Vond mage pga. maltitol

Min tidligere favorittsjokolade

Sjokoladen på bildet over har vært min favoritt i et par år, pga. at den inneholder stevia i stedet for sukker, og dessuten smaker godt. Jeg hadde en anelse om at det kunne være maltitol i denne gode sjokoladen jeg pleier å kjøpe når jeg er i Spania, og gjerne tar med noen plater hjem til Norge av også. Jeg prøver å unngå sukker, men stevia tenker jeg på som en trygg sukkererstatning. Imidlertid har jeg hatt så mye vond mage i det siste, at jeg tenkte jeg måtte overtale meg selv til å sjekke innholdslista. Kunne den inneholde maltitol?

Forstørrelsesglass ble funnet frem (app på mobilen) og jeg begynte å lese. Joda, der fant jeg maltitol, på tredjeplass over innhold. Det betyr at det faktisk er mer maltitol enn stevia i denne sjokoladen. Da er det kanskje ikke så rart at jeg har gått rundt med diarre og vond mage i lang tid. 

Det var min yngste datter som først gjorde meg oppmerksom på at jeg kanskje ikke tåler maltitol. Hun tåler det ikke selv, og heller ikke andre tilsetningsstoffer som ender på -ol i mat og drikke.

De fleste tåler sikkert slike tilsetningsstoffer, i små mengder, men noen av oss har en mer sensitiv mage og bør unngå dem. Jeg har ulcerøs colitt, som er en kronisk betennelse i tykktarmen, og har slitt med mage og tarm i mange år. Det at jeg i tillegg har ME, kan også være en medvirkende årsak til at magen og tarmen min reagerer på det jeg putter i munnen. Når jeg har dårligere ME-dager er jeg mer sensitiv for både lys, lyd, berøring og matintoleranser.

Jeg unnlot å sjekke innholdet i denne sjokoladen lenge fordi jeg visste at jeg kunne bli nødt til å kutte den ut når jeg fant ut av det. Det blir nok samboeren min som får æren av å småspise på de to siste spanske sjokoladeplatene i kjøleskapet. Det er i grunnen ganske bortkastet, siden han ikke en gang er glad i sjokolade! 🤗

Jeg har funnet maltitol i sjokolade og annet godteri, energibarer, kokosboller, is, bakevarer, frokostblandinger, tyggegummi, og i kosttilskudd og medisiner (ofte i sugetabletter). Maltitol brukes som sukkererstatning. Det advares mot inntak i større mengder, siden det kan virke lakserende. Mange kan oppleve bivirkninger som diarre, oppblåst mage, fising, smerter og annet ubehag i magen. For øvrig kan inntak av maltitol føre til forverring av IBS, ulcerøs colitt og Krohns. 

Det er nå to – tre dager siden jeg nedla veto ovenfor meg selv når det gjelder denne sjokoladen. Og magen begynner å komme ei balanse. Hurra! For fremtiden skal jeg være ekstra oppmerksom på maltitol. Det er nesten 20 år siden sist jeg spiste eller drakk noe med aspartam. Nå er maltitol definitivt på nei-lista mi også. 

Del gjerne blogginnlegget med de du tenker kan kan ha interesse av å lese om maltitol.🙂

 

 

Takk for at du kikket innom bloggen, og velkommen tilbake!

Link til blogginnlegg på Facebook.

Link til innlegg på Instagram (story).

13 kommentarer
      1. Ja, det er mye… Vanskeligst ute i verden er løk og hvitløk, men det går greit å tilpasse hjemme. Og prøver å fokusere på det jeg KAN spise 😊

      1. Bare hyggelig 😊 Det har vært gunstig for meg selv å finne ut dette, og jeg tenker at det er fint om det kan være nyttig for andre også.

    1. Greit å vite Kari!
      Plages selv med IBS og har gått bort fra det meste av sukkererstatninger, fordi jeg har funnet ut at kroppen ikke vil ha det. Aspartam er et banneord her i familien. Thomas reagerer også veldig på sukkererstatninger, så her spiser og drikker vi ting tilsatt vanlig sukker, og begrenser i stedet mengden.
      Går fint det å Kari!
      Vi får heller kose oss med en vanlig plate 70% neste gang jeg besøker deg!

      1. Jeg er også veldig anti-aspartam. Jeg er enig med deg i at det er bedre å spise litt sukker enn kunstige søtningsmidler. Alternativ kan også være stevia, kokosblomstsukker m.fl, så lenge de er “rene”. Jeepp, det fins flere gode 70 %-sjokolader 😉 Beklager at du ikke har fått noen formell invitasjon enda, men jeg sliter med formen.

    2. Det er sannelig ikke greit når man reagerer på tilsetningsstoffer, og prøve å lese seg til hva som står bak på disse pakningene. Det er jo vanskelig med forstørrelsesglass Håper magen og det etter roer seg nå. Masse klemmer 🤗

    3. Så bra du fant ut det da. Det er så mye rart i mye av det vi spiser, så det er neimen ikke enkelt å finne ut hva man kan spise når magen krangler. Det må bli elimineringsmetoden 😉
      Fint du deler det med oss.
      God fredag! Klem 🥰

      1. Ja, det er jo alltid greit å vite… Selv om jeg drøyde det lenge før jeg innså at jeg ville vite 🤗 Elimineringsmetoden er som regel veldig nyttig 😉

    4. Trist å ikke tåle alkohol, selv skal jeg ha meg en ekte kaffe-i-baileys når jeg våkner i morgen, både alkohol og sjokolade til frokost, fysjameg.. men jeg mener jeg fortjener det 😜 god helg Kari, håper magen er bedre 🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg