Skambud / Ridiculous bid

Norsk / English

Hagen vår / Our garden

Vi har fått et bud på huset vårt, men det er et skambud, som vi velger å ikke ta seriøst. Vi ble faktisk ganske provosert, siden vi opplever det som temmelig respektløst å by 1,4 millioner under prisantydning. Respektløst ovenfor oss som husselgere og våre forventninger, men samtidig ovenfor megleren og meglerfirmaet også, som har gitt oss salgsgaranti på langt mer.
We have got a bid on our house, but it’s a ridiculous bid, a disgracefully low offer, which we choose not to take seriously. Actually we were quite provoked when we received it as we consider it to be rather disrespectful to bid 1,4 million below the estimated price. Disrespectful to us selling the house and disrespectful to the real estate agent and his company which has given us a sales guarantee of far more.

Budet blir selvsagt avvist. Jeg har ikke lyst til å selge til noen som ikke verdsetter det flotte huset vårt mer enn som så. Jeg tenker at ikke bare er dette et skambud, men langt under pari for hva som er normalt. Jeg har aldri hørt om at noen har lagt inn et så meningsløst bud på en bolig tidligere. Han må tro vi er klin kokos.
Naturally, we will reject the bid. I do not want to sell our house to someone who does not value our beautiful house more than that. I think this is not just a ridiculous bid but way below par for what is normal. Actually, I have never heard of anyone giving such a pointless bid on a residence ever before. He must be thinking we are raving mad.

Samtidig som vi velger å ikke ta denne budgiveren seriøst, kjenner jeg at skambudet gjør noe med meg. Jeg har vært skikkelig matt og energitom etterpå. Og jeg tror ikke det bare er på grunn av den lille turen opp i hagen for å plukke rips. Mens jeg høstet inn de røde, deilige bærene, tenkte jeg at denne frekke fyren sannelig ikke skulle få kloa i ripsene mine! 😀 Han kan bare glemme å komme med flere bud! 😀
At the same time as we choose not to take this bidder seriously I can feel it in my guts that his ridiculous bid does something to me. I’ve been feeling really tired and drained of energy since we received the bid. And I do not think it’s due to my little trip up in the garden to pick redcurrants. While I was harvesting those delicious redcurrants I thought to myself that this rude guy would definitely not get hold of my redcurrants! 😀 He is better off not coming up with another bid! 😀

Ripsene mine / My redcurrant

Men hva om denne budgiveren er en strateg og synes at han selv er veldig smart? Hva om han egentlig er villig til å legge inn prisantydning for huset, men har en plan om å prøve seg frem med lavere bud. Kanskje tenker han at han kan få huset mye billigere uten at andre eventuelle interessenter byr over?
Nevertheless, what if this bidder is a strategist who thinks of himself as very clever and smart? What if he is actually able to pay the estimated price for the house but his plan is trying his hand at a lower bid. Maybe he is thinking and attempting to get the house much cheaper without giving other potential buyers the chance to make a bid that is higher than his?

Det er nemlig slik at det første budet må stå til klokka tolv dagen etter annonsert visning. Det er visning om tre dager, og da må budet hans stå til dagen etter. Muligens regner han med blankt avslag på budet han la inn nå i helga, og det gir han mulighet til å legge inn nytt bud med tidligere akseptfrist. Dvs. at han kan legge inn nytt bud med svarfrist før visning. Da vil de som tenker seg på visning om tre dager, ikke ha sett huset enda, og ikke være aktuelle for å by over han.
The thing is that according to real estate rules the first bid must stand until midday on the day after the announced the house viewing (AmE: Open house). There will be a house viewing in three days, so his bid needs to stand until the day after. It is possible that he thinks we will give a flat refusal to the offer that we got two days ago, and this would give him the opportunity to hand in another bid, only this time with an earlier acceptance deadline. Ie. he can submit a bid that we may have to give a response to before the house viewing. And if there are people who intend to come to the house viewing they will not yet have seen the house and hence possibly not be in a position to outbid him.

Da budet til denne interessenten kom, tenkte jeg å avvise det tvert. Men nå lurer jeg på om det er smartere å la det ligge til etter visningen, til budfristen hans går ut. På den måten slipper vi å få flere skambud i løpet av uka, og vi åpner for at det kan komme flere på banen til å gi bud dagen etter visning. Helgas budgiver er garantert interessert i å kjøpe huset, men utspillet er nå vårt. Med mindre han leser bloggen min… 😀
When the offer from this potential buyer came I immediately thought of rejecting it straight away. But now I’m wondering if it would be smarter to leave it until after the house viewing, until his bid deadline expires. Thus we may avoid getting more ridiculous bids during the week and it opens up to more potential buyers to bid the day after the house viewing. This weekend’s bidder is guaranteed to be interested in buying our house, but now the initiative is ours. Unless he is reading my blog… 😀

Jeg ligger mye og hviler når jeg er utmattet og sliten, og jeg tenker mye. Det er kjedelig å ikke være i form til all mulig aktivitet, men i ME-feberen kan jeg faktisk få noen idéer som lyn fra klar himmel. Har jeg tenkt riktig nå? Hva tror du?
Whenever I’m tired and drained of energy I need to rest. So I rest a lot, and I do a lot of thinking. It’s really boring not to be up for all kinds of activities. Anyway, when I’m bedridden in the ME fever I sometimes get ideas just out of the blue, as if they were sent to me for a reason. What do you make out if it? Could I be right?

Rips i fjor, rips i år… / Redcurrant last year, redcurrant this year…

HER finner du det første blogginnlegget om hussalget vårt.
You can read my first blog post about us selling our house HERE.

12 kommentarer
    1. Don’t take it personal, som Hillary Clinton sa😅Det er lov å prøve seg, selv om det er fryktelig irriterende for selger å få et så lavt bud! Tror ikke det er fordi han synes huset ikke er så verdt så mye som prisantydning! Bare vær tålmodig, du får nok solgt det vakre huset ditt til en god pris. Lykke til!

      1. Hahaha, ja, du har nok rett 😀 Og det er absolutt lov å prøve seg. Jeg er nok bare litt for glad i huset til å se det bli solgt for en lusepris 😉 Jeg skal være tålmodig, og den rette kjøperen kommer nok. Det kjørte nettopp en stor suv oppom for å kikke på huset nå. Kanskje han kommer på visning… 😀

    2. Følg magefølelsen, og vær tålmodig så får dere nok det dere ønsker.
      Så langt under takst er det ikke vits i å la det gå for, det er min mening 😀
      Lykke til! Og ha litt is i magen 😉

    3. Her i byen selges hus nå for mange hundretusen over prisantydning. Det er litt mangelvare på hus. Det bygges så sykt mange leiligheter.
      Da jeg kjøpte leiligheten min, bød jeg 500 000 under prisantydning. Etter en måned ringte megleren og sa at hvis jeg betalte 100 000 mer, så skulle jeg få tilslaget. Leit for hun som solgte, som måtte så mye ned i pris, men jeg var jo glad selv, selv om jeg da hadde 100 000 kroner mindre å rutte med enn planlagt. Det gikk akkurat, liksom.
      Dere får ha is i magen, og vente til flere kommer på banen ♥
      Masse lykke til ♥

      1. Interessant å høre at husene i byen din går for mye over prisantydning! Det bygges utrolig mange leiligheter i Trondheim også. Jeg fatter ikke at det er behov for alle, og at det ikke blir mangelvare på hus etter hvert. Men utbyggerne tjener nok mer på leilighetsbygg, og til syvende og sist er det markedet som bestemmer. Vi skal selge først, og så får vi se hvor mye vi har å rutte med etterpå. Heldig at du fikk tilslaget, selv om du måtte opp i pris på din. Tusen takk ♥, det kommer kanskje noen på banen til høsten…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg