Tusenvis av kroner til piller

Nok piller til én slurk

Hver måned bruker jeg tusenvis av kroner til å handle piller for. I løpet av denne siste måneden har jeg brukt ca 5000 kroner på ulike piller, og forbruket er stort. Det varierer hvor mye jeg kjøper, men jeg trenger ikke å være redd for at pengene blir stående på konto og råtne i alle fall. Ikke trenger jeg å bekymre meg for om jeg har penger på konto som bør brukes til å kjøpe nye klær, påfyll av sminke eller dra på restaurant heller, siden pengene får nok bein å gå på innen pillebransjen.

Da jeg var på besøk hos søstera mi på Vikna nylig, ble hun bare stående og måpe av det store arsenalet av pilleglass jeg tømte ut på kjøkkenet. Anita påstod at det så ut som et komplett apotek. Hun hentet en boks til meg, slik at jeg kunne stable alt oppi denne i et hjørne av kjøkkenbenken. Det fungerte fint. I tillegg fikk jeg flyttet inn et par ting i kjøleskapet, som skulle stå kaldt.

Men dette er ikke piller man kjøper hverken på apotek eller i lyssky foretninger. Dette er vitaminer, mineraler og andre kosttilskudd som jeg bruker til daglig.  Mange av dem tar jeg i håp om at jeg skal bli bedre av ME, noen for å dempe betennelser i kroppen. Bare tre av pillene er medisiner. 

Jeg vil tro at immunforsvaret mitt er rimelig bra, selv om ikke det er hovedhensikten med å bruke så mye penger på alle pillene. Det er få virus og andre baselusker som klarer å trenge gjennom beskyttelsen og forsvaret kroppen min innehar. Men så betaler jeg for det selv også.

Noen har kommentert at det er utrolig mange piller å svelge i løpet av en dag. Det går egentlig fint, siden jeg liker å være effektiv. Svelger ganske mange på en gang. Antallet avhengig selvsagt av størrelsen på dem. Disse som jeg holdt i handa på bildet over, gikk for eksempel ned i én slurk, med etterfylling av vann etterpå. Det blir en rutine. Og jeg spiser faktisk mat i tillegg, ja. 😀 

I innlegget Kosttilskudd for bedring av ME ramset jeg opp noen av pillene jeg tar. De fleste dytter jeg i meg i forbindelse med at jeg går på høydose B1, som har vist seg kan gi flere med ME mer energi, og noen har fått en helt ny hverdag. Jeg har ikke blitt tryllet frisk, ikke fått mer energi, men synes jeg har noe bedre mental funksjon. For eksempel klarer jeg å sitte ved en PC og skrive lenger nå enn tidligere før jeg blir utmattet. Det er igjen en direkte årsak til at dere som stikker innom bloggen, får mer lesestoff for tida. 😉 

Takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake! 🙂

Dagens pilleeske levert på døra
18 kommentarer
    1. Jeg kjøper alt mitt i Sverige, det er absurd hva dette koster her til lands. Jeg bruker dosett på alt som jeg fyller opp hver annen uke, så slipper jeg surre med noe, og jeg slipper se glassene hele tiden.

      1. Høres ut som det er store prisforskjeller mellom Norge og Sverige på kosttilskudd, ikke bare tilgjengelighet? Jeg burde egentlig hatt en egen dosett for hver dag, ikke hver uke, men så store fins kanskje ikke… 😀

        1. Stor prisforskjell. Og dosett har jeg kjøpt flere ganger på Normal, koster lite og tidvis har dem forskjellige, stort, smått, farger.. slike med rom for forskjellige klokkeslett, eller bare natt og dag. Artig butikk egentlig denne Normal. Nå vet jeg ikke om dere har den der oppe, men jeg tør faktisk anta det 😜

    2. Jeg handler alle mine vitaminer og mineraler fra iherb i Amerika =)

      Det koster litt med frakt men blir uansett mye billigere enn hvis jeg kjøper over disk her hjemme.
      Har problemer med opptak så jeg tar alle mulige tilskudd også. Hadde ikke kunnet det hvis jeg kjøpte herifra =)

      1. Hei og takk for meldingen, Lene 🙂 Jeg kjøper også mange vitaminer og mineraler fra iHerb. Er ganske rimelig der, og utvalget er stort. Er også superfornøyd med at de leverer på døra ca fem dager etter bestilling.

    3. Det er vanvittig hva alt koster som man trenger for å få bedre hverdag helsemessig. Jeg kjøper også en del som ikke er på resept, men er heldigvis ikke i nærheten av det beløpet du bruker 🙈

      1. Det er lurt med noen tilskudd, siden vi ikke får i oss alt vi trenger gjennom et normalt kosthold. 🙂 Det er nok ganske ekstremt med produkter jeg putter i meg, men det blir ekstra mye en periode nå. Mulig jeg begrenser litt når jeg får erfaring med hvilke som er viktigst. Men alt for helsa!

    4. Åh fy flate…er glad det ikke er meg, for da hadde jeg måttet både parkere bilen og sluttet å spise 😳
      Men så lenge du føler at det fungerer for deg, så er det vel verdt det 🥰

      1. Fff, ja, jeg tør egentlig ikke å regne på hvor mye penger jeg egentlig bruker på kosttilskudd i løpet av et år, men det er ekstra mye nå en periode. Må jo prøve, og tilskuddene er uansett ikke skadelige. 🙂

    5. Kjenner du noen forskjell fra før du starta denne”kuren” da Kari!
      Tar en del vitaminer og mineraler jeg også, pga andre årsaker, men føler ikke at det har hjulpet på energi etc.
      Selv ikke høydose B12 gir noen push!
      🤪🤔🥴☹️

      1. Tror jeg kjenner litt forskjell, men det er for tidlig å si noe sikkert. Må nok se det over tid. Det jeg synes jeg merker forskjell på er at hodet fungerer bedre. Er ikke like sliten og utmattet i hodet som jeg pleier å være. Kanskje mindre melkesyre til hjernen pga tilskuddene? Det er høydose B1 som jeg går på, men med mange andre tilskudd som “støtter”, bl.a. B12.

    6. Jeg klarer ikke å svelge mange piller oå en gang, ikke engang de små. En og en her, og de store du hat der sliter jeg med å få svelga 😁 Så jeg tror ikke jeg orker så mange piller daglig 😀

      1. Vi er forskjellige og det er mange som er som deg, at de ikke klarer å svelge store piller og kapsler. Jeg tenker på en håndfull piller som “litt mindre enn en munnfull med hamburger” 😀 Men drikker mye vann ved siden av, for tenker at det trenger pillene når de kommer ned i magen. 😀 Det går også an å åpne opp kapsler og svelge innholdet, og man kan knuse piller. Men litt mye styr da.

    7. Wow det var dyrt, men ja så lenge det får deg til å fungere bedre så skjønner jeg deg veldig godt ❤ Og jeg som sliter med å svelge en paracet hadde vel ikke klart å få dem ned engang

      1. Ikke billig, nei. Men jeg velger det jo selv, og jeg håper at belønningen blir at kroppen vil fungere bedre. Dette hadde ikke gått om jeg skulle slitt med å svelge en paracet, nei, men mange gjør jo det. Kanskje du er såkalt “tranghalset”. Jeg har trange øreganger. Det kommer ikke inn en øreplugg der uten at det gjør vondt.

    8. Herregud rett og slett…. det er svindyrt!!!
      Jeg bruker dosett til mitt lille arsenal som ikke er å sammenligne…
      Kanskje et dumt spørsmål opp i alt,.. men kunne noe erstattes av grønsaker og frukt? Men uansett så koster jo det også..
      Håper det er effekt av tablettene! Og alt tar jo tid… Hva gjør man ikke for å forbedre helsa si??? Og det meste må man betale selv….
      Lag deg en god torsdag 🙂

      1. Ja, det svir i lommeboka. Kjipt å tenke på alt det morsomme jeg kunne gjort med pengene i stedet… 😀 Jeg spiser mye grønnsaker, ikke frukt (pga fruktsukker), og ellers stort sett bare ren mat som kjøtt, fisk, bær, nøtter og frø. Skeier ut i perioder, man da har ikke magen det bra. Får jo i meg mye sunt, men vil styrke immunforsvaret med det jeg kan. Nå er jeg i tillegg i gang med en rekke ekstra kosttilskudd som mange andre med ME prøver ut. Bl.a. er dette høydose B1 og tilskudd som skal hjelpe i forhold til laktat og gi musklene mer energi. Må vel se eventuelle restultater over tid. Ja, skal lage meg en god torsdag 🙂 Håper du også gjør det 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg