Spansk på menyen

Favorittnaboen min i Spania, Rocio, og jeg.


Når Rocio og jeg møtes, står det spansk på menyen. Hun er favorittnaboen min i Spania, er veldig snill, hjelpsom, ærlig og morsom. Selv om hun snakker bare spansk, og jeg ikke snakker mer enn noen få ord på spansk, klarer vi å holde samtalen gående i et par timer. Vi må imidlertid ofte samarbeide med Google Translate for å få mening i det vi vil ha uttrykt. Men det hender rett som det er at Google må ha assistanse av sunn fornuft, for ikke alle oversettelsene gir mening. Da kan det vi “sier” bli ganske tullete og absurd, i beste fall gåtefullt.

 

Rocio og jeg. Det er viktig å ha det morsomt sammen.


Nå har jeg en plan om å bli veldig flink til å snakke spansk etter hvert. Siden jeg begynte å dra til Spania for mer enn seks år siden, har jeg prøvd å lære meg noen ord og litt grammatikk. Men læringskurven har ikke vært direkte bratt, og det skal innrømmes at dette ikke kan forventes heller. Dersom man skal bli flink til noe, må man bruke tid på det, og jeg har ikke akkurat overdrevet tidsbruken her. Nå er det imidlertid ny giv, med Duolingo. Duo stikker stadig innom med meldinger på mobilen min med beskjeder om at jeg må skjerpe meg og øve mer på spansken.

Noen ganger kan vi være ganske barnslige og enkle. Som når Rocio tropper opp i favorittfargen på kjolen sin og jeg har favorittfargen min på kjolen. Da må vi selvsagt også ha matchende farger på sugerør i brusen, altså blå og oransje. Det førte også til at jeg lærte forskjellene på de ulike blåfargene på spansk, celeste, azul og azul claro (lys blå på klær, mørk blå/marineblå og lys blå som himmelen). 

 

Rocio og jeg. Noen ganger er vi ganske barnslige.

Etter at vi møttes sist, har vi en avtale om at jeg skal hjelpe henne å lære litt engelsk også. Siden jeg er engelsklærer burde jeg klare det. Det er jo en fin måte for meg å lære mer spansk på også. Vi har ingen plan på det, men kanskje får vi til en time nå og da, når vi begge har tid og er i form.

 

Rocio og jeg. Latter er et universelt språk.


Takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake!
Du finner blogginnleggene mine på Facebook: Link
På Instagram finner du innleggene på “story”: Link
Blogginnleggene kan deles med de du tenker kan kan ha interesse av å lese 🙂

 

 

Spanskkurs med Duolingo
Duolingo
10 kommentarer

Siste innlegg