Vispen tatt i bruk til te

Bambusvisp til machate

I helga skal jeg fråtse i venninnetid! Da blir det ett besøk lørdag og ett besøk søndag. Gledings! Formen har vært noe bedre siste uka. Jeg har klart bittelitt mer før jeg har landet på sofaen, og da satser jeg på at det går fint med litt sosialt samvær som påfyll til trivselskontoen. Jeg våknet imidlertid med litt ME-feber i dag. Det var nok etter å ha vært på sykebesøk hos mora mi i går kveld sikkert. Men når jeg legger inn en ladedag i dag, roer det seg sikkert.

På slike ladedager har jeg mye tetid, og drikker te jevnt gjennom dagen. Det er mye kos i en kopp te. Jeg er mest glad i svart te, men innimellom varierer jeg med noen grønne teer også. I dag topper jeg tedrikkingen med en kopp ekte macha-te. Teen har jeg fått tilsendt fra ei gammel brevvenninne i Japan, så dette er “the real thing”! Til bruk når jeg skal lage machate har jeg investert i en skikkelig bambusvisp. I dag ble vispen tatt i bruk for første gang. Under ser du noen bilder jeg tok for å dokumentere begivenheten!

Som forberedelser og for å unngå klumper i teen, sikter jeg teen også, dvs. tepulveret. Macha er en type grønne teblader som er skånsomt tørket, malt og pulverisert. Pulveret blandes med varmt vann og røres ut, helst med en visp i bambus. Helseeffekten regnes som stor.  Koppen jeg brukte var ikke vid nok, så jeg fikk ikke pisket opp skummet, men den ble likevel god! 

Klargjøring til en kopp machate
tepulveret
Mykgjøring av bambusvispen før bruk
Jeg sikter pulveret for å unngå klumper i teen
Visp pulver og varmt van

 

Her følger noen tips om du også vil lage deg machate:

  • Bruk (kokt) vann som holder 70 – 90 grader for å få opp skummet på toppen
  • En vid kopp/bolle fungerer best
  • 2 ts te (bruk tesil) er nok til et krus
  • Visp teen kraftig frem og tilbake med bambusvispen
  • Servér og nyt!

Ønsker deg ei riktig god helg! 😊

 

Takk for at du er innom og besøker bloggen min, og velkommen tilbake! 🙂

Her kan du like/følge facebook-siden til blogge min: https://www.facebook.com/MEogMEning/

10 kommentarer
      1. Slik matcha er jo supersunt, så ingen grunn til å la være… 😉 Matchate fins i løs vekt og poser også, da. Returklem 🙂

    1. Kos deg i helgen med venninner. Macha te er sunt og godt, jeg ser du har riktige saker😊 imponert ja! ❤️🙋‍♀️

      1. Ja, har skikkelig matcha-visp i alle fall 😊 Må nok velge en bredere kopp neste gang, så vispen får gjøre mer nytte for seg. 💕

    2. Jeg ser og hører flere og flere drikker denne teen, uten at jeg har kommet så langt som å smake den selv. Hva slags smak er det egentlig på den? Selv drikker jeg mest kaffe, men det hender jeg tar en kopp te også. Da blir det helst noe med fruktsmak. Klems 🤗

      1. Den smaker egentlig ganske grønt. Ikke søtt eller sterkt, noen mener bittert, men det synes ikke jeg. Det er massevis av antioksidanter i den, så fint som et lite mellommåltid bare.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg