Spansk kyssing

Når man kommer til Spania og møter hyggelige folk som vil vise at de er glad for å se deg, kan man bli forvirret over all kyssingen. For kyss er ikke bare forbeholdt kjærester og ektefeller. Neida, her kan alle kysse, om anledningen er riktig. 

Heldigvis er spanjolene normalt initiativtakere til kyssingen, så man slipper å være den som står og lurer på om man skal eller ikke skal. Om ikke spanjolen gjør fremstøt, altså tar det første skrittet, kan det være greit å droppe fomling og usikre forsøk. Det kan for øvrig oppstå noen halvpinlige og morsomme situasjoner når vi kalde nordmenn slippes løs for å utøve spansk kyssing som hilsener, men “øving gjør mester”!

Du merker når en spanjol kommer tett på din private sone og vil spanskkysse. Husk da at man kysser først på sin høyre side, altså begge har den man hilser på ved sitt høyre kinn, og deretter på venstre side. Man skal ikke drive og klaske kyssene i øret på vennen, heller ikke klistre seg inntil. Man toucher bare såvidt borti på siden av hverandres kinn/hoder, og kysser ut i lufta. Legg gjerne til et gedigent og vennlig smil akkompagnert av et høyt og tydelig HOOOLAAA! 

Og når er det så en riktig “anledning” for å kyssehilse når man møtes? Og når skal man ikke kyssehilse?

Jeg har lagt merke til at man ikke kyssehilser første gang man møtes. Vel, ikke så veldig ofte, i alle fall. Da kan man være like formell som vi er i Norge ved et første møte. Men allerede ved andre eller tredje møte, kan kyssehilsingen starte. Ikke om man går inn i butikken eller på bensinstasjonen og møter den samme ansatte man har betalt hos tidligere, men om man har opprettet et mer vennskapelig bånd til spanjolen. I alle fall blitt litt kjent, slik man blir med frisører, gode naboer, kelnere man har møtt og som kjenner en igjen.

Det kan virke litt “intimt” og uvettig å kyssehilse, siden man kommer så nært hverandres ansikter. Men jeg lurer på om dette er et langt bedre alternativ til vår håndhilsning i forhold til å hindre smittespredning. Jeg vil tro at overføring av mikroorganismer mellom mennesker foregår i mindre grad ved kyssing ut i lufta og et klapp på skuldra enn ved håndhilsning. Da slipper man også å bekymre seg for alle toalett og andre flater vedkommende har vært borti før håndtrykket. Hva tenker du?

 

Takk for at du er innom og besøker bloggen min, og velkommen tilbake! 🙂

Her kan du like/følge facebook-siden til bloggen min: https://www.facebook.com/MEogMEning/

11 kommentarer
    1. Mange katolske kulturer som har denne kyssingen.

      Min mor hadde en fetter som var gift med ei fra Budapest. Hun kysset oss alltid slik, og jeg husker hvor merkelig det var. I 1972 reiste vi til Budapest med familien, og vi fikk møte foreldrene til hun som var gift med min mors fetter. De kysset også slik.

      Likevel er det uvant for oss i vår kultur. Vi i vår kultur har klemmer når vi møter noen.

      Det er jo deres skikk, og vi skal vel ta skikken der vi kommer. Likevel tenker jeg på smittevern jeg. Henger igjen hos meg, og har blitt mer bevisst på det etter nedstengingen pga pandemien. Jeg som er lungeoperert kjenner at jeg ville holdt litt avstand til slik kyssing.

      Ønsker deg en superfin onsdags ettermiddag ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Interessant å høre ditt forhold til kyssing som hilsen. 😊 Jepp, man finner slik hilsing i mange kulturer og land. Det hadde kanskje vært greit med et eget oppslagsverk med oversikt over hvordan man hilser hvor, hehe 😀 God onsdag til deg også! 🥰

    2. Det er jo litt vanlig i Frankrike og Italia også mener jeg? Og i døvemiljøet. Eller der er det mer to klemmer, en på hver side. Og litt samme regler. Må kjenne hverandre litt. Jeg lar alle ta initiativ i sånne situasjoner. Og ville nok vært sånn med de spanjolene også 🙂

      1. Ja, det er mange som kysser når de møtes, enten én, to eller tre ganger. 😊 Så interessant at de klemmer i døvemiljøet, og til og med en på hver side. Der er jo kroppsspråket (og tegnspråket) med mer bevegelse og energisk også. 😊

    3. hihi, fort gjort at det kræsjes…! 🙈🙈husker jeg jobba sammen med noen som ofte var på forretningsreiser sør i Europa, de kyssa alltid når vi traff hverandre…. uvant….🥰🥰

      1. Ja, ikke sant! Jeg ser for meg at det måtte være spennende å studere dette mer i detalj, og kanskje lage en bok om det. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg