Tannpuss og vinduspuss

Klar for tannlegevold

Jeg gikk inn den døra som det står tannlege Wold på. Det er ikke til å unngå. Jeg må gjennom disse voldshandlingene hvert år. Men prøver å glede meg til det er overstått i stedet for å grue meg alt for mye.

Da tannlegen sa “nå slår jeg deg ned”, sa han det bevisst for å skremme meg. Det er jeg sikker på. Eller ta bort tannlegeskrekken min med å tilby noe enda skumlere. Jeg visste jo at han bare var i ferd med å trykke på pedalen som skulle slå ned tannlegestolen til liggestilling. Men det er nettopp da det kan bli vondt!

Tannleger har det med å prate når man sitter med munnen full av utstyr og ikke kan svare. Så i dag tok jeg en ny vri, for å gjøre igjen litt. Mumlet og laget snakkelyder og agerte slik at han kunne undre seg  over hva jeg egentlig ville uttrykke. Men han er en smart mann, for han skjønte ganske snart at det bare var tull.

Tannlegens instrumenter for dagen

Mens tannlegen pusset og skrapte i grotter og over ujevnheter, lå jeg og tenkte på at det måtte være praktisk for han at jeg begynte å bli eldre og få løsere kinn. Slik at han fikk plass til flere redskaper inni munnen min og kan komme til der det er trangest. Da jeg foreslo dette i en skyllepause, lo han bare og sa at det var ulemper med skrukkete kinn også, siden “suget” hele tiden satte seg fast i kinnet da. Så der fikk jeg den!

Ellers fablet han om at jeg hadde for mye tenner, noe som gjorde arbeidet hans vanskeligere. Men jeg er glad i visdomstennene mine, og innimellom trenger jeg alle fire.

Helt til slutt fant han frem sandpapiret og slipte mellom fortennene, der det er trangest. Jeg skrøt av at jeg hadde brukt tanntråd hele tre ganger i forrige uke. Man skulle tro han ble fornøyd med det, men han spurte bare spydig om det var for han jeg hadde gjort det? Da truet jeg med å ta bilde av han og henge opp på badet hjemme, som en påminnelse om å huske tanntråd. Han syntes ikke det var noen god ide. Tror han ble litt skremt av fototrusselen.

Etter tannlegetimen, og mens jeg enda hadde litt adrenalin i kroppen etter opplevelsen, kjørte jeg opp til Biltema. Det gikk litt for fort, oppdaget jeg. Måtte bremse ned kraftig så jeg ikke skulle bli tatt for å være rallykjører. Jeg roet ned både farten på bilen og pusten i kroppen, glad for at jeg hadde overlevd fjerning av tannstein og annen tannpuss, og at det er et helt år til neste gang jeg påny blir utsatt for tannlegevold.

Bilen fraktet meg til Biltema for å kjøpe en vindusvasker. Ja, ikke en vindusvaskerperson, altså, men ei stang med svamp og nal til bruk på soveromsvinduet vårt. Det har ikke vært vasket siden vi flyttet inn i februar, siden det er litt vanskelig tilgjengelig. Kanskje blir det en vinduspuss nå som vi har et redskap for formålet. Det blir imidlertid ikke i dag, siden tannpuss og vinduspuss på en og samme dag blir for energikrevende.

Vinduspusser til bil og hjem
22 kommentarer
    1. Jeg gruet meg nesten syk jeg tidligere når det var på tide å gå til tannlegen, men det er jeg heldigvis ferdig med. Skrekken forsvant og ble overført til bankkontoen min, da min nåværende tannlege måtte reparere all ødeleggelsen skoletannlegen hadde påført meg. Takk for at du minnet meg på vinduspussing, for jeg har noen 12 vinduer på balkongen som ikke har sett såpevann siden i fjor en gang. Tenkte jeg skulle prøve å stå på bakken utenfor (1 etg) med en sånn nal og svamp på en lang stang 😉

      1. Det er jo egentlig bare dumt å grue seg, når man tenker på hvor snille tannlegene er i dag. Snille verktøyer har de også. Stor sett. Huff, ja, husker skoletannlegene. De boret og plomberte, og brukte oss som prøvekaniner i gamle dager. Det ble mye svart inni munnen, som følge av eksperimenteringen deres. Hele 12 vinduer på balkongen? Skjønner godt at vindusvaskejobben blir utsatt… Så en vaskestang med nal som kunne bøyes opp og ned og sideveis på nett her om dagen. Kanskje vært praktisk om vinduene er store?

    2. Haha ja tannleger har en tendens til å si mye som helst skal ha et svar, akkurat det syns jeg er irriterende. Min forrige tannlege snakka meg ned mens jeg satt der og ikke kunne forsvare meg selv. DET fikk han høre etterpå og ikke vært der igjen. Merkelig tannlege som sånn seriøst ble sint på meg for at jeg ikke hadde kommet før! I%&&T!

      Ha en fin kveld ❤

      1. Merkelig tannlege du besøkte. Må ha vært godt å få sagt fra i alle fall, og bra at det fins flere i yrket. 🙂 Takk, og ha en fin kveld du også! ❤

    3. Tannleger liker visst å prate, det gjør han jeg går til også. 😊 Svarer innimellom når han tar en ørliten pause 😄
      Det var så koselig at du stakk innom i dag, det gjorde meg godt 🥰 Og heldigvis fikk du sagt litt innimellom skravlinga mi, for jeg holdt ihvertfall ikke på slik som tannlegen 😄
      Nyt kvelden! 🙂

    4. Det gjelder å få sagt det man vil når tannlegen snur seg bort eller man får skylle munnen 😃 Tror det ble en impulsiv svipp-innom-tur som gjorde godt for oss begge 🥰 Og vi rekker innom mange tema på en liten time når vi skravler så fort 😂 Takk, og ha en fin kveld, du også! 😊

    5. Jeg fikk en god latter her:)
      Jeg tror jeg lar regnet vasker vinduene for meg. I hvert fall på utsiden:)
      Jeg har ikke tannlege skrekk, men det gjør lommen min for det er dyrt å smile til tannlege:)
      Lykke til med vindusvasking:)

      1. Hihi, så bra! 😂 Regnet kan godt gjøre jobben for oss av og til, og så kan vi bare spyle på litt såpe innimellom… Vinduene blir jo ikke skitne like ofte på innsiden. Jeg venter litt med vindusvaskinga, så har jeg noe å se frem til… (rene vinduer)! 😀
        Det er sant. Det kan være dyrt å smile til tannlegen. Jeg er bare så lykkelig når jeg kan gå ut døra at jeg betaler gladelig for å slippe unna 😀

    6. Kjempegodt at den årlige tannlegetimen er unnagjort!

      Selv har jeg fryktelig tannlegeskrekk. Jeg kunne få innkalling til årskontroll, og jeg avbestilte timen flere ganger før jeg motet meg opp til å gå.

      Så skiftet jeg tannlege til ei som er kjempeflink med tannlegeskrekk, og hun er kjempeflink til å forklare hva hun gjør hele tiden. Jeg får beskjed om jeg bare må gi beskjed med et tegn hvis jeg vi ha en pause når hun holder på med tannbehandling.

      Nå gruer jeg meg ikke til å gå til årskontrollene. Jeg synes hun er verdens beste tannlege ❤😊

      Ønsker deg en kjempefin onsdags ettermiddag ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Ja, det er en lettelse å ha det unnagjort. Så bra at du har funnet deg en forståelsesfull og grei tannlege! Jeg må nok velge med omhu den dagen min blir pensjonert, men foreløpig skal jeg beholde han, siden han har gått med på at jeg beholder visdomstennene. 😀 Tusen takk, og ha en super onsdagskveld! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg