Søppel-ekskursjon

Bilde av meg på søppel-ekskursjon. Bjørn fotograferer fra stuevinduet.

Søppeltømming kan fort bli til en ekskursjon. Derav overskrifta søppel-ekskursjon. En slik ekskursjon kan være energikrevende og tidkrevende, og kanskje må man sette av hele dagen til prosjektet. Det var i alle fall det som skjedde meg her om dagen. Nå skal det innrømmes at det ikke er så ofte jeg går ut med søppel, siden jeg har en samboer som er ivrig etter å få frisk luft.

En ekskursjon er per definisjon en mindre utflukt eller reise med en faglig målsetting. Nå var ikke dette akkurat noe som skulle foretas i undervisningsøyemed eller som en del av et vitenskapelig arbeid, men jobben krevde forarbeid og etterarbeid i tillegg til selve utflukten, altså turen ut. Ikke ut av et klasserom, men ut av huset. Turen hadde unektelig en betydelig faglig målsetning, siden nødvendigheten for å sortere søppel i papir-, plast- og restavfall har blitt påfallende nødvendig. Jeg bestemte meg videre for å ta en titt på glassavfallsdunken, slik at jeg er kjent med hvor åpningen til denne er ved en eventuell senere søppel-ekskursjon.

Som kjent består en ekskursjon som regel av flere personer sammen. Siden mine lange (not!) armer hadde plass til alle poser og beholdere som skulle ut, valgte jeg å stasjonere samboeren i sofaen. For nå var det virkelig min tur til å bære ut søppel. Imidlertid fikk han være med på deler at eksursjonen fra stuevinduet, for om ikke hadde jeg ikke kunne kalt dette en ekskursjon.

Da jeg hadde fått plassert både plastavfall og papiravfall i de respektive beholderene, var det restavfallsposenes tur. Vantro oppdaget jeg at nøkkelen min ikke fungerte på de grønne lokkene på denne nedre delen av ekskursjonsområdet. Restavfallet måtte derfor bli med tilbake opp til øvre del av ekskursjonsområdet, utenfor blokka vår. Det ser kanskje ut som jeg trener for å bli flink i “melkespann” på bildet over, men det er faktisk bare litt oppgitt gestikulering, som følge av at jeg måtte bære posene oppover igjen.

Da jeg kom inn igjen etter den vellykkede ekskursjonen, oppdaget jeg at jeg hadde glemt å bære ut de visne rosene, samt søppel fra badet. Jeg er ikke tilhenger av utsatt behovstilfredsstillelse, så i stedet for å vente med dette avfallet til en eventuell senere ekskursjon, labbet jeg ut med posen og fikk låst opp et grønt lokk utenfor og puttet den inn i dette hullet.

Alt i alt har jeg nå skaffet meg førstehånds erfaring innenfor håndtering av avfall her i nærområdet. Dette hadde jeg ikke klart uten å ha invitert meg selv ut på denne ekskursjonen. Vi har bodd her i ett år nå, så det var kanskje på tide. Jeg er fullt klar over mine begrensninger, men nå har jeg også fått belyst mulighetene innenfor begrensningene. En ekskursjon består, som tidligere nevnt, av et forarbeid, selve utflukten og et etterarbeid. I etterarbeidet mitt inngikk plassering av nye poser i avfallsdunker inne, tedrikking, og refleksjoner i hvilestilling på sofaen.

Nedenfor finner du er par bilder av selve ekskursjonsområdet. 

Nedre del av ekskursjonsområdet
Øvre del av ekskursjonsområdet

Kjedelige bilder, sier du? Intetsigende? Er fullstendig enig i det, men så var dette også en kjedelig ekskursjon. Hvis du i tillegg synes at dette var kjedelig å lese, vil jeg få utfordre deg til å foreta din egen søppelekskursjon og skrive noe morsommere om denne. Jeg skal med glede publisere teksten din som et gjesteinnlegg! 😀

Takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake! 🙂 

14 kommentarer
    1. For et styr.. og de boksene tok seg virkelig ikke ut. Takke seg til gamle dager da man hadde søppelskur og boder, de boksene der ser jo ut som transportaler inn i en syntetisk framtid 😂 kos deg heller med te neste gang 😜👍🏾

      1. Nei, boksene er ikke så fine, men praktiske på den måten at søppel blir gjemt under bakken i store containere 😀 Sjelden det ligger masse søppel strødd rundt om her også, slik det gjerne gjør i søppelskur. Har kan man jo bli “ferska” om man prøver å lure seg til å sette fra seg en pose utenfor, siden alle naboene har utsikt mot boksene 😂 Te virker mot alt, på alt, for alt! 😉

    2. Det var noen hight tec søppelkonteinere, og ut i fra bildene måtte du gå et stykke også og det kan jeg godt forstå blir masse styr. Jeg er så glad at restavfallet er rett utenfor døra, og papir ved garasjen min så jeg prøver å ta med litt hver gang jeg går ut. Det ble en bra økt for deg dette her 😊

      1. Desto lenger vi venter med å kaste avfall, desto mer styr blir det selvsagt. Restavfall er det containere for rett utenfor blokka vår. Også papiravfall i små kvanta. Samboeren min tar stort sett med dette på vei ut. Men noe går nesten over sine breddegrader før vi får båret det ut, selv om det bare skal rett ned i bakken… 😊 Er ikke så langt, men langt nok til at jeg må ha på sko og jakke 😂 Praktisk å ha det så nært som det du har, ja 😀

    3. That all looks very convenient and practical with all the various bins, which to me look like futuristic pods, for different waste 😉 and you can get rid of your waste daily if you so wish. We have the bins with lids, not as cool looking as yours 😄 As we still have a range, we can burn alot of ours but still need to have bins collected and therefore rubbish can pile up 😬 Also Kari, you got some nice clean fresh air on your excursion and all that lovely fresh snow, so white and bright. 🤗

      1. This system sure is convenient and practical. And yes, maybe it looks like futuristic pods 🤗 Very handy to get rid of waste whenever it suits us, especially if there is bad smelling stuff in the rubbish. Paper and plastic waste sometimes piles up in the hall though, as it’s quite a few steps down to the “excursion area” 😀 Although sometimes a perfect excursion for me and an opportunity to get fresh air! Not too keen on the snow though! 🤣

    4. Artig skrevet, og det er jo slik det er når man bor i borettslag. Burde lage et innlegg når vi er tilbake på Flatåsen jeg da 😉 Her går vi vel en km eller tar det med i bilen når vi kjører forbi hytterenoveringa. Snart blir det søppelkasser ved husveggen her 😉😀
      Forresten så prestere enkelte å sette fra deg søpla utenfor, selv om det også er samme type søppelhåntering som hos dere. 🤔☺️

      1. Blir artig å se om du finner inspirasjon til en søppel-ekskursjon etter hvert, da. Én km er jo ganske langt å gå med søppel, nesten som en verdensomseiling om formen er spesielt dårlig en dag. 😉 Blir vel greit å få kasser ved husveggen etter hvert 🙂 Fy, for noen slabbedasker som setter fra seg søpla utenfor! 🤔

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg