Å høre for lite eller for mye

Å lytte er slitsomt for hjernen

Om man hører for lite, kan det by på frustrasjoner og problemer, både for en selv og for andre. Men å høre for mye kan faktisk også by på utfordringer. Jeg er sensitiv for lyd, både during og høy lyd, og blir raskere sliten dersom jeg oppholder meg på steder der det er bråkete. Det har hendt at jeg har vært nødt til å dra hjem fra et kjøpesenter på en travel dag lenge før jeg har handlet ferdig, rett og slett fordi jeg blir utmattet av støy. 

Jeg kan også ha vanskelig for å konsentrere meg. Dette er ganske vanlig ved ME. Noen ganger får jeg ikke med meg det som blir sagt, og må be folk om å gjenta. Når jeg blir utmattet, blir også konsentrasjonen og hukommelsen dårligere. Det er akkkurat som om det legger seg en ugjennomsiktig sky foran evnen til å høre og huske. Jeg kan få total blackout, ord forsvinner og jeg glemmer helt vanlige ting. For mange slitsomme hørselsinntrykk kan bidra til at jeg klarer mindre, og orker mindre.

Utstyr for å ta avstøping av øreganger

Nå har jeg imidlertid tatt affære, og jeg får faktisk dekt støydempende ørepropper gjennom NAV. En audiograf kunne hjelpe meg med å få tatt avstøpninger av øregangene mine. Jeg har mange ganger vært frustrert over ørepropper som ikke passer. Det går ikke mange sekundene før jeg må fiske dem ut fordi de er vonde å ha i ørene, og dessuten popper de lett ut av seg selv. Ikke pga. ørevoks eller ryggmargsveske som siver ut, men ganske enkelt fordi de er for store. Mer presist er det vel øregangene mine som er for små for slike ordinære ørepropper.

Blid og hyggelig audiograf
Ørene mine fylles med noe som ser ut som lekeleire

Forleden var jeg hos audiograf i sentrum av Trondheim for å få laget formstøpte ørepropper, som jeg skal bruke til støydemping. Det er ikke i så mange situasjoner jeg trenger slike støydempende ørepropper, men nå har jeg i alle fall muligheten. Og faktisk større muligheter for aktivitet, siden jeg kan skjerme meg for støy. Det kan være når jeg sitter i en restaurant med mye støy, men samtidig høre hva de nærmeste sier. Ikke minst skal det bli godt å stenge ut alle lydene på en flyplass og i et fly!

Audiografen var ei dyktig dame, og utrolig hyggelig. Vi snakket selvsagt om ørepropper som støydemping, fordeler med de ulike styrkene, og annet som kunne være greit å vite om bruken. Men også om rampenisser og mye annet koselig.

Audiografen puttet først to små skumballer med to tråder hengende fast inn i ørene mine. Trådene var for å trekke i og hente ut (skumballene og) avstøpingsmassen etter avstøpningsprosessen. Da skumballene var på plass, sprøytet hun ørene fulle av en myk, gul masse. Massen minnet om lekeleire, det vi kalte plastelina i gamle dager. Ifølge audiografen hadde jeg ekstremt trange øreganger, så det var forståelig at alt av ordinære propper ble for små for ørene mine. Kanskje er det godt gjort at jeg hører så godt som jeg gjør? Uansett, etter fem minutter i total stillhet pga. den gule massen som satt inni hver side av hodet mitt, var avstøpningene ferdige. Jeg var så fasinert av de to små, gule markene som kom ut av ørene mine, at jeg helt glemte å ta bilde av dem.

Men jeg trenger dem jo ikke. Det jeg trenger er øreproppene med støydemping. Jeg bestilte to ulike styrker på de bittesmå duttene som skal inn i øreproppene og gi støydemping, sånn at jeg kan bytte mellom 15 dB og 20 dB. Ved 15 dB vil jeg bli skjermet fra mye lyd, men fortsatt høre om noen ved siden av snakker til meg. Ved 20 dB er det nesten helt stille, men all lyd er fortsatt ikke helt blokkert. Jeg skal hente de ferdigstøpte øreproppene om en liten måned, og jeg er spent på om de vil fungere for meg. 

Dersom jeg en dag hører for lite, for eksempel om jeg blir riktig gammel og tunghørt, slipper jeg nok å bruke horn, slik de gjorde i gamle dager. Det fins utrolig mye fancy hørselutstyr nå for tida. Da jeg var lita, hadde jeg ei venninne som var tunghørt. Høreapparatet hennes bestod av to svære ørepropper, som stadig lagde ulyder, og hun hadde en boks på magen som var koblet til disse. På bildet over ser du langt hyggeligere utstyr, som både er moderne og praktisk.

Dersom du ikke fikk med deg dagens rampenisseinnlegg, finner du det her: Smoothiemix til spurveparet fra rampenissene.

 

Takk for at du kikket innom bloggen, og velkommen tilbake!
Blogginnleggene kan deles med de du tenker kan kan ha interesse av å lese 🙂

Link til blogginnlegg på Facebook.
Link til innlegg på Instagram (story).

22 kommentarer
    1. Håper du kan få god effekt av disse. Audiografen har vel informert – men vær obs på at utstrakt bruk kan øke lydsensitiviteten din. Det er jo helt supert at noe så lite kan bidra til litt mer energi !

      1. Takk, ja, jeg har tro på at disse øreproppene kan være til hjelp. Audiografen ville gjerne informere om dette med mulig økt lydsensivitet, men da kunne jeg berolige henne med at ergoterapeut allerede hadde forklart om evt. “bieffekt” 🙂

    2. Så fint at det fins slik hjelp å få.🤗
      Det kan være til god hjelp og gjøre mange situasjoner lettere.👍🏻
      Jeg får heller ikke til å bruke ørepropper. De faller bare ut eller er ubehagelige å bruke.
      Det blir spennende å høre hva du synes om disse som er spesiallaget.
      Nyt adventskvelden!🤗

      1. Ja, supert med denne muligheten! 🤗 Jeg har brukt headset med støydemping tidligere, men de er så store å ta med, så det blir gjerne at jeg dropper det. Tror disse små vil bli mer brukt! Kanskje du også har slike smale og eksotiske øreganger som meg? Du skal få høre om de som er spesialtilpasset for mine ører, funker 😉 Takk, og det samme til deg! 🙂

      1. Jeg tror nok det vil være et godt hjelpemiddel for meg. Er bare spent på om jeg kommer til å “takle” å ha pluggene i ørene over tid.

    3. Jeg har jo samme problemet, men visste ikke at man kan få hjelp gjennom NAV. Så bra at du fikk hjelp og håper det vil fungere godt for deg:)
      Takk for tipset:)

      1. Ah, skjønner. Takk, jeg håper også det vil fungere. Det går an å sjekke med ergoterapeut i kommunen din i forhold til å søke gjennom NAV.

    4. Veldig glad for at du får hjelp, for jeg skjønner godt at du kan bli utslitt av for mye støy ❤️ Jeg har ingen diagnoser men gjett om jeg blir helt surrete i hodet og dønn sliten av “babling” rundt meg når jeg er ute blant folk.
      Håper du får en riktig flottersfin 2 søndag i advent 🥰 Klemz

      1. Tusen takk, så snilt sagt, Helene 🥰 Ja, vi kan vel alle og enhver bli slitne av babling og generell støy 😀 God 2. søndag i advent-klem til deg! ❤️

    5. Wow, så fantastisk. Det høres veldig bra ut å få stengt ute uønsket lyd. Det er sikkert ikke like gøy å gå rundt med svære hodetelefoner på hodet og ørene, så dette høres ut som et glimrende alternativ 🙂 Forresten… Jeg tror ikke de proppene du har prøvd har vært for små, – de har vært for store, siden øregangene dine er trange 😉 hehe…

      1. Hahahaha, du har rett! Proppene har selvsagt vært for STORE! Hihihi 😀 Det må jeg straks gå inn og rette opp i. Tusen takk for korrektur!!! Jepp, forhåpentligvis blir det som å komme til himmelrike med små propper i stedet for monsterhodetelefoner 😀

    6. Så bra at du får skikkelige tilpassede ørepropper. Det vil nok hjelpe mye tenker jeg. Har selv kjøpt et par små ørepropper, som er veldig effektive også. Men skulle det bli værre, er det nok lurt å få tilpassede og skikkelige. 🙂
      Blir spennende å høre hvordan du opplever det ☺️❤️

      1. Jeg er glad for å ha fått bestilt disse som jeg forhåpentligvis klarer å bruke. De fleste klarer seg sikkert med ordinære propper kjøpt på apotek ol. Kanskje jeg må skrive et oppdateringsinnlegg senere 😊

    7. They look alike a great idea, amazing what can be done nowadays, it should make a huge difference. The process looks like alot of fun 😊 I suffer with noise sensitivity with migraine, where everything somehow seems very loud 😯

      1. Yes, I really hope they will make a difference! 😊 I sometimes put on my huge headset when I have a migraine as I’m extremely sensitive to noise then as well.

    8. Det finnes mange hjelpemiddel gett… Skjønner godt du blir utslitt av lyd, jeg har blitt veldig selektiv. Og blir alt for fort sliten. Blir spennende å høre hvordan dette vil hjelpe deg. <3

      1. Ja, mye kan “karakteriseres” som hjelpemiddel 😉 Jeg tror støy er noe som er undervurdert når det kommer til slitenhet, spesielt på arbeidsplasser. Jeg er spent, og kommer nok til å kjenne ganske fort om det blir forskjell eller ikke.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg