Slapp uten sjokolade / Fatigued without chocolate

Sjokoladeavrusing / Chocolate detoxification

(English further down)

I forrige innlegg skrev jeg litt om sjokolade og vitaminer, og at jeg er en ekte sjokoholiker. Om du ikke fikk med deg innlegget, kan du lese det HER. Nå er jeg imidlertid på avrusing. Har vært det i fire dager. Det vanskeligste var ikke å bestemme seg, men å begynne å oppføre meg som at jeg virkelig mener det, ovenfor meg selv!

Det du ser på bildet i sofaen ovenfor, er godteri og snacks for én dag. Det hadde kanskje gått bra om jeg hadde klart å begrense meg til én fråtsedag i uka, men slik fungerer det ikke. Derfor er det nå full stopp! Jeg er på avrusing! Sukker- og sjokoladeavrusing.

Jeg har hatt “craving” og fryktelig lyst på mer sjokolade siden helga. Men siden skapene i huset er tømt for fristelser, og formen ikke har tillatt meg spaserturer til butikkhyllenes fristelser, har det gått greit å “avstå” fra påfyll av sjokolade. Litt verre er det med kroppen og dens respons. Her har ikke avrusingen gått smertefritt.

Jeg har vært mye mer slapp og energiløs enn jeg pleier å være. Jeg har ikke hatt ork til noe som helst etter sjokoladeslutten. Det kan kjennes ut som kroppen min prøver å lure meg til å gjenoppta sjokoladespisingen. Jeg er overbevist om at det er tarmen min som roper til meg at den savner søtsaker, og at kroppsmaskineriet mitt derfor er satt i dvalemodus for en periode. En stund trodde jeg at det var koronaviruset som hadde tatt bolig i meg, men så kom jeg på at jeg har hatt denne reaksjonen tidligere når jeg har vært på avrusing fra sjokolade. Jeg har dessuten hatt ganske mye vondt i magen, og det tilskriver jeg tarmens endeløse masing om påfyll av sjokolade.

Det er kanskje flere enn meg som har trøstet seg med sjokolade og andre søte fristelser i disse karantenetider? Det går sikkert helt fint om du bare skal være hjemme i noen uker. Siden jeg har ME, er det imidlertid en ganske “normal” tilværelse for meg å være hjemme mesteparten av tiden. Det mest energikrevende eller slitsomme jeg har vært med på denne uka, var en kjøretur, som passasjer. Jeg var med dattera på øvelseskjøring. Hun begynner å bli en skikkelig flink sjåfør nå, og jeg slapper godt av i passasjersetet.

Jeg har hørt og lest om flere som har ME som rapporterer at de har et enormt søtsug, og at de fyller på for å få litt mer energi. Det kan nok virke der og da, men blodsukkeret og formen kan bli veldig ujevn. Jeg tenker at man kan ha mer jevn energi om man klarer å være helt sukkerfri. Kanskje blir jeg i bedre form om jeg klarer å være “avholdende” inntil kroppen min har vent seg til et kosthold uten sukker og karbohydrater. Jeg er motivert!

Før avrusingen startet, ble jeg invitert med på bar-runde/sjokolade-runde hjemme. Første spørsmål førte meg til soverommet, hvor det var én stk til hver av oss, ut fra “behov”! 😀

Én til hver av oss / One for each of us

English:

In my previous blog post I wrote about chocolate and vitamins and how I became a chocoholic. If you missed this post you can read it HERE. Now, however, I’ve come to terms with the fact that I need to “detoxify”. I’ve been off the chocolates for four days. The hardest part was not to make up my mind but to start behaving as I really meant it, to myself!

What you see in the picture on the couch above is enough chocolate and crisps for one day. I might have been okay if I had been able to limit myself to eat this much once a week, but it doesn’t work that way. Therefore it’s now full stop! I’m on detoxification. From sugar and chocolate.

I have had cravings and been missing chocolate all the time since last weekend. Anyway, as there are no more temptations left in any of the cupboards in my house, and because I’ve been too fatigued to be able to walk down to the shop to buy more it has actually been okay to refrain from eating chocolate. However, the respons from my body has been quite awkward. The detoxification has not been just as smooth.

I have been feeling fatigued and lacking energy more than usually. I haven’t been feeling up to anything at all since the end of the chocolate. If feels as if my body is trying to trick me into resume chocolate eating. I’m convinced that it is my gut calling out for me to understand that it misses the sweets and that my body has been put into a state of hibernation for a period of time. For a while I thought it was the corona virus that had decided to take advantage of my body as a dwelling, but then I remembered that I’ve had this reaction earlier when dropping chocolate from my diet. I’ve also had quite a lot of stomach ache, which I blame on my gut’s endless nagging about refill of chocolate.

Perhaps some of you have been treating yourselves to chocolate and other kinds of sweet temptations during the quarantine times as well? I think that’s perfectly okay if you are stuck at home for a few weeks. Yet, because I have ME/CFS staying at home most of the time is just an ordinary life. The most energy demanding or tiring thing I’ve done this week was to go for a car ride, as a passenger. I took my daughter for driving practice. She is a very clever driver by now and I feel quite relaxed sitting beside her.

I’ve heard several other people with ME who report that they have a sweet tooth, and that they eat sweets to gain more energy. It may work for a little while. Nevertheless, I think the blood sugar and energy level become very irregular og imbalanced. It might be easier to keep up a balanced level of energy if you are able to resist all the sugary stuff. Maybe I’ll feel more energetic or at least better balanced if I manage to stay “abstinent” until my body has grown accustomed to a diet free of sugars and carbohydrates. I’m motivated!

Before the detoxification started I was invited to a bar round/chocolate round at home. The first question led me to the bedroom, in which there was one for each of us, based on our “needs”! 😀

2 kommentarer
    1. Lykke til med “avrusning”.😊
      Det er ikke lett , men verdt et forsøk.
      Vi prøvde oss etter nyttår, men det gled sakte men sikkert over😁

      1. Tusen takk 😊 Jeg hadde “stø kurs” i nesten ett år, frem til jul, men etter det har jeg vært “på kjøret”. Men det fine er jo at det stadig kommer flere sjanser! Både for meg og for deg 😄😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg