Spansk sankthansfest

Solnedgang i vest, sankthansaften 2022

 

Jeg skulle gjerne ha vært en tur nede på stranda for å oppleve spansk sankthansfest i går, men det ble ikke så aller verst med en kveld på terrassen med utsikt i retning havet og stranda heller. Med den flotte utsikten mot solnedgang og kveldshimmel hadde jeg en flott sankthansaften, som toppet seg med fyrverkeri og lukten av nyttårsaften ved midnatt! 🙂

 

Jeg hadde selskap i måkene
Utsikt østover
Utsikt sørover, mot Afrika

 

I Spania feires kvelden 23. juni helst på stranda i godt selskap, med bål, trivsel og magiske ritualer. Bålene er ment for å rense og beskytte mot onde ånder. Man hopper over bålet tre ganger for å bringe lykke, styrke og brenne bort problemer. Ved midnatt går man baklengs ut i havet, noe som også skal bringe hell og lykke. For fem år siden var vi på stranda for å få med oss dette, og de to bildene under er altså fra 2017.

 

Spanjoler gjør seg klare for å hoppe over bålet

 

Ved midnatt går man baklengs ut i havet


Bildene fra fyrverkeriet er temmelig uskape og dårlige. Det var litt fyrverkeri spredt i nabolaget også, bare helt kort. Det flotte skuet som åpenbarte seg fra Fuengirola, noen kilometer lenger vest, var imidlertid veldig flott. Jeg hadde holdt meg våken for å få det med meg, og jeg var egentlig mer enn fornøyd da det endelig tok slutt etter 17 minutter. 😀

 

 

Takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake!
Du finner blogginnleggene mine på Facebook: Link
På Instagram finner du innleggene på “story”: Link
Blogginnleggene kan deles med de du tenker kan kan ha interesse av å lese 🙂 

4 kommentarer
    1. Vi var på stranda der for 4 år siden! Veldig hyggelig å se alle familiene som laget mat og koste seg sammen! Vi hadde det veldig fint i leiligheten din Kari😊

    2. Så spennende måte å feire Sankthans på!
      Tydeligvis flere ritualer og gamle tradisjoner knyttet til feiringen i Spania enn i Norge.
      Vil tro det er nesten håpløst å få sove i fyrverkeribråket, så da kan man like godt få det med seg.
      Morsomt å høre hvordan dere har feiret.
      Nyt lørdagskvelden!

      1. Ja, egentlig en ganske spennende kveld om man er i Spania og kan feire sankthans 😀 Haha, like greit å holde seg våken til det er overstått, og så sove søtt 😉 Ha en fin søndag! 🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg