er bra for noe. Men fryktelig ekkelt om dette er bivirkninger… men også bra, for da er det tablettene som har gjort at du har følt deg så elendig. Stor klem og bli-bedre-ønsker fra meg <3

      1. Ja, jeg tenker at det er bra at det faktisk er noe utenfor meg selv som er årsaken. En liten trøst, om ikke annet, og det går seg nok til. Tusen takk ❤️

    2. Tenker du trapper ned altfor fort. 3 måneders periode for hver reduksjon ville kanskje fungere bedre. Vurder dét en annen gang, så håper jeg noe retter seg for deg nå 🤞.

      1. Åååh, da har jeg nok vært i overkant optimistisk da jeg la opp min plan for seponering. Skulle nok gjort noen forundersøkelser. Men nå er det gjort, brått og brutalt, og jeg får bare holde ut i stedet for å gå tilbake… Tusen takk for kloke tanker og input! ❤️

      1. Hehe, korsstingene gror fint mens jeg slapper av i gode stillinger 😃 Og lurer på når karusellen stopper 🤗 Takk-takk 😊

    3. Ja, sarotex gir vektøkning… kjedelig med alle disse bivirkningene… Jeg har måtte starte opp igjen med Lyrica – og øker dosen sakte men sikkert – trasig men slik er det… den har også en tendens til vektøkning i bivirningene – så jeg må passe på… ikke enkelt…

      Godt å få fjernet føflekker – det er viktig!

      Lag deg en fin fin torsdag 🙂

      1. Har etter hvert skjønt at mange har vektøkning som bivirkning av Sarotex. Lyrica har jeg ikke erfaring med, men har skjønt at det også kan hjelpe på smerter/nervesmerter. Det blir jo stadig en avveining. Ja, noen føflekker må fjernes. Jeg tror ikke mine er maligne, men greit å få sjekket det. Takk, og lag deg en flott torsdag du også! ❤️

    4. glad everything went well with your mole removal. It’s good to get it done. Had a 3 day migraine this week, don’t know how I’d cope without triptans. I was offered migraine prevention awhile ago but didn’t take them. There are always some side effects with all meds and some medicines interact with others so it can be hard to know what’s causing symptoms. Hope you start feeling better now you’re not taking them.

      1. Yes, and it felt good to get rid of the moles, but it takes a while for the scars to heal, obviously. Sorry to hear about you three day migraina! I’ve been okay since I stopped taking the Sarotex, just managed on paracetamol, but the side effects persist… Obviously, I should have stopped taking them at a much slower speed, and according to my P.E. but I will just have to endure and see how it goes now. I hope the side effects with your tripans are not too bad!

        1. the triptans are the only thing that will take away my migraine, painkillers like paracetamol do not work. the only side effect is a bit of nausea which I can live with once the pain is gone. hope you’re feeling better soon 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg