Tai chi og hvile

Tai Chi-Kari

 

I dag er det tai chi-dagen! Juhu! Hver onsdag er tai chi-dagen for meg. Det er ukas høydepunkt og faktisk det eneste faste jeg har i løpet av uka. Da legger jeg inn my hvile i forkant, slik at jeg er i best mulig form til tai chi-timen. I tillegg må jeg ha mye hvile og lading i etterkant. Dette innebærer at onsdager tilbringes i senga og på sofaen, og alt annet blir “ryddet unna”. Torsdager er også meget rolige dager. Hverdagen min handler mye om planlegging og prioriteringer.

Ei god venninne ville møte meg i dag. Det var innmari kjipt å si nei, siden det er fantastisk hyggelig å tilbringe tid sammen med henne. Men onsdag er hviledag. Om vi hadde drukket te og skravlet sammen et par timer, ville jeg etter all sannsynlighet ikke hatt energi igjen til tai chi i kveld. Butikkturen tok jeg i går, for om jeg hadde dratt på butikken i dag, ville jeg vært for utmattet til å delta på tai chi-timen.

Forrige uke måtte jeg droppe tai chi, siden vi hadde korona i hus. Jeg hadde ikke symptomer på korona, men tok ikke sjansen på å evt. smitte noen på tai chi. Siden jeg da ikke fikk med meg det de lærte forrige onsdag, gruer jeg litt for dagens økt. Der andre trenger tre repetisjoner, må jeg ha sju. Det er ikke så uvanlig at hukommelsen er dårligere for ME-syke. “ME-tåka” fører også til dårligere konsentrasjon, og plutselig kan jeg oppleve det som om strømmen kuttes i hjernen. Da klarer jeg ikke å “ta inn” mer og må ha pause.

Dette innlegget blir ikke lenger, siden jeg nå skal legge meg ned i vertikal stilling igjen. For å lade både kropp og hode. Etter utlading på tai chi i kveld, skal jeg hjem til tai chi-burger, som også er fast på onsdager. Det er det kokken Bjørn som står for. 

 

26 kommentarer
    1. Herlig!

      Jeg er på fargen ut døra, nesten, til ASHTANGA-time <3 Yoga <3 Og etter det blir det hjemmelaget suppe og fyre i peisen 😀
      God kveld!

    2. Så bra! Forstår at det er leit å takke nei til ting når prioritering må til, og dette er viktig for deg. 🙂 Det forstår sikkert venninna di godt 😊

      1. Ja, det er tilfredsstillende å klare å dra på tai chi. Det gjør godt for både kroppen og hodet, i tillegg til at det er sosialt og hyggelig. 😊

    3. Det er viktig å prioritere seg selv og ikke gjøre mer enn hva man orker, det har dessverre lett for å straffe seg. Thai Chi, det er sånne rolige bevegelser, er det ikke?

      1. Ja, det er rolige, balanserte bevegelser. Kinesisk kampsportkunst, slik du kan se dem trene i parker i Kina. Ingen bevegelser er vonde, siden man flytter hender, hofter og bein naturlig og slik at det ikke blir overbelastninger. Gjør veldig godt! 😊

    4. Fint med faste trimdager sammen med faste grupper. Jeg har toppsturn på timeplanen. Jeg slipper heldigvis å måtte slappe av før og etter trening. Godt at du har funnet en måte å trene på som du trives med.

      1. Ja, både fint og smart med faste dager for aktiviteter. Jeg har i alle fall en tendens til å “skulke” om det ikke er lagt inn i timeplanen 😀 Og med faste grupper blir det jo mer sosialt og trivelig også. 😊 Jeg gikk også på troppsturn da jeg bodde nordafor, og rytmisk (sports-) gymnastikk.

    5. Ja, ashtanga er litt mer krevende med en del solhilsener… men jeg elsker egentlig den sort trening – også stopper jeg opp der jeg ikke klarer øvelsene… og i går måtte jeg stoppe opp litt ekstra… blir litt skuffet over meg selv da, lei meg på en måte – men jeg må respektere kroppen <3 Og treningen er super uansett – med det en klarer 😀

      1. Skjønner godt “lei-seg-skuffelsen” når kroppen ikke vil det du vil. Har det sånn jeg også. Men samtidig innser jeg at jeg ikke er frisk og dessuten eldre, så er i grunnen glad for at jeg klarer så mye som jeg klarer. Og så kan jeg ha litt humor på det og si i tai chi-timen at “det er jammen greit at musklene ikke er så harde lenger, for da er det mindre vondt å massere dem”, og så ler vi på min bekostning 🤣 Tidligere elsket jeg harde og krevende treningsformer, og jeg savner det, men det er en tid for alt…

    6. Håper du fikk en fin kveld med litt grei trening. Så leit at du skal slite med dette. Føler virkelig med de som er kronisk syke. jeg har mine små ting, men det er jo bare blåbær i forhold. Men det viktigste er nok å ta vare på seg selv uansett. Vi hadde en nabojente som hadde ME da hun var bare ti-tolv år. Hun fikk hjelp fra et sykehus i Sverige med en kur, og er voksen og frisk i dag. Tror det var noe frukt hun fikk. Papaya eller noe. Rart å se at hun ble frisk, men det er kanskje forskjellige grader av dette. Kjenner også en som lå til sengs i over ti år, men som i dag greier seg ganske bra. Han diktet sanger mens han lå der i mørket, og som han kan synge. Utrolig fint å se han ute og i grei form. Han må hele tiden ta hensyn til seg selv, men synger litt her og der nå, og har gitt ut mange cd-er med flotte sanger. Ikke gi opp, for det kan bli bedre etter hvert. Klem 🙂

      1. Treninga var god og jeg smilte fra øre til øre da jeg gikk ut døra. Tai chi-instruktøren fikk noen velfortjente godord, og jeg gleder meg til neste onsdag! 😊 Man må ta vare på seg selv, uansett små eller store problemer og helseutfordringer, og dine “små ting” kan være ille nok for deg. Det er så godt å høre om de som blir friske av ME. Det gir håp for alle som ikke blir friske. Noen blir friskere etter som tiden går, noen blir sykere, og det er mange faktorer som spiller inn. Noe vet vi, men mye vet vi ikke om årsakene til det. ME deles inn i fire hovedgrader. I grove trekk er det mild, middels, alvorlig og svært alvorlig grad. Jeg har blitt bedre enn det jeg var i starten, siden dårligere, og bedre… Nei, jeg gir aldri opp. Kan innfinne meg med situasjonen, men leter stadig etter løsninger som kan gjøre meg friskere! 🥰

      1. Har hørt om flere som har prøvd det gjennom youtube, og det kan også være bra. 😊 Men det blir ikke det samme som å trene i et fellesskap og bli korrigert, slik at man gjør øvelsene riktig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg