Argentinske frisørteknikker

En frisør i dyp konsentrasjon om håret mitt.


Som jeg skrev i forrige blogginnlegg, skulle dagen i går vies til et frisørbesøk, på C Peluqueria. Jeg var spent og en smule skeptisk. Tenkte at jeg hadde minst tre grunner til å grue meg. Nå som besøket er overstått, kan jeg fortelle om at det ble en over all forventning hyggelig og sveisen seanse! Med argentinske frisørteknikker. 

Her er innlegget jeg skrev om Tre ting å grue for hos frisøren.

 

Pynting pågår på C Pelequeria.

 

Frisørfar, frisørsønn, og meg som kunde.


Frisøren overrasket meg med sine frisørteknikker. Jeg er vant til at man først farger håret, deretter lager noen striper på toppen for å få litt spill i fargen. Men denne mannen laget stripene først, og det til og med jevnt fordelt over hodet. Under dyp konsentrasjon fisket han ut de utvalgte hårstråene som skulle få en lysere farge, og strøk på hårfargen på sølvpapirene. Etterpå stappet han oppi en mørkere hårtone innimellom sølvpapirene med frisørkosten, over hele hodet. Jeg var spent, men merket at han var dyktig og visste hva han holdt på med. Jeg kunne bare slappe av.

Etter hårvasken, hvor den endelige fargen fikk komme frem, fikk jeg en hårklipp. Vanligvis gruer jeg for å sitte ved vasken for å få vasket håret, siden slike vasker ofte er vonde til nakken min. Denne var overraskende nok ikke vond. Klippen var kjapp og effektiv. Ikke noe dill og dall, eller oppdeling i “porsjoner”, bare svupp-svupp og bort med det som skulle bort. Her kom virkelig de argentinske frisørteknikkene til sin rett. Jeg rakk ikke en gang å ta bilde av klippeakten.

Frisøren min er opprinnelig fra Argentina, men kom til Spania for 22 år siden. Han driver denne frisørsalongen sammen med sønnen sin, som før øvrig studerer jus ved siden av frisørjobben. De to er et godt team, snakker greit engelsk og vet hvordan de skal få kundene til å ha det hyggelig og bli fornøyde. 

 

Blide og fornøyde frisører og kunde på C Peluqueria.

 

Hvis du går inn på nettstedet til CPeluqeros på Google HER, vil du se at de har lagt ut et bilde av meg sammen med frisørene, sammen med den hyggelige teksten “Muchas gracias por confiar en nuestro trabajo!!! Nos vemos pronto…” Oversatt til norsk blir det ” Tusen takk for tilliten til arbeidet vårt!!! Ser deg snart…”  Og jeg skal tilbake en tur før jeg snur nesen mot Norge igjen på slutten av sommeren, for en behandling av håret som visstnok skal få det til å se skinnende flott ut. Luggen vokser fort, så kanskje må den også få en stuss.

 

En frisør med Fender


Disse frisørfingrene kan nok mer enn å klippe hår. De som har litt peiling på gitarer, vet at man har ganske god peiling på bassing og gitarspilling om man har en Fender, slik denne karen har. Og når han ikke bruker fingrene til finmotoriske oppgaver, legger han gjerne ut på en lengre svømmetur i Middelhavet. Ikke minst for å holde kroppen i form til frisørjobben.

Jeg hadde egentlig lyst til å skrive om det hyggelige besøket på frisørsalongen da jeg kom hjem i går. Følte meg ikke sliten i det hele tatt. Men det gikk over… Jeg vet utmattelsen kommer forsinket, så jeg besinnet meg, og inntok kjent hvilestilling. Smerter i leggene kom sigende på, som om jeg skulle ha løpt i fjellet en lang dag, og deretter feberen. Så jeg er ganske fornøyd med meg selv for at jeg ikke planla noe annet enn hvile resten av dagen og kvelden. Dessuten betyr det at kroppen har fått tatt seg igjen ganske greit, og jeg kan ha en bedre dag i dag. 🤗

Saksekunst på C Peluqueria

 

Inne på salongen C Peluqueria. Ser du veska mi? Jeg satt på stolen vendt ut fra speilene.


Takk for at du stakk innom bloggen, og velkommen tilbake!
Du finner blogginnleggene mine på Facebook: Link
På Instagram finner du innleggene på “story”: Link
Blogginnleggene kan deles med de du tenker kan kan ha interesse av å lese 🙂

22 kommentarer
    1. Thank you very much for trusting our work. Experience tells us that it is very difficult to change your hairdresser if you are already used to some hands… We love that you have been so comfortable in our house, as we have been with you. come back whenever you want, this is your home. Hairdressers

      1. Thank you for doing such a great job on my hair! 😊 You made me feel very welcome and comfortable and I’m am so grateful for your efforts to make my hair look nice. I’m also happy about your sincere comments about what suits my face and I will remember this in the future 😉 I will be back 😊

      1. Ja, nå ble jeg “ny på håret”, og forandring fryder. Fikk et par tips om hva som kler meg på kjøpet, og er takknemlig for det 😊 Formen er grei, og jeg lader til et-eller-annet i kveld 😀

    2. Du ble kjempefin på håret og så hyggelig sat han tok seg tid til å legge igjen en kommentar i bloggen din også.🤗
      Har man Fender, kan man spille også.👍🏻😊
      Du har vært riktig heldig med frisøren og nå når du kan reise igjen, blir han nok brukt flere ganger.🤗

      1. Ja, jeg ble veldig fornøyd. Det er sønnen som skrev kommentaren i bloggen, tror han syntes det var stas med omtalen, og det at han skrev, viser at han er en type som bryr seg 🤗👍🏻😊 Har skjønt på samboeren min at Fender betyr kvalitet, ja, men selv har jeg jo ikke peiling 😀 Tror frisøren sa at han spiller i band også. Klart jeg må innom der igjen på senere turer også!

    3. Looks fabulous Kari 😊 a great job and yes the colour and style really suits you, very talented hairdressers 🤗

      1. Thanks a lot, Mary 😊 I’m beginning to realize more and more how talented they are 🤗 I was recommended to leave the fringe less wide/big in the future, which I will do 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg