Sjokolade som reparerer magen

Fins det sjokolade som reparerer magen? Som tar bort magesmerter og gjør at tarmen begynner å fungere som normalt igjen? Det skulle man ikke tro, men det er faktisk akkurat det jeg erfarer! Tidligere har jeg kommentert det for tøys og tull etter at jeg har holdt opp med sjokolade, blitt dårligere i magen, og deretter bedre etter å ha begynt å spise sjokolade igjen.

Det ble i overkant mye sjokolade, donuts og churros mens jeg var i Spania i høst. Jeg har en kronisk betennelse i tarmen med det medisinske navnet ulcerøs colitt. Den er også kjent som lillebroren til Crohns sykdom. På samme måte som betennelsen for Crohns i perioder kan være ille, kan man ha både smerter og betennelser for ulcerøs colitt være alvorlige i mage og tarm. Noen må operere. Jeg sa en gang for lenge siden at “jeg skulle ønske at jeg ikke tålte sjokolade”. Det gikk troll i ord, for noen få år senere, og etter store problemer med mage og tarm, fikk jeg diagnosen ulcerøs colitt. Dermed ble det en brå slutt på sjolokadespising og andre gode ting som tarmen min laget mye krøll på grunn av når jeg spiste bestemte matvarer.

Det rare er at jeg ved et par anledninger i det siste har syntes jeg har tålt sjokolade ganske greit. I alle fall ikke blitt så dårlig av det som mens betennelsen har vært skikkelig ille. Men i tillegg har jeg følt at jeg har blitt enda dårligere når jeg har sluttet å spise sjokolade igjen. Det er som om disse små sjokoladetrollene som kalles naturlige tarmbakterier, protesterer vilt og lager problemer for meg, for å lure meg til å spise sjokolade igjen!

Siden jeg har hatt vond og trasig mage og tarm siden jeg avsluttet Spania-oppholdet med noen donuts, mer nøyaktig åtte stykker… (Tok visst feil av en pakke med to og åtte!) har jeg hatt vondt og magen har vært helt umulig. Nærhet til et toalett har vært påkrevd. Men det var da jeg sluttet å spise sjokolade, ikke da jeg spiste sjokolade, at det begynte å bli smertefullt…

Etter gårsdagens inntak av sjokolade, det tok ikke mer enn 15-20 minutter før sjokoladen virket. Jeg var selvsagt ikke helt god i magen med én gang, men merkbart bedre i alle fall. Da hadde jeg i forholdsvis sakte tempo inntatt 80 gram Smash. De neste 80 grammene følte jeg meg trygg på at jeg kunne innta i raskere tempo. Deretter hadde jeg en liten pause på et par timer før jeg tilførte mage og tarm mer. I sjokoladepausen, altså pausen mellom sjokolade 1 og sjokolade 2 var det Bjørns lasagne som stod for tur. Den er det også verdt å sette av plass i magen til! Oppskriften på den finner du for øvrig HER, og kan anbefales også om du har mageproblemer, evt med mindre ost. 

Utover kvelden med “Skal vi danse” holdt det med ca 80 gram sjokolade av typen Stratos med salty caramel. I visshet om at dette ville gjøre godt for mage og tarm, tenkte jeg det var like greit å kaste innpå litt “topping” i magen til lasagnen, for om mulig å få raskere og dermed bedre effekt. Den siste halvdelen av Stratosen tok jeg sammen med morgenteen i dag.

For ordens skyld kan jeg legge til at jeg ikke har økt på med de ordinære medisinene mine for ulcerøs colitt. Dette for å utelukke eventuelle feilkilder under sjokoladiseringen. 

Kunne du også benyttet deg av denne “resepten”? Og tror du den kan ha god virkning på lang sikt? Jeg tviler egentlig på at det er en suksessoppskrift, ei heller på meg. Det er imidlertid besnærende å leke med tanken, for totalt usannsynlig er det jo ikke! 😃 

Om du tror det eller ikke, og kanskje uansett grunn, har jeg betraktelig mindre smerter i magen i dag. Kanskje er de små sjokoladetrollene tilfredsstilt. Formen er dessverre ikke bedre, men det går seg nok til. 🤗

Det var forresten samboeren min som kjøpte inn to store sjokoladeplater til meg da han var ute og handlet. Han er ikke like glad i sjokolade som meg. Om jeg tilbyr han, sier han bare nei takk, fordi han har snus. Det høres veldig merkelig ut at noen vil foretrekke snus fremfor sjokolade, synes jeg.

 

Takk for at du er innom og besøker bloggen min, og velkommen tilbake! 🙂
Her kan du like/følge facebook-siden til bloggen min: https://www.facebook.com/MEogMEning/

8 kommentarer
    1. Jeg kunne definitivt aldri byttet bort sjokolade mot snus!😨
      Interessant det du forteller her.
      Kanskje magen liker det den er blitt vant til å spise?🤔 (Selv om en del ting bare IKKE går)
      Uansett er det jo sannelig ikke så dumt å kunne spise sjokolade.🥰🤩

      1. Hehe, jeg hadde aldri i verden gjort et slikt uforstandig bytte heller! Hihi 😉 Jeg tror forresten du har veldig rett i at magen liker det den har blitt vant til. Kanskje er det akkurat disse søte tarmbakteriene som har formert seg helt ut av proporsjoner som tar vare på sine egne… 🤩

    2. Chocolate definitely makes us feel better, a comforting friend when we need it. I think that is your sign to keep having your chocolate if your stomach is happy 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg